جان تا جمال جانان در کتابی به قلم محمدرضا خالصی منتشر شد

به گزارش انوار بلاگ، یه گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، خالصی در مقدمه این کتاب نوشته است: عشق مقوله ای است هماره مجذوب کننده و دیریاب چنان چه گفته اند دریافتی، نایافتنی است و در گفته ها و شنیده ها نمی گنجد و دریایی ژرف و قعر ناپدید است. افسانه ها، داستان ها، اسطوره ها، شعرها، ادبیات، علم، فلسفه و عرفان ملهم از این موضوع است. از قرن دوم هجری صوفیان کم کم دریافتند که پرستش خدا از روی خوف و معامله بهشت و پاداش اخروی و گریز از جهنم، راه به جایی نمی برد و دست یابی به حقیقت حقیقی معرفت حق بدین شکل امکان پذیر نیست آن چه می تواند راه گشا باشد، میل و آرزوی دیدار خداوند در مقام محبوبیت است و حب و عشق یگانه ره قرب و اتصال به اوست.

جان تا جمال جانان در کتابی به قلم محمدرضا خالصی منتشر شد

این استاد دانشگاه سپس ادامه داد: اغراق نیست اگر در این زمینه مدعی شویم مکتب عرفانی شیراز پیش از هر اندیشه و تفکری در توسعه و توسعه و بسط عشق الهی تاثیر داشته است.

این پژوهشگر معاصر اضافه کرد: مجموعه ای که هم اینک در اختیار شماست، حاصل سال ها پژوهش و تحقیق و تدقیق است که البته برخی از این سخنان و مکتوبات پیش از این ذیل نام اصلی مکتب عرفانی شیراز و نام فرعی نقش دیلمی در بسط و توسعه این مکتب در تالار حافظ شیراز به صورت ماهیانه و در دانشگاه های کشور برای دانشحویان و علاقه مندان طرح و بیان شده است.

وی اضافه کرد: نگارنده تلاش خود را کرده تا این کتاب که برای اولین بار در سطح کشور و جهان اسلام نگاشته شده است مدخلی باشد برای شناخت کتاب ارزشمند و پرتاثیر عطف الالف دیلمی، منابع و مآخذ بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته و کتاب های فراوانی برگ زده و مطالعه گشته و یادداشت برداری شده است که گاه برای به دست آوردن آن ها در این شرایط نابسامان پژوهشی کشور مدت ها وقت گرفته و مرا تا سرحد کلافگی و آشفتگی رسانده اما به لطف حق تا آن حا که از عهده ام برآمده کار سامان یافته است.

به گفته خالصی، تلاش کردم مطلبی را در این زمینه مبهم و نامفهوم و غیرشفاف نگذارم؛ هرچند این موضوع برای نخستین بار مطرح می شود و کسی پیش از این بدان نپرداخته است سعی کردم از منابع و ماخذ همان زمان یا نزدیک بدان قرن بهره جویم؛ اصل مطلب را آوردم و آن ها که به زبان تازی یا به زبان دیگری نوشته شده است را ابتدا آورده و ترجمه ای که بتواند مطلب را برای خواننده روشن سازد ارایه دهم تا پس از این اگر محقق و پژوهشگر و علاقه مندی بخواهد در این زمینه گام بردارد حداقل هایی را در اختیار داشته باشد و سرگردان و سرگشته در مبان منابع دیریاب و کم یاب رها نشود.

این نویسنده و استاد دانشگاه در این کتاب 430 صفحه ای که در قطع وزیری منتشر شده است، به جیستی عشق، عشق در فرهنگ و تمدن اسلامی، زندگی ابوالحسن دیلمی، ابن خفیف، ابن باکویه، دیلمی شارح اندیشه های حلاج، علل نامگذاری نام عطف الالف، حلاج و دیلمی، دیلمی نخستین منبع و ماخذ اشعار حلاج، راویان شیرازی کتاب عطف الالف، سنت مشیخه نویسی در فارس، ماخذ دیلمی، تالیفات دیلمی، دیلمی و کتاب الزهره ابن داوود، حکمت و حکیم، حقیقت محمدیه، دیلمی و عشق عذری، دیلمی از نخستین راویان داستان مجنون و اشعار او، دیلمی و معنای شاهد و تاثیر دیلمی بر روزبهان بقلی شیرازی پرداخته است.

یادآور می شود: این کتاب با همت شهرداری شیراز و در سلسله مجموعه نقش ماندگار منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11127

به "جان تا جمال جانان در کتابی به قلم محمدرضا خالصی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان تا جمال جانان در کتابی به قلم محمدرضا خالصی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید