برترین سس برای دلمه برگ مو را با این روش درست کنید

به گزارش انوار بلاگ، با اینکه درخت های مو پرشده از انگورهای سفید یا قرمز رسیده ولی این علت نمی گردد که ما از خوردن یک غذای خوشمزه مثل دلمه برگ مو؛ آن هم مدل بروجردی اش بگذریم.

برترین سس برای دلمه برگ مو را با این روش درست کنید

این دلمه به خاطر استفاده از دوغ و ماست ترش در مواد اولیه اش، برخلاف دلمه های معمول برگ مو طعم ترشی دارد که در تابستان بیشتر هم می چسبد و برای برطرف عطش مفید است.

مواد لازم

1 کیلو برگ مو

5 پیمانه برنج نیم دانه (خرد و شکسته)

500 گرم ماست ترش

2 /1 لیتر دوغ ترش

1 عدد پیاز میانه

500 گرم گوشت چرخ نموده

1 کیلو سبزی دلمه

500 گرم باقلای سبز تازه

200 گرم کره

آب به میزان کافی

نمک و فلفل و زردچوبه میزانی

روغن کمی

1. پیازها را نگینی خرد نموده با کمی روغن و کره در تابه تفت دهید. گوشت چرخ نموده و نمک و فلفل و کمی زردچوبه را هم اضافه نموده و مواد را خوب هم بزنید. بعد از سرخ شدن و بی آب شدن گوشت و پیاز، تابه را از روی حرارت برداشته و کناری بگذارید تا خنک گردد.

2. برنج ها را پاک نموده، شسته و به مدت دو- سه ساعت خیس کنید. بعد از این مدت برنج ها را آبکش نموده به مایه گوشت بیفزایید.

3. سبزی های دلمه را شسته و ریز خرد نموده و به مواد دیگر اضافه کنید. ماست و دوغ را هم با یکدیگر مخلوط نموده و هم بزنید تا به شکل سس درآیند. این سس را با مایه گوشت، سبزی دلمه، برنج و باقلا مخلوط نموده، هم بزنید تا مایه داخل دلمه آماده گردد.

4. برگ های دلمه را چند دقیقه در یک ظرف آب جوش قرار دهید و بعد در آبکش بگذارید. این کار باعث نرم شدن برگ ها می گردد و می توانید راحت تر آنها را بپیچید.

5. یک قابلمه بزرگ آماده نموده، کنار دستتان بگذارید. سپس یک برگ برداشته میزانی از مواد دلمه را در وسط آن گذاشته و لبه های آن را برگردانید و به شکل یک بقچه بپیچید. حالا دلمه های آماده شده را در قابلمه بگذارید.

6. وقتی همه مواد را به شکل دلمه درآوردید و در قابلمه گذاشتید، میزان به جامانده از سس داخل دلمه ها (دوغ و ماست) را با میزانی آب روی دلمه ها بریزید تا سطح دلمه ها را بپوشانند. روی دلمه ها هم یک بشقاب غذاخوری بگذارید تا تمام سطح روی دلمه ها را بپوشاند. حالا روی این بشقاب یک جسم سنگین مثل یک تکه سنگ بگذارید.

نکته: قرار دادن یک جسم سنگین روی دلمه ها لازم است چون موقع قل خوردن و جوشیدن ممکن است دلمه ها باز شوند. پس این جسم سنگین را از قلم نیاندازید.

7. حالا قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید تا بجوشد و آب دلمه ها تمام گردد. در این مرحله دم کنی گذاشته و بگذارید دم بکشد. بعد از حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت دلمه ها حاضر هستند.

فوت وفن

برنج استفاده شده در این دلمه چون پخته نشده و خام است باید به شکل خرد و شکسته باشد تا هنگام پخت لعاب بدهد و مثل چسب برای مواد دلمه عمل کند. پس بهتر است از برنج دانه بلند و کامل استفاده نکنید یا اگر برنج خرد ندارید، بعد از خیس کردن، برنج را با دست چنگ زده و خرد کنید.

طعم دلمه ها باید ترش باشد. پس قبل از پیچیدن دلمه ها، مایه داخل آنها را بچشید، اگر طعم ترشی آن کم بود میزانی آب لیمو به آن اضافه کنید.

سس دوغ و ماست را در حدی به مایه دلمه اضافه کنید که مایه شل نگردد و از داخل برگ ها بیرون نیاید.

اگر میزان سس زیاد بود، به جامانده آن را به آب پخت دلمه اضافه کنید تا در حین پخت به خورد دلمه ها برود و آنها را مزه دار کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 19578

به "برترین سس برای دلمه برگ مو را با این روش درست کنید" امتیاز دهید

1 کاربر به "برترین سس برای دلمه برگ مو را با این روش درست کنید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سس برای دلمه برگ مو را با این روش درست کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید