تشخیص کرونا از صدای سرفه با هوش مصنوعی

به گزارش انوار بلاگ، یک تیم استارت آپی در ایران پیروز شد که با استفاده از هوش مصنوعی از روی صدای سرفه، کرونا را در عرض چند ثانیه تشخیص بدهد.

تشخیص کرونا از صدای سرفه با هوش مصنوعی

علی اصغر سعدآبادی رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: یک تیم استارت آپی مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی اخیراً پیروز شدند به یاری روش های هوش مصنوعی و از طریق شناسایی رفتار سیگنال های صورت به تشخیص کرونا از طریق صدای سرفه با دقت بالا برسند که احتمال جایگزینی با روش های معمول فعلی مثل تست PCR را داراست.

وی اضافه نمود: یکی از نقاط ضعف تست PCR این است که در روزهای ابتدایی بیماری دقت پایین 30 درصدی را دارد و به مرور زمان به دقت 70 درصد می رسد و نقطه اوج دقت تست PCR به زمانی بر می شود که فرد در اوج بیماری و با علائم است.

سعد آبادی ادامه داد: بیشترین دقت تست PCR به 90 درصد می رسد و در بهترین حالت هم تست PCR مقدار 10 درصد خطا دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: اکنون دانشگاه های مطرح جهان همچون دانشگاه های MIT آمریکا، کمبریج انگلستان،EPFL سوئیس، کارنگی ملون آمریکا در حال پژوهش روی تشخیص کرونا از طریق سرفه به یاری روش های هوش مصنوعی هستند که در حال حاضر هم دانشگاه شهید بهشتی ایران روی این موضوع تحقیقات می کند.

سعد آبادی گفت: از مزیت های این طرح می توان به این موارد اشاره کرد که در صورت پیاده سازی عمومی این طرح دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز خدمات بهداشتی برای انجام آزمایش نیست که عدم حضور اضطراری در مراکز خدمات بهداشتی به عنوان یک محیط پرخطر بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این روش، نتیجه به صورت آنی قابل مشاهده است و نیازی به صرف 24 ساعت یا بیشتر برای پیگیری نتیجه تست و مراجعه مجدد به مراکز بهداشتی برای دریافت نتیجه نیست به طوریکه در منزل فرد این مراحل به صورت آنی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه می توان 7 ثانیه کامل صدای سرفه خود را ارسال کنید تا نتیجه تست در عرض چند ثانیه مشخص شود، گفت: در این طرح از هوش مصنوعی استفاده شده است که امروزه اهمیت و جایگاه روزافزون هوش مصنوعی در حوزه IT غیرقابل انکار است و از هوش مصنوعی برای ساخت ماشین های بدون سرنشین، پردازش گفتار، تحلیل تصویر، ویدئو، چت بات هوشمند و تحلیل متن، و اپراتور هوشمند مرکز تماس از جمله کاربردهای هوش مصنوعی به شمار می رود.

وی اضافه نمود: در حال حاضر در مراکز با تراکم جمعیت بالا همانند فرودگاه ها، هتل ها، خوابگاه ها، پادگان های نظامی، مجتمع های تجاری، همایش ها برای غربالگری از تب سنج استفاده می شود که دقت مناسبی ندارد و از این طرح استارت اپی برای غربالگری در مراکز با تراکم بالا نیز می توان استفاده کرد.

به گزارش مهر، این طرح استارت آپی حاصل تلاش یک گروه سه نفره شامل حافظ یاری، کاظم عسکری نسب و رضا طاهری از فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی شریف و شهید بهشتی است که این گروه به مدت چهار ماه بر روی این ایده مطالعه و کدنویسی انجام داده اند تا توانسته اند به دقت مطلوب مورد نظر برسند.،مهر

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 7883

به "تشخیص کرونا از صدای سرفه با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص کرونا از صدای سرفه با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید