بانک جای میـخ سازی را گرفت

به گزارش انوار بلاگ، اهالی تهران محله درختی را به مراکز تجاری اش می شناسند و بلواری که وسط آن درختان چنار و نارون قد کشیده اند.

بانک جای میـخ سازی را گرفت

خبرنگاران- مرضیه موسوی: وجود همین درختان بالابلند در کوچه ها و خیابان هایش بود که نام محله را به دنبال خود آورد. گرچه این روزها اسم این محله به سپهر تغییر پیدا نموده است اما اهالی منطقه 2 همچنان این محله را به نام درختی می شناسند. محله ای که ساختمان هایش قدمت چندانی ندارند و عمرشان به زحمت به بیش از 30 سال می رسد. وجود بوستان نهج البلاغه در جنوب غربی محله و مراکز خریدی مثل اریکه ایرانیان، این محله را به مقصدی برای آخر هفته های تهرانی ها تبدیل نموده است.

  • کارخانه میخ سازی

باغ و گندمزار قدیمی ترین تصویری است که اهالی محله درختی از گذشته این محله در ذهن دارند؛ قبل از قد کشیدن نخستین ساختمان ها در این محله و حلقه زدن عظیمراه های تهران در اطراف آن. روددره فرحزاد در امتداد جنوبی این محله واقع شده است و تا قبل از شروع ساخت وساز شهری در این نقطه از تهران، اینجا تفرجگاهی برای اهالی شهر در روزهای پایانی هفته بود. محمدحسن نوروزی از اهالی قدیمی محله درختی است و از اعضای شورایاری این محله. او می گوید: تا قبل از ساخت وسازهای جدید در این محله، اینجا بیشتر، زمین های بایر بود و باغ. به دلیل وجود درختان متعدد این محله به درختی معروف شد. هنوز هم درختان قدیمی این محله در بلوار درختی باقی مانده است که اغلب درختان چنار بودند. او از کارخانه میخ سازی می گوید که تا قبل از تخریب، قدیمی ترین ساختمان مهم محله درختی بود و تعدادی از اهالی محله در همین کارخانه مشغول کار بودند: تهران که گسترش پیدا کرد و اینجا بافت شهری به خود گرفت، ساختمان کارخانه میخ سازی هم تخریب شد و به جای آن ساختمان های بانک ملی ساخته شد.

چند سالی است که محله درختی به سپهر تغییر نام داده است. دلیل این نامگذاری وجود ساختمان های نیروی هوایی در این محله است.

  • آخر هفته به دره بقا می رفتیم

دهه 70 بود که سر و کله عظیمراه یادگار امام(ره) در غرب تهران پیدا شد و این عظیمراه راهش را به محله درختی هم باز کرد. تا قبل از ساخته شدن این عظیمراه، محله درختی بیشتر تفرجگاه بود و زمین های کشاورزی و باغ های شخصی در آن وجود داشت. دهه 70 زمان تغییر شکل و بافت این محله بود. تغییرات خیلی زود خودشان را نشان دادند. بتول تاجیک از سال 1370 ساکن محله درختی است. او که این روزها به عنوان مدیر محله درختی در سرای محله فعالیت می نماید می گوید: بوستان نهج البلاغه بخشی از روددره سرسبزی بود که در غرب محله قرار داشت. ما به آن دره بقا می گفتیم و معمولاً روزهای آخر هفته همراه خانواده به آنجا می رفتیم. آب و هوای خوبی داشت و درختان سایه گستری که فرصت خوبی برای استراحت به اهالی تهران می دادند. اما بعد از ساخته شدن عظیمراه یادگار امام(ره) اینجا کم کم بافت بومی خود را از دست داد و به بافت شهری تبدیل شد.

اواسط دهه 80 بود که با ساخته شدن مجتمع تجاری اریکه ایرانیان، نخستین مرکز تجاری عظیم این محله سربرآورد و بهانه جدیدی برای رفت وآمد اهالی تهران به این محله تراشید؛ بهانه ای که به دلیل مسائل ترافیک و شلوغی بیش از اندازه محله، اهالی چندان دل خوشی از آن ندارند. محله درختی محدوده ای دارد که در بین ساکنان به جزیره معروف است؛ بلوکی که در میان خیابان ها و عظیمراه های نیایش، دره فرحزاد، حافظیه، و دادمان محصور شده و رفت وآمد به آن با مسائل زیادی همراه است. تاجیک می گوید: توسعه ساخت وساز در این محله با سرعت زیادی انجام می گردد و از طرفی محله در میان عظیمراه ها محصور شده است. فضای سبز محله جای خود را به ساختمان های بلند قامت و برج ها می دهد و دیگر نام محله درختی برای این نقطه از تهران محلی از اعراب ندارد.

  • در امتداد دره فرحزاد

محصور ماندن در میان عظیمراه ها و نداشتن دسترسی های محلی به دیگر نقاط شهر یکی از مهم ترین مسائلی است که اهالی محله درختی با آن روبه رو هستند. مسئله ای که باعث شده اهالی محله برای راحتی رفت وآمد خود احتیاج اساسی به خودروهای شخصی داشته باشند.

عمر ساختمان های این محله به زحمت به 30 سال می رسد و گرچه خبری از بافت فرسوده مرکز تهران در این محله نیست اما بسیاری از ساختمان ها از نو ساخته می شوند و این بار تراکم و طبقاتی بیشتر از ساختمان قبلی دارند. تجاری و اداری شدن ساختمان های نوساز این محله دردسرهایی برای اهالی به وجود آورده است. مدیر محله درختی می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که ما این روزها با آن روبرو هستیم افزایش تعداد ساختمان های اداری و تجاری در محله است. ساختمان های جدید اغلب با مجوزهای اداری و تجاری ساخته می شوند و این مسئله بافت مسکونی محله را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر اینکه اهالی دیر یا زود مجبور به ترک محله می شوند، خانواده های به جامانده در محله هم آرامش خود را از دست می دهند. ترافیک روزهای پایانی هفته در این محله بیداد می نماید. رفت وآمد از حد گذشته و محله دیگر مکانی دنج و آرام نیست که بتوان در آن راحت زندگی کرد.

امتداد شمالی دره فرحزاد در غرب محله درختی واقع شده است و مشکل تجمع معتادان و کارتن خواب ها در این نقطه برای اهالی محله درختی مسائلی را به وجود آورده. تکمیل فاز 3 بوستان نهج البلاغه یکی از مطالبات این روزهای اهالی این محله مدتی است از حرکت ایستاده. به گفته اهالی محله با تکمیل این فاز و بهره برداری از آن معتادان و کارتن خواب ها مجبور به کوچ از غرب محله می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4816

به "بانک جای میـخ سازی را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک جای میـخ سازی را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید