معرفی کلیه پارک های تهران

به گزارش انوار بلاگ، پارک های دیدنی تهران

برای همه ما پیش آمده است که از زندگی روزمره مان خسته شویم و بخواهیم برای چند ساعت هم که شده از شلوغی، دود و دم و فضای خسته کننده شهر فاصله بگیریم.

معرفی کلیه پارک های تهران

گاهی از اوقات برای اینکه حالمان را بهتر کنیم، تصمیم به سفر می گیریم و بعضی وقت ها نیز برای اینکه جلوی هزینه های اضافی را بگیریم، خودمان را به فضاهای دیدنی شهرمان می رسانیم.

بی شک بازدید از پارک ها و فضاهای سبز هر شهری لذت خاص خود را دارد و می تواند انرژی از دست رفته مان را باز گرداند.

به هر شهری که در ایران سفر کنید با پارک های مختلف و البته منحصر به فردی رو به رو خواهید شد. اگر به شما بگوییم که در تهران شلوغ و پر ترافیک هم می توان پارک های جذابی را برای گشت و گذار پیدا کرد تعجب خواهید کرد.

اگر از روزمرگی های زندگی خسته شده اید و دلتان یک طبیعت ناب می خواهد، در این مقاله همراه ما باشید و با پارک های زیبای تهران بیشتر آشنا شوید.

پارک های جنوب تهران که باید با آن ها آشنا باشید

همه ما خیلی خوب می دانیم که تهران شهر عظیمی است. به هر قسمتی از این شهر شلوغ که سر بزنید رد پایی از پارک های جذاب و منحصر به فرد را خواهید دید.

برای اینکه گشت و گذار راحت تری در این پارک ها داشته باشید، سعی می کنیم پارک هایی که در بخش های مختلف تهران جا خوش نموده اند را تقسیم بندی کنیم و به معرفی شان بپردازیم.

پارک بهمن

یکی از عظیم ترین پارک هایی که در جنوب تهران وجود دارد پارک بهمن است. این پارک با مساحت 150 هزار مترمربعی خود، توانسته است نقش مهمی در سرگرم ساختن اهالی تهران و مسافرانی که به این شهر سفر می نمایند ایفا نماید.

تجهیزات مختلفی نیز در پارک بهمن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به زمین بازی بچه ها، مجتمع ورزشی و سرویس های بهداشتی اشاره نمود.

پارک ولایت

اگر خودتان را به انتهای اتوبان نواب و تقاطع اتوبان تندگویان برسانید، پارکی به نام پارک ولایت را خواهید دید که 270 هکتار از زمین های تهران را به خود اختصاص داده است.

در بخش شمالی این پارک هم شهر بانوان واقع شده است و ورود آقایان به آن ممنوع است. از امکانات پارک ولایت می توان به پیست دوچرخه سواری، زمین بازی بچه ها و عظیمسالان، سرویس های بهداشتی و پیست اسکی اشاره نمود.

پارک المهدی

در سال 1365 پارکی به وسعت تقریبی 65 هزار مترمربع در جنوب شرقی میدان آزادی افتتاح شد. برای آن هایی که عاشق فضای سرسبز هستند و از دیدن دریاچه ها لذت می برند، پارک المهدی بهترین انتخاب خواهد بود.

اگر اهل ورزش صبحگاهی هستید یا پیاده روی را دوست دارید، حتماً سری به این پارک بزنید و از امکاناتی همچون وسایل ورزشی و بدنسازی بهره ببرید.

در این میان امکانات دیگری همچون شهر بازی، زمین اسکیت، اسکله قایقرانی، سرویس های بهداشتی و آلاچیق نیز در این پارک گنجانده شده است تا گردشگران و اهالی با خیال راحت به گردش و استراحت در آن بپردازند.

پارک رضوان

یکی از قدیمی ترین پارک هایی که در شهر تهران و البته جنوب آن خودنمایی می نماید پارک رضوان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پارک بیش از نیم قرن قدمت دارد و وسایل رفاهی متعددی همچون سرویس بهداشتی، کتابخانه و کتابفروشی در آن به چشم می خورد.

زمین چمن مصنوعی، آب نما، سالن ورزشی ، بوفه و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان از جمله امکانات دیگری است که پارک رضوان را از سایر پارک های مشابه متمایز می نماید.

پارک بعثت

پارک بعثت با مساحت 53 هکتاری خود در سال 1352 افتتاح شده است و در جنوب تهران قرار گرفته است. بهتر است بدانید که این پارک سه ورودی شمالی، جنوبی و شرقی دارد و به دلیل نزدیکی به ترمینال جنوب میزبان مسافران مختلفی است که به دلایل مختلف به شهر تهران سفر می نمایند.

پارک های شمال تهران را بهتر بشناسید

خوب نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی پارک هایی که در شمال تهران قرار گرفته اند می رسد. در ادامه سعی می کنیم به اختصار پارک هایی که در این بخش از شهر تهران واقع شده اند را آنالیز کنیم.

پارک ملت

پارک ملت یکی از پارک های عظیم تهران است که افتتاح آن به سال 1354 می رسد. این پارک به دلیل معماری و موقعیتی که در شهر تهران دارد نظر خیلی ها را به سمت خود جلب می نماید. پارک ملت مساحت 34 هکتاری از تهران را به خود اختصاص داده است و طراحی آن به صورت نامنظم و به سبک پارک هایی است که در انگلستان دیده می شود.

اگر دوست دارید دریاچه ای را از نزدیک تماشا کنید و آب و هوای مطبوعی را در دل تهران تجربه نمایید بی شک پارک ملت بهترین و ایده آل ترین انتخاب برایتان خواهد بود.

برای آن هایی که عاشق رنگ های پاییزی اند و دیدن برگ های زرد شده درختان به وجدشان می آورد، بازدید از پارک ملت در پاییز می تواند بسیار لذت بخش باشد.

بیشتر افراد این پارک را برای برپایی پیک نیک انتخاب می نمایند، اما پیاده روی گروهی و انفرادی نیز در آن به چشم می خورد.

پارک جمشیدیه

به شمال خیابان نیاوران و محله جمشیدیه تهران که سر بزنید، پارکی 10 هکتاری نظرتان را به سمت خود جلب می نماید که آن را پارک جمشیدیه می نامند.

یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا در پارک خودنمایی می نماید و معماری متفاوت آن را به رخ تان می کشد. اگر از پله های پشت آبشار بالا بروید، به بخش های بالایی پارک خواهید رسید و می توانید شهر تهران را از فاصله ای دور به تماشا بنشینید.

اگر عاشق پیاده روی هستید، از کوهنوردی لذت می برید یا دلتان یک چشم انداز زیبا به شهر شلوغ تهران می خواهد، بی شک این پارک بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

پارک قیطریه

این باغ در سال 1356 افتتاح شد و در گذشته به خواهر ناتنی ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. این پارک زیبا و منحصر به فرد در ناحیه 7 منطقه یک تهران جا خوش نموده است و زیستگاه پرنده های مختلفی است که دیدنشان برای هر فردی می تواند لذت بخش باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرهنگسرای ملل در این پارک قرار گرفته است و فعالیت های آموزشی و فرهنگی مختلفی در آن انجام می شود. از جمله امکانات این پارک می توان به کتابخانه، نمازخانه، زمین بازی و سرویس بهداشتی اشاره نمود.

پارک طالقانی

روی تپه های عباس آباد و در سال 1357 خورشیدی پارکی افتتاح شد که اهالی آن را به اسم پارک طالقانی می شناسند. در این پارک انواع مختلفی از گونه های گیاهی را خواهید دید و چشم انداز زیبای آن به شهر تهران شگفت زده تان خواهد نمود.

اگر فصل تابستان به تهران سفر کنید می توانید به راحتی در این پارک به استراحت و گشت و گذار بپردازید، زیرا آلاچیق ها و جایگاه های مختلفی در دل آن تعبیه شده است.

پارک آب و آتش

در سال 1388 بوستانی با مساحت 24 هزار مترمربع در عباس آباد افتتاح شد که به پارک حضرت ابراهیم یا همان پارک آب و آتش شهرت دارد.

در میان آلاچیق ها و فضاهای سبزی که این پارک را از سایر پارک های تهران متمایز می نماید، تندیس های مختلفی در گوشه و کنار آن به چشم می خورد که دیدن شان برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود.

در فصل های گرم سال پارک آب و آتش مملو از خانواده هایی می شود که به همراه بچه ها خود به دنبال لذت بردن از آب و هوای مطبوع این پارک هستند.

رستوران، کافه و آمفی تئاتر نیز در پارک آب و آتش وجود دارد و همین امر گشت و گذار در آن را برای خانواده ها ساده تر می سازد.

پارک شطرنج

در خیابان شهید سباری، پارکی به نام پارک شطرنج افتتاح شده است که مساحت آن به 3500 مترمربع نیز می رسد. یکی از نکات جالبی که درباره این پارک وجود دارد، محوطه آن است که به شکل صفحه های شطرنج در آمده است.

در کنار میزهای مخصوصی که برای شطرنج بازان در این پارک گنجانده شده است، سالن شطرنج نیز با مساحت 40 مترمربع در آن افتتاح شده است.

پارک های شرق تهران را مثل کف دست تان بشناسید

در ادامه به معرفی پارک هایی که در شرق تهران وجود دارند خواهیم پرداخت تا در صورتی در این بخش از تهران زندگی می کنید و یا به شرق تهران سفر نموده اید، پارک های این بخش از تهران را نیز مانند کف دستتان بشناسید.

پارک جنگلی لویزان

بخش شمیرانات تهران یکی از بهترین بخش هایی است که مسافران و اهالی برای گشت و گذار انتخاب می نمایند. در این میان اما پارک جنگلی لویزان هواداران خاص خود را دارد.

این پارک در سال 1346 افتتاح شده است و عظیم ترین فضای سبز تهران به حساب می آید. درختان سر به فلک کشیده، کافی شاپ ها، سفره خانه ها، بوفه و مسجد از جمله زیبایی های این پارک جنگلی است و بازدید از آن می تواند کیف تان را کوک کند.

پارک های غرب تهران

غرب تهران پارک های عظیم و کوچک، مشهور و گمنام بسیار زیادی دارد، در این بخش به معرفی تعدادی از این پارک ها خواهیم پرداخت.

پارک چیتگر

یکی از عظیم ترین پارک های جنگلی تهران با 950 هکتار مساحت، پارک جنگلی چیتگر است که در حاشیه غربی تهران خودنمایی می نماید.

دریاچه چیتگر که سالانه میزبان مسافران و گردشگران مختلفی است در نزدیکی این پارک واقع شده است و فضای دلنشینی برایتان رقم می زند.

امکانات مختلفی در پارک چیتگر به چشم می خورد که از جمله آن ها می توان به پیست سوارکاری، پیست دوچرخه سواری و جهتهای ویژه دوچرخه سواری اشاره نمود.

پارک پردیسان

پارک پردیسان مساحتی بالغ بر 275 هکتار را در شمال غربی تهران به خود اختصاص داده است و چندین عظیمراه در اطراف آن دیده می شود.

امکانات مختلفی این بوستان را از سایر پارک هایی که در تهران افتتاح شده است متمایز می نماید که از جمله آن ها می توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره نمود.

پارک شهرآرا

یکی از پارک های قدیمی تهران که قدمت آن به 50 سال قبل باز می شود، پارک شهر آراست. این پارک در خیابان ستارخان و خیابان شهر آرا واقع شده است و مکانی برای پیاده روی و ورزش هم محسوب می شود. امکانات مختلفی همچون زمین بازی بچه ها، بوفه، میز پینگ پنگ، وسایل بدنسازی و سرویس بهداشتی در پارک شهر آرا وجود دارد.

پارک ایران زمین

پارک ایران زمین که بعضی ها آن را به عنوان پارک راه فدک نیز می شناسند، در منطقه دو تهران جلوه گری می نماید. فضای سرسبز و درختان زیبایی که در این پارک کاشته شده است بر جذابیتش می افزاید.

اگر به دنبال امکاناتی همچون جهت دوچرخه سواری، بوفه و رستوران، زمین چمن مصنوعی و زمین والیبال و بسکتبال هستید بدون شک پارک ایران زمین بهترین و ایده آل ترین انتخاب برایتان خواهد بود.

پارک نهج البلاغه

در بخشی از دره فرحزاد پارکی با مساحت 35 هکتار افتتاح شده است که به دلیل قرار دریافت در شیب شکل طبقاتی به خود گرفته است.

یکی از جذابیت های منحصر به فرد این پارک، وجود رودخانه ای است که از وسط آن عبور می نماید. فضای وسیعی برای برپایی پیک نیک در پارک نهج البلاغه وجود دارد و همین امر باعث می شود مکان خوبی برای استراحت و سرگرمی خانواده ها باشد.

بخش های مختلفی در این پارک وجود دارد که از جمله آن ها می توان به 3 مجموعه برای بازی بچه ها، جهت دوچرخه سواری، فضایی برای برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی اشاره نمود.

پارک هایی که در مرکز تهران جا خوش نموده اند

اگر قصد دارید به مرکز شهر تهران بروید، پیشنهاد می کنیم که پارک هایی که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم و همگی در محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارند نیز دیدن کنید.

پارک شهر

یکی از قدیمی ترین پارک های عمومی تهران که در سال1339 افتتاح شده است، پارک شهر است. انواع مختلفی از گیاهان در این پارک وجود دارد و همین امر زیبایی های ظاهری پارک را بیشتر می نماید.

یکی از نکات جالبی که درباره این پارک وجود دارد، ایجاد امکانات مناسب برای معلولان است. امکانات مختلفی در پارک شهر وجود دارد که از جمله آن ها می توان به باغ پرندگان، زمین بازی بچه ها، دریاچه مصنوعی اشاره نمود.

پارک هنرمندان

یکی از مکان های تاریخی دوران قاجار، پارکی است که به عنوان پارک هنرمندان شناخته می شود. این پارک با مساحتی بالغ بر59 هزار مترمربع در برگیرنده خانه هنرمندان ایران است.

امکانات مختلفی در این پارک به چشم می خورد که از جمله آن ها می توان به رستوران، کتابفروشی و مجسمه های مختلف اشاره نمود.

پارک شفق

پارک شفق یکی از پارک های قدیمی متعلق به دوران محمدرضا شاه پهلوی است که به سبک پارک های فرانسوی ساخته شده است.

قبل از انقلاب این پارک به عنوان پادگان به کار می رفت که بعدها قسمت هایی از آن بین کارمندان دولت تقسیم شد و فضای باقی مانده به پارک تغییر کاربری داد. در این پارک می توانید امکاناتی همچون نمازخانه، سفره خانه سنتی، بوفه و کافه را پیدا کنید

تهران

منبع: الی گشت
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6581

به "معرفی کلیه پارک های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کلیه پارک های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید