حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می خواهد

به گزارش انوار بلاگ، تهران (پانا) - هفتمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راهکار با موضوع چشم اندازهای حفاظت و احیاء زیست بوم های تالابی و دریایی برگزار گردید.

حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می خواهد

در این وبینار، دکتر افشین دانه کار، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران، سیروس زارع، دبیر تشکل احیانمایندگان تالاب بین المللی کمجان، مهری اثنی عشری، مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران و امین شول سیرجانی، سردبیر روزنامه محیط زیستی پیغام ما حضور داشتند.

امروزه نگاه علمی به حفاظت ممنوعیت استفاده نیست بلکه نگاه مدیریت پایدار است. این را دکتر افشین دانه کار، گفت و ادامه داد: ما برای حفاظت از محیط زیست باید الگوها و چارچوب های استفاده پایدار را تدوین و پیاده سازی کنیم. در غیر اینصورت هجمه ها و استفاده های ناپایدار باعث بحران های بیشتری در آینده خواهند شد.

دانه کار در مورد تنوع تالاب ها گفت: در کشور از لحاظ تنوع تالاب ها دارای وضع خوبی هستم اما در مدیریت تالاب ها پیروز عمل نکرده ایم.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: در بحث احیای تالاب ها و حل مسائل از جامعه دانشگاهی صرفا در بخش فشار یاری گرفته می گردد در حالی که این رویکرد باید همواره وجود داشته باشد تا بتوانیم از خسارت های وارد شده در بخش فشار جلوگیری کنیم.

دانه کار از انجام مطالعات مختلف در مورد تالاب ها و مشخص تنش ها و پیشران های تهدید و فشار بر تالاب اطلاع داد و گفت: چارچوب های تدابیر و راهکارها برای تالاب ها تدوین شده است که بایستی در بخش اجرا مورد توجه قرار گیرند. توسعه نادرست در کشور باعث ایجاد فشارهایی بر اکوسیستم های تالابی و در نتیجه آن ایجاد بحران های کنونی شده است. برای گذر از فشار بایستی ارتباط و تعامل بخش علمی، اجرایی و مدنی با قدرت پیگیری گردد.

نتایج پژوهش در حوزه تالاب ها به دست رسانه ها نمی رسد

نقطه ضعف اول تقلیل دادن موضوعات محیط زیست به بخش های خاصی از محیط زیست است. امین شول سیرجانی صحبت خود را این گونه شروع کرد و ادامه داد: تالاب ها دارای بخش های پیچیده ای هستند و فعالیت های رسانه ای کمتری در این بخش اجرا شده است. نتایج پژوهش ها به ویژه در حوزه تالاب ها به دست رسانه ها نمی رسد و این از دیگر نقاط ضعف در این حوزه است؛ از طرفی بعضی کنشگران در همه مسائل محیط زیست اظهار نظر تخصصی می نمایند و این از مسائل دیگر در حوزه رسانه و محیط زیست است.

شول با اشاره به این که به طور کلی تالاب های ایران وجوه و کارکردهای مختلفی دارند، گفت: در مورد انعکاس رسانه ای تالاب ها باید به همه این وجوه بپردازیم تا به درک دقیق تری از بحران خشک شدن تالاب ها برسیم و مخاطب بتواند دید جامعی را دریافت کند.

سردبیر روزنامه پیغام ما تاکید نمود: باید بانک جامع اطلاعاتی از متخصصان حوزه های مختلف محیط زیست داشته باشیم تا بتوانیم درخصوص موضوعات مختلف به متخصص همان حوزه دسترسی داشته باشیم.

پایش های آنلاین شرایط تالاب های کشور راه اندازی می گردد

مهری اثنی عشری، به تدوین طرح حفاظت از تالاب های ایران سال های اخیر و کوشش آن برای پیاده سازی مفهوم رویکرد مدل زیستی بومی برای مدیریت تالاب ها اشاره نمود. این مفهوم احتیاج داشت که بتوانیم فعالیت بین بخشی را برای مدیریت تالاب ها به شدت پیگیری کنیم؛ برای اینکار ابتدا سه تالاب به صورت پایلوت انتخاب و سپس باقی تالاب ها به این طرح اضافه شدند.

اثنی عشری گفت: در بخش های قوانین و مقررات باید برنامه ریزی گردد تا هم قوانین مورد احتیاج وضع شده و از قوانین موجود بتوانیم به صورت بهینه برای حفاظت از تالاب ها استفاده کنیم.

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران اضافه نمود: همچنین به دنبال راه اندازی پایش های آنلاین شرایط تالاب ها در کشور هستیم که به یاری داده های مستخرج شده بتوانیم در مشخص رویکردهای مدیریتی با دقت و صحت بیشتری عمل کنیم.

از همه ظرفیت ها برای احیای تالاب ها استفاده کنیم

سیروس زارع نیز از ناتوانی در احیای تالاب ها گفت و شرح داد: اکنون به خاطر بحران های آبی و عدم تخصیص حق آبه ها تالاب قادر به ارائه خدمات همه جانبه خود در کشور نیستند. در استان فارس پنج رامسر سایت وجود دارد که تنها تالاب کمجان و آن هم به همت گروه های مردمی توانسته است بقا داشته و احیا گردد.

زارع گفت: در فعالیت ها باید به فراوری آب برسیم و فعالیت ها باید در راستای این باشد که بتوانیم برای تالاب آب را فراهم کنیم.

دبیر تشکل احیانمایندگان تالاب بین المللی کمجان از استفاده کشت های جایگزین برای این کار اشاره نمود و شرح داد: کشت های جایگزین باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرند، در منطقه ای که مشکل کم آبی وجود دارد کشت برنج استراتژی قابل قبولی نیست. انتظار داریم که نگاه ها جدی و نزدیک به واقعیت باشد؛ باید به دنبال گمشده ها در بخش تالاب ها باشیم و بتوانیم از همه ظرفیت ها برای احیای تالاب ها استفاده کنیم.

گفتنی است در این همایش ها 28 نفر از اساتید، مسئولان، اصحاب رسانه و فعالان مدنی حوزه محیط زیست در قالب 7 پنل با موضوعات محوری نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران، نقش ارزیابی و پایش در رسیدن به توسعه پایدار، نقش رویکرد های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی، آموزش خانواده و بچه ها برای حفظ محیط زیست، الزامات حقوقی محیط زیست در توسعه صنایع، محیط بانان و استانداردهای حفاظت فیزیکی از محیط زیست در ایران و دنیا و همچنین چشم اندازهای حفاظت و احیاء زیست بوم های تالابی و دریایی به نقد و آنالیز موضوعات پرداخته و چالش ها و رویکردهای اجرایی آن را آنالیز کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9820

به "حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید