خانه تاریخی قاضی بالا در سلفچگان

به گزارش انوار بلاگ، خانه تاریخی قاضی بالا که به نام خانه وفایی نیز نامیده می گردد در کوچه مسجد این روستا واقع شده است .

خانه تاریخی قاضی بالا در سلفچگان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن ارزان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

قدمت این بنا که یکی از ابنیه تاریخی استان قم می باشد به اواخر دوره قاجاریه برمی شود .روستای قاضی بالا در گذشته به دلیل وجود رود پر آب، مکان بسیار زیبایی بود که انبوهی از درختان را در خود جای داده بود.

آب و هوای مناسب و باغ های متعدد، از جمله عواملی بود که قاضی بالا را به مکانی برای گذراندن تعطیلات تابستان مبدل ساخته بود. بنای قاضی بالا، یک بنای زیباست که امروزه نیز می توان شکوه آن را مشاهده کرد.

عمارت قاضی بالا در 50 درجه و 28 دقیقه و 873 ثانیه طول جغرافیایی و 34 درجه و 32 دقیقه و 310 ثانیه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. ساختمان این بنا در دو طبقه مجزا ساخته شده است. شرقی-غربی بودن این عمارت از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن است.

طول بنای عمارت بیش از 80 متر و عرض آن بیش از 25 متر می باشد. طبقه همکف خانه وفایی شامل یک سرسرا، هشت اتاق و دو راهروی شمالی-جنوبی در دو سوی سرسرا است. سرسرا مکانی است که طبقه اول را به طبقه هم کف متصل می نماید و هیچ گونه سقفی ندارد. نکته جالب تر این است که سرسرا به تمام اتاق های این طبقه راه دارد.

اغلب دیوارهای اتاق ها و راهروهای این طبقه از طریق گچ بری های مختلف تزیین شده است. در اتاق جنوبی سرسرا، وجود دوده بر روی بخش هایی از دیوار و سقف، نشان دهنده وجود تنور در این اتاق است. البته به گفته باستان شناسان، تنور در دوره های بعدی به این اتاق افزوده شده است.اغلب بخش های این طبقه به دلیل فرسودگی در طی زمان دچار تخریب شده است. اما طبقه اول این عمارت دارای ساخت متفاوتی نسبت به طبقه هم کف است. در این طبقه فضای باز وجود دارد که به دو تراس شرقی و غربی منتهی می شود. این نوع از ساخت احتمالا به دلیل وجود جریان هوا در کل ساختمان بوده است.

در شمال غربی و شمال شرقی طبقه اول عمارت قاضی بالا، دو بخش وجود دارد که کاربرد آنها هنوز تعیین نیست. این فضاها ناشناخته، بدون سقف هستند و به دلیل گچ بری های زیبا، تعجب تاریخ شناسان را بر انگیخته اند. در جنوب غربی عمارت، بقایای یک برج وجود دارد که بی ارتباط با این سازه نیست.

عمارت قاضی بالا یا خانه وفایی امروزه در فهرست آثار ملی کشور جای دارد و به یکی از اماکن گردشگری استان قم مبدل گشته است. وجود معماهای بسیار در خصوص ساخت و کاربرد بخش های مختلف این عمارت، آن را به یکی از جذاب ترین ابنیه تاریخی کشور تبدیل کرده است.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی قاضی بالا

آدرس : استان قم ، شهرستان سلفچگان ، روستای قاضی بالا ، کوچه مسجد

منبع: گردشبان
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 2807

به "خانه تاریخی قاضی بالا در سلفچگان" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانه تاریخی قاضی بالا در سلفچگان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی قاضی بالا در سلفچگان"

1 دیدگاه

محسن وفائی 7 مهر 1402

عمارت زیبا و باشکوه مدت زیادی این بنا عظیم و باشکوه رها شده بود و تمام اهالی روستا نگران این موضع بودن
حالا با همت اقای وفائی و میراث فرهنگی دوباره به روزهای اوج خودش برگشت و همه اهالی روستا از دیدن این اتفاق لذت میبرن
از تلاش های اقای وفایی سپاس گذار هستیم

پاسخ به محسن وفائی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید