تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در مورد آلودگی محیطی بوشهر

به گزارش انوار بلاگ، دانشجوی دانشگاه خلیج فارس با اندازه گیری میکروپلاستیک ها در رسوبات نشان داد که میزان آلودگی های مناطق شهری و صنعتی بوشهر بیش از سایر مناطق استان است.

تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در مورد آلودگی محیطی بوشهر

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، زینب مقصودیان، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته محیط زیست دریا دانشگاه خلیج فارس بوشهر است که موضوع انتها نامه او، شناسایی و اندازه گیری میکروپلاستیک ها در رسوبات و ماهی گل خورک والتونی جنگل های مانگرو استان بوشهر است.

در این انتها نامه 5 جنگل مانگرو در بوشهر انتخاب شده اند و روی آن ها تحقیق شده است. جنگل های مانگرویی که اکوسیستم بسیار مهم و زیستگاه گل خورک ها هستند؛ گل خورک هایی که در چرخه غذایی انسان قرار می گیرند.

مقصودیان در این باره می گوید: برای جمع آوری این رسوبات پنج منطقه هدف شهری، صنعتی و بکر را مدنظر قرار دادیم و در هر یک از آنان 6 ایستگاه ایجاد کردیم از هر کدام از آن ها 3 کیلو رسوبات برداشت کردیم که در مجموع می شد 90 کیلو رسوبات و در هر کدام از مناطق نیر 3 گل خورک جمع آوری کردیم.

این دانشجوی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه ذرات پلاستیک به صورت علمی از رسوبات مناطق معین شده جداسازی و از لحاظ شکل و رنگ و اندازه و نوع پلیمر دسته بندی شدند، افزود: در مجموع توانستیم 2 هزار و 657 میکروپلاستیک و مزوبلاستیک در جنگل های مانگرو استان بوشهر جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه از این 5 ایستگاه تحقیقاتی، مناطق شهری و صنعتی بوشهر بیشترین آلودگی را دارند، ابراز کرد: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، دلیل آلودگی مناطق شهری را می توان ورود فاضلاب های شهری و مواد آرایشی و بهداشتی و حتی خمیر دندان به آن ها دانست، اما در منطقه صنعتی عسلویه، طی آنالیز هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که برخلاف ادعاهایی که در خصوص عدم ورود فاضلاب به منطقه می گردد، یکسری از ذرات فیلتر های پارس جنوبی وارد این منطقه می شوند و میکروپلاستیک ها در این محدوده وجود دارند.

علی محمد صنعتی، رئیس پژوهشکده خلیج فارس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز در این باره می گوید: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، معین شد که میکروپلاستیک ها علاوه بر اینکه در سواحل جنگل های مانگرو وجود دارند بلکه در بافت ماهیچه ای انواع ماهی گل خورک نیز دیده می شوند.

رئیس پژوهشکده خلیج فارس بوشهر ابراز می نماید: آنالیز ها نشان می دهد که از میزان پلاستیک هایی که از سال 1950 تا سال 2017 در عسلویه فراوری شده اند تنها 17 درصد آن ها تجزیه شدند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3408

به "تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در مورد آلودگی محیطی بوشهر" امتیاز دهید

1 کاربر به "تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در مورد آلودگی محیطی بوشهر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در مورد آلودگی محیطی بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید