این شما نیستید، این تیروئید شماست، 21 میلیون نوزاد از لحاظ کم کاری تیروئید غربالگری شده اند

به گزارش انوار بلاگ، رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت به مناسبت هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید از غربالگری تیروئید 21 میلیون نوزاد و کودک و درمان 60 هزار بیمار طی 18 سال اجرای برنامه برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان اطلاع داد.

این شما نیستید، این تیروئید شماست، 21 میلیون نوزاد از لحاظ کم کاری تیروئید غربالگری شده اند

به گزارش خبرنگاران به نقل از گزارش وبدا، دکتر شهین یاراحمدی به مناسبت هفته تیروئید (4 تا 10 خرداد) گفت: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از مهم ترین و پیروز ترین برنامه های سلامت است که در کشور اجرا می گردد.

به گفته دکتر یاراحمدی در این برنامه هر ساله بیش از 4000 نوزاد بیمار شناسایی و تحت درمان قرار می گیرند و با این اقدام از عقب ماندگی ذهنی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، پیشگیری می گردد.

دکتر یاراحمدی گفت: این برنامه در مدت عمر 18 ساله خود، بیش از 21 میلیون نوزاد (ایرانی و غیرایرانی) در کشور را مورد غربالگری قرار داده و تعداد بیش از 60 هزار بیمار را مورد درمان قرار داده و از عقب ماندگی ذهنی در همه آن ها پیشگیری نموده است.

این شما نیستید، این تیروئید شماست

روز جهانی تیروئید در 4 مه (4 خرداد؛ برای افزایش آگاهی در خصوص این غده حیاتی بدن مشخص شد و پس از آن هفته بین المللی اطلاع رسانی تیروئید نام گذاری شد و حتی در برخی از کشور ها ماه اطلاع رسانی تیروئید وجود دارد. هدف این روز و هفته، ایجاد آگاهی و دانش مردم در ارتباط با یکی از مهم ترین غدد درون ریز، تیروئید، علل به وجود آمدن اختلالات آن و گزینه های درمانی موجود است.

روز جهانی تیروئید در سال 2007 بوسیله اعضای فدراسیون بین المللی تیروئید اعلام شد و مضمون سال جاری هفته بین المللی آگاهی رسانی تیروئید (22 تا 28 مه) این شما نیستید، تیروئید شما است (Its not you. Its your thyroid) و هدف از مشخص این شعار این است که روشن گردد اختلالات تیروئیدی ممکن است به علائمی بینجامد که به اشتباه تفسیر شوند و به عوامل دیگر نسبت داده شوند.

در ایران، نیز، با توجه به شیوع بالای اختلالات تیروئیدی، هر ساله روز بین المللی تیرویید و هفته اطلاع رسانی آن (10-4 خرداد) مورد توجه قرار می گیرد و اقدامات آموزشی همگانی اعمال می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 18514

به "این شما نیستید، این تیروئید شماست، 21 میلیون نوزاد از لحاظ کم کاری تیروئید غربالگری شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شما نیستید، این تیروئید شماست، 21 میلیون نوزاد از لحاظ کم کاری تیروئید غربالگری شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید