بانک اطلاعاتی استارت آپ های کشور تشکیل می شود
به گزارش انوار بلاگ، نشست هم اندیشی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با استارت آپ ها برگزار شد؛ مهدی اقتصادی هدف از تشکیل این جلسه را ارائه راهکارهای عملیاتی برای رونق تولید و صادرات بخش استات آپ ها اعلام کرد.
سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران گفت: باید بتوانیم از تمام ظرفیت های اتاق ایران و استارتاپ ها در حوزه نوآوری و شتابدهی صادرات استفاده کنیم. همچنین باید تلاش کنیم بخش نوآوری و شتابدهی با اقتصاد بخش سنتی و برعکس آن همراهی بیشتری داشته باشد. از طرفی با حمایتی که می توانیم در حوزه های مختلف از بانک ها بگیریم و با نگاهی که در بخش خصوصی وجود دارد، تفاهم نامه های همکاری امضا شود.
اقتصادی گفت: می توانیم با تشکیل دبیرخانه ای جهت اجرای تفاهم نامه، نقش پررنگ تری در حوزه صادرات شرکت های نوآور داشته باشیم که مطمئناً سود و منفعت آن برای همه مردم ایران است.
احسان صفر نواده، کننده شرکت دانش بنیان کاریز اعتماد گفت: مدتی هست که با مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات مشغول فعالیت های مشترک هستیم، به نظر من لازمه همکاری مشترک اول شناخت و در مرحله بعد فهم مشترک از طرفین است که به نظرم در بعضی زمینه ها این شروع شده است.
او ادامه داد: در سال های قبل هیچ ارتباطی بین فعالان صادراتی حوزه نوآوری نبود اما در ماه های اخیر شاهد رشد این ارتباطات با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات بودیم. یکی از رسالت های مهم این تفاهم می تواند ایجاد یک دید مشترک باشد و ما تلاش کنیم که سرمایه گذاری خصوصی را با موضوع اتاق و مرکز نوآوری و شتابدهی ایجاد کنیم.
بعد از آن براتی کننده و کارشناس اعتبارات پست بانک گفت: قرار است که درباره تسهیلات دهی با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها همکاری کنیم. پست بانک به عنوان بانک عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که رسالت اصلی آن کمک به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های است. می توانیم تا سقف 5 میلیارد ریال تسهیلاتی در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم و یک سری خدمات دیگر که لازمه فعالیت شان هست را طبق تفاهم نامه و تعاملاتی که داریم به آن ها ارائه دهیم. پست بانک و بانک کشاورزی تنها بانک هایی هستند که منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار دارند. همچنین یکی از خدمات دیگری که می توانند دریافت کنند صدور انواع ضمانت نامه های بانکی است.
بعد از آن سیدی رئیس دانشگاه علمی و کابردی سروش گفت: برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها مهم ترین قسمت در کنار سرمایه، برای اینکه بتوانند خوشان را معرفی بکنند رسانه است. استارتاپ ها وقتی می خواهند شروع کنند در یک استان پایلوتی را انجام می دهند تا بتوانند توسعه پیدا کنند. آن کاری که ما می توانیم بکنیم این است که اگر ببینیم استارتاپ ها پتانسیل رشد و بین المللی شدن را دارند با آن ها همکاری می کنیم.
در ادامه این نشست سلطانی نائب رئیس اتاق مشترک ایران-گرجستان هم گفت: رسالت اتاق های مشترک توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشور هدف هست. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها درصورتی که تفاهم نامه ای با مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات داشته باشند می توانند از خدمات مشاوره و بررسی بازار ما به صورت رایگان استفاده کنند.
بعد از آن اقتصادی گفت: حتماً تفاهم نامه ای را با همکاری ذی نفع ها جهت ارتقای سطح کیفی خدمات به کسانی در این حوزه فعالیت می کنند انعقاد خواهیم کرد.
در ادامه بهشتی از مرکز نوآوری مگاتک و شرکت مگا موج ایرانیان گفت: ما باید بتوانیم که سرمایه گذاران را متقاعد کنیم که این حوزه سودآور است و مشکل با شعار، خواهش و تمنا حل نمی شود. بخش کلیدی ای که باید روی آن کار شود بحث ورود سرمایه های بخش خصوصی به حوزه دانش بنیان است و پیش بینی می کنم که بیش از سه یا چهار سال برای این کار وقت نداریم و اگر این کار را نکنیم اقتصاد دانش بنیان با بودجه دولتی زمین می خورد یا اینکه به یک سازمان دولتی که تا ابد با بودجه دولتی اداره می شود تبدیل می شود.
بعد از آن اقتصادی گفت: این نشست ها باعث می شود خون جدیدی در رگ های این اکوسیستم جریان پیدا کند. در کل دنیا کمتر از 10 درصد شرکت دانش بنیان و استارتاپی به بلوغ می رسند و کمتر از 2 درصد آن ها به محصول صادراتی تبدیل می شوند. ما اول باید این فرهنگ را در دوستانی که در این حوزه فعالیت می کنند و می خواهند حمایت کنند ایجاد کنیم و برای فرهنگ سازی هم چاره ای جز برگزاری همایش، نمایشگاه، وبینار، سمینار و اطلاع رسانی نداریم. صنعت، دانشگاه و دولت اگر دست به دست هم دهند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
بعد از آن فرنام مدیر اجرایی رویدادهای انجمن کارگزاران تجاری گفت: هدف اصلی ما جریان سازی و شبکه سازی اقتصادی چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی هست. ما با همکاری ای که با شرکت ایروکسپو داریم خدماتی را در کنار نمایشگاه های تخصصی تعریف کردیم و آمادگی این را داریم که تسهیلات بسیار خوبی را در اختیار دوستانی که با مرکز نوآوری و شتابدهی همکاری دارند قرار دهیم.
فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران هم گفت: فرصت هایی جهت همکاری وجود دارد از جمله فرصت ارتباط با صنعت نفت. در کمیسیون توسعه پایدار هم ما یک کارگروه مشترک با کمیسیون ICT داریم در حوزه استفاده از ICT برای توسعه پایدار که بیشتر اینترنت اشیا در آن مطرح است با همکاری سندیکای مخابرات شکل گرفته و من فکر می کنم حوزه ICT را می تواند به حوزه توسعه پایدار وصل کند.
در ادامه این نشست ولی بیگی، مشاور کمیسیون صادرات غیر نفتی و کننده اتاق مشترک ایران - قزاقستان به تسهیل گری در حوزه شتابدهی اشاره کرد: با توجه به مأموریت هایی که به این اتاق ها داده شده است و با توجه به اینکه اتاق مشترک تفاهم نامه ای هم با مرکز نوآوری دارد درصدد هستیم که بتوانیم مشاوره های بازاریابی محصولات صادراتی ارائه کنیم و یک نمایشگاهی برپا شود تا بتوانیم با هزینه بسیار کم محصولات صادراتی که دارای پتانسیل بالایی هستند در آن جا عرضه کنیم.
او ادامه داد: اتاق مشترک ایران و قزاقستان می تواند در حوزه بازاریابی محصولات با توجه به شبکه سازی که در این کشور ایجاد کرده کمک کند به شرکت ها که طرف های مقابلش را پیدا بکند و یا در حوزه بحث برگشت ارز حاصل از صادرات که یکی از دغدغه های جدی شرکت ها بویژه شرکت های دانش بنیان است و با توجه به اینکه سابق بالایی هم ندارند می تواند کمک شایانی بهشون داشته باشد.
او شرح داد: یکی از مسائل جدی ما این است که اقلام صادراتی ما خیلی رشد محور نیستند یعنی کمکی به رشد اقتصادی کشور نمی کنند و قطعاً محصولاتی با ارزش افزوده بالا تسریع می کند رشد اقتصادی مارو.
بعد از آن اسدی از گروه کسب وکارهای نوین آن و آکادمی آنسو زیر مجموعه هولدینگ زرین گفت: با توجه به اینکه بسکمک از این استارتاپ ها برای قرار گرفتن در بازار بین الملل نیاز به آموزش و ترید شدن دارند یعنی فناوری هایی دارند که به درد بازار بین الملل می خورد ولی از خیلی جهات دیگه آمادگی حضور در بازارهای بین المللی را ندارند و آماده قرار گرفتن روبرو سرمایه گذارهای بین المللی نیستند از این جهت دوره های تخصصی زیر مجموعه آکادمی ما شکل گرفته است.
در ادامه این نشست محمد کاظمی، استاد دانشکده کارآفرین دانشگاه تهران هم گفت: شرکت های دانش بنیان در دنیا دو جهت طی می کنند ولی این پارادوکس در کشور حل نشده؛ اولین کاری که اتاق باید انجام دهد اینکه کسب وکارهای حوزه دانش بنیان را کمک کند تا از ابتدا به بین المللی شدن فکر کنند. نبود قطب نما باعث هدر رفتن شرکت های داشن بنیان و هدر رفت منابع می شود.
در ادامه اقتصادی گفت: حدود 6100 استارتاپ داریم که قرار است که به صورت بانک اطلاعاتی کامل در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران