تصاویر اتاق سهراب سپهری در دل کویر ؛ دو ماهی قرمز و دو ماهی سیاه ، گنج های با ارزشی که در بنای پهلوی کرمان هم نشین شده اند

به گزارش انوار بلاگ، اتاق سهراب سپهری با وسایل شخصی این هنرمند در موزه صنعتی شهر کرمان بازسازی شده و اتاق آبی سهراب را در کرمان شکل داده است.

تصاویر اتاق سهراب سپهری در دل کویر ؛ دو ماهی قرمز و دو ماهی سیاه ، گنج های با ارزشی که در بنای پهلوی کرمان هم نشین شده اند

خبرنگاران: سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر کشورمان در 15 مهرماه 1307 در کاشان متولد شد. پدربزرگش میرزا نصرالله خان سپهری نخستین رئیس تلگراف خانه کاشان بود. پدرش اسدالله و مادرش ماه جبین نام داشتند که هر دو اهل هنر و شعر بودند.

سهراب سپهری در سال 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین سبب در همان سال برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت نموده بود و وی ناکام از درمان به تهران بازگشت. او سرانجام در غروب اول اردیبهشت سال 1359 در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

پیکر سهراب سپهری در صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر روستای مشهد اردهال در اطراف کاشان به خاک سپرده شده است. در ابتدا یک کاشی فیروزه ای در محل دفن سهراب سپهری نصب شد و سپس با حضور خانواده وی سنگ سفید رنگی جایگزین آن شد که روی آن قسمتی از شعر واحه ای در لحظه از کتاب حجم سبز با خطاطی رضا مافی حکاکی شده بود.

این سنگ مهر 1384 با بی دقتی کارگران و به علت سقوط مصالح ساختمانی روی آن شکست و با سنگ سفید رنگ دیگری که سعی شده بود با سنگ قبلی شباهت داشته باشد تعویض شد. در 29 اسفند 1387 نیز سنگ بزرگتر سیاه رنگی بر روی سنگ سفید نصب شد.

امضای وی روی نقاشی هایش به خط نستعلیق بوده که به نظر مرتضی ممیز، جلوه ای از روحیه فروتنانه و ایرانی اش دارد. از آثار او می توان به طبیعت بیجان، شقایق ها، جویبار و تنه درخت، علف ها و تنه درخت، ترکیب بندی با نوارهای رنگی، ترکیب بندی با مربع ها و منظره کویری اشاره نمود.

سپهری رکورددار قیمت نقاشی مدرن ایرانی است. در سال 1393 دو تابلو وی (تابلو تنه درختان و دیگری یک تابلوی انتزاعی) به قیمتِ یک میلیارد و هشتصد میلیون به فروش رسید. در سال 1395 نیز دو تابلوی دیگر از مجموعه تنه های درخت وی در حراج تهران به بالاترین قیمت پیشنهادی (اثر اول 3 میلیارد و اثر دوم یک میلیارد و 550 میلیون تومان) به فروش رسید. رکورد فروش نقاشی در ایران نیز به یکی از چشم اندازهای این نقاش تعلق دارد که در سال 97 به قیمت پنج میلیارد و صد میلیون تومان در حراج تهران به فروش رسید.

اتاق سهراب سپهری با وسایل شخصی این هنرمند در موزه صنعتی شهر کرمان بازسازی شده و اتاق آبی سهراب را در کرمان شکل داده است.

بخش عمده ای از مجموعه آثار سهراب سپهری که در این موزه وجود دارد توسط همایون صنعتی زاده نوه مرحوم صنعتی زاده بزرگ و بخش دیگر آن را از خانواده مرحوم سهراب سپهری خریداری کردند یا به این مجموعه اهدا شده است. پروانه سپهری خواهر سهراب نیز آثاری از وی را به موزه کرمان اهدا نموده است.

اگر به این موزه بی نظیر بروید می توانید میهمان خانه سهراب سپهری در کرمان شوید و کارهای گواش و آب مرکب او را ببینید.. تابلویی که چهار ماهی دارد؛ دو تا قرمز و دو تا سیاه … تابلویی که دو گلدان دارد و دو درخت؛ یک گلدان خالی - یکی سبز و یک درخت خشک - یکی سبز … تابلویی که همه اش سیاه است؛ کوه هایش، خانه هایش و درخت هایش و …

اتاق سهراب هم در این موزه شما را به سوی خود می کشاند؛ اتاق آبی سهراب … اتاقی تاریک و دنج .. یک تختخواب در آن می بینید که نقاشی چهره سهراب بر بالای آن توجه گردشگران را جلب می نماید. روبروی درب اتاق. وسایل شخصی سهراب و لوح های تقدیر و نشان های بین المللی قرار گرفته اند.

یک تابلو هم روی دیوارش هست که رویش نوشته شده است: من کاشی ام. اما در قم متولد شده ام. شناسنامه ام درست نیست. مادرم می داند که من چهاردهم مهر متولد شده ام. درست ساعت دوازده. مادرم صدای اذان را شنیده. من کودکی رنگینی داشته ام. کودک که بودم پدرم بیمار شد و تا سرانجام زندگی بیمار ماند. پدرم تلگرافچی بود. در طراحی دست داشت. خوش خط بود. تار می نواخت. او مرا به نقاشی عادت داد… وقتی در کلاس اول دبستان بودم یادم هست یک روز داشتم نقاشی می کردم معلم ترکه انار را برداشت و مرا زد و گفت: همه درس هایت خوب است، تنها عیب تو این است که نقاشی می کنی …

موزه صنعتی کرمان شامل گنجینه ای غنی و دیدنی از هنرهای معاصر و شامل آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی و خارجی است که در شهر کرمان، خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد واقع است.

این موزه به آثاری اصیل از اساتید بلندآوازه دنیا مزین است؛ آثاری از آگوست رودن، هنری مور، امیل نولده، بن نیکلسن، واسیلی کاندینسکی، آلبر مارکه، بلاکادار، جاکوب اپشتاین، بوناتی، تام فیلیپس و همچنین آثار بسیاری از هنرمندان معاصرایران از جمله محمد غفاری (کمال الملک)، علی محمد حیدریان،علی اکبر یاسمی، رسام ارژنگی، پرویز تناولی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری و جمعی دیگر از هنرمندان معاصر ایران.

آثار موجود موزه با سبک ها و شیوه های گوناگونی آفریده شده است. آثار خطاطان، خاکبازان، مینی مالیست ها و مینیاتوریست ها، کانسپچول ها، پاپ آرت ها و آبستراکت ها را می توان در مجموعه آثار موزه مشاهده کرد. نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن، سیاه قلم و همچنین تابلوهای موزائیک سنگ، مجسمه های گچی، مرمری، برنزی، و چوبی هنرمندان ایرانی و خارجی نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

در این موزه 1200 اثر هنری نگهداری می گردد. حدود نیمی از آثار متعلق به علی اکبر صنعتی بوده و مابقی به سایر هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی تعلق دارد. سایر آثار موجود در موزه متعلق به بیش از 83 هنرمند معاصر ایرانی و 16 هنرمند خارجی است که به جرات می توان گفت بعد از موزه هنرهای معاصر تهران آثار موجود در این موزه در ایران منحصربفرد است و دارای غنی ترین گنجینه از هنر معاصر ایران و دنیا در ایران است.

بنای این موزه نیز تاریخی و متعلق به دوره پهلوی است.

تصاویری از اتاق سهراب سپهری در موزه صنعتی شهر کرمان را در زیر ببینید:

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 141

به "تصاویر اتاق سهراب سپهری در دل کویر ؛ دو ماهی قرمز و دو ماهی سیاه ، گنج های با ارزشی که در بنای پهلوی کرمان هم نشین شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر اتاق سهراب سپهری در دل کویر ؛ دو ماهی قرمز و دو ماهی سیاه ، گنج های با ارزشی که در بنای پهلوی کرمان هم نشین شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید