انکار عجیب درباره دپوی 1300 تن سرم

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ماجرا به واردات سرم از نیمه مرداد امسال به دلیل کمبود در داخل کشور برمی گردد؛ اقلامی که مقرر شده بود گمرک با تائید وزارت بهداشت فورا و به صورت حمل یکسره ترخیص آن را انجام دهد.

انکار عجیب درباره دپوی 1300 تن سرم

اما مدتی نگذشت که گمرک ایران از واردات محموله هایی از سرم خبر داد که بعد از ورود به گمرک تهران با توجه به اینکه هنوز مجوز وزارت بهداشت صادر نشده بود امکان ترخیص آنها را نداشت؛ از این رو به دلیل شرایط خاص این اقلام، در انبار گمرک تخلیه و نگهداری شد تا تکلیف آنها معین شود. از سوی دیگر در اوایل شهریور ماه بود که گمرک ایران اعلام کرد حدود 250 تن سرم در گمرک است که از سال 1395 دپو شده و اقدامی برای معین تکلیف و ترخیص آن صورت نگرفته است در عین حال که حدود 280 تن دیگر سرم نیز حدود یکسالی در گمرک مانده بود.

دادستان به ماجرای سرم ها ورود کرد

این شرایط مبهم تا جایی پیش رفت که معاونان دادستان تهران در بازدیدی که از گمرک تهران داشتند، دستور معین تکلیف فوری سرم ها اعم از محموله های مربوط به سال 1395 و آنچه در مدت اخیر به گمرک آمده و با مشکل در ترخیص روبرو شده بود را صادر کردند.

بر این اساس، وزارت بهداشت مکلف شد در مورد 250 تن سرم تاریخ گذشته و همچنین 280 تن دیگر ، در فرصت یک هفته ای به صورت مکتوب نظر خود را اعلام و نسبت به ترخیص یا عدم ترخیص این اقلام تکلیف را معین کند. همچنین در مورد سرم هایی که در یکی- دو ماه اخیر وارد گمرک و به دلیل عدم ارائه مجوز بهداشت، صاحبان کالا نسبت به تخلیه این سرم ها در انبارهای عمومی گمرک تهران اقدام کرده بودند، مقرر شد وزارت بهداشت با اعزام کننده خود به گمرک و بازدید میدانی ظرف 48 ساعت نسبت به معین تکلیف این سرم ها از جهت ترخیص یا عدم ترخیص اعلام نظر و سرم هایی که مجوز وزارت بهداشت دارند فورا از طریق گمرک ترخیص شود.

در حالی تکلیف برای اقدام کاملا معین شد که اعلام گمرک نشان داد تا کنون سازمان غذا و دارو اقدام موثری انجام نداده و خلاف دستور دادستان، کننده ای به گمرک نفرستاده است.

غذا و دارو این بار حتی واردت 1300 تن در دوماه گذشته را نپذیرفت!

در عین حال با وجود مکاتبات اخیر گمرک با سازمان غذا و دارو برای معین شدن شرایط سرم های وارداتی اخیر که اندازه آن به 1300 تن افزایش یافته ، پاسخی دریافت نشده است، این در حالی است که سازمان مربوطه در واکنش ابتدایی خود در دو هفته گذشته، وجود این 1300 تن سرم را رد نکرده و احتمال اظهار نشدن و عدم هماهنگی برای واردات را مطرح کرد.

اما جالب اینجاست که به تازگی رئیس سازمان غذا و دارو این بار حتی وجود 1300 تن سرم وارداتی در مدت اخیر را منکر شده و گفته که این سرم ها همان سرم های تاریخ گذشته سال 1395 هستند، وی با اطمینان گفته این 1300 تن سرمی که از آن صحبت می کنند، وارداتش برای سال 1395 بوده و در سال 1399 منقضی شده است، نمیدانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است.

به میان کشیدن ماجرای گمرک بیروت!

شانه ساز البته اظهارات گذشته خود را تکرار و ماجرای چرایی عدم ورود اقلام دارویی و بدون مجوز به گمرک را مطرح است، وی که آمار 250 تن سرم تاریخ گذشته را با 1300 تن وارداتی اخیر یکی کرده ،در ادامه این را مطرح کرده که نباید چیزی بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود و حتی از ماجرای گمرک بیروت برای تائید اظهاراتش استفاده و با توصیه ای به گمرک، تاکید کرده که ورود بی حساب و کتاب اقلام و کالاها با گمرک کار اشتباهی است که بندر بیروت نمونه است و گمرک ما باید حساسیت خود روی این موضوع بیشتر کند.

این 1300 تن، آن 250 تن نیست!

این اظهارات در حالی مطرح می شود که به طور کلی ماجرای سرم های تاریخ گذشته با حجم حدود 250 تن با این 1300 تن سرم وارداتی از مرداد امسال تا کنون فرق دارد و این سرم ها در قالب بیش از 40 دستگاه کامیون در این مدت وارد و در گمرک تخلیه شده و مستندات ارائه شده از سوی صاحبان کالا نشان داد که با صدور مجوز ثبت سفارش و درخواست وزارت بهداشت برای تامین فوری نیاز داخل از سوی شرکت های وارد کننده وارد شده است.

کار به مکاتبه با وزیر کشید

از سوی دیگر در حالی سازمان غذا و دارو اظهار بی اطلاعی کرده است و گفته که گمرک این سازمان را در جریان قرار نداده است که در شهریورماه دادستان دستور بررسی شرایط این اقلام در گمرک را با مستقر شدن کننده وزارت بهداشت صادر کرده بود، در عین حال در اوایل مهرماه گمرک ایران طی مکاتبه مستقیم با سازمان غذا و دارو خواستار معین تکلیف این 1300 تن سرم شده بود.

این در حالی بود که با توجه به عدم اقدام سازمان غذا و دارو و بی توجهی به درخواست معین تکلیف سرم ها، در روزهای اخیر گمرک ایران به طور مستقیم وارد مکاتبه با وزیر بهداشت شد و با ارائه گزارشی از شرایط 1300 تن سرم وارداتی در دو ماه گذشته خواستار ورود به معین تکلیف این اقلام شده بود.

هم گمرک اسناد واردات اخیر بدهد هم غذا و دارو اسناد واردات 1395

به هر صورت مواضع متناقض سازمان غذا و دارو در نهایت معین نکرده که چرا این سازمان برای معین تکلیف سرم های دپو در گمرک که شرایط ورود آنها معین است، اقدام نمی کند که همانطور که دادستان تاکید کرده بود، در مورد سرم های وارداتی اخیر تخلیه در گمرک، امکان ترخیص یا عدم ترخیص آنها معین شود.

مورد دیگری که جای سوال دارد این است که طبق اسناد، سازمان غذا و دارو درخواست واردات را به شرکت ها داده بوده است، در کنار ایراداتی که جریان تجارت ایران وجود دارد، آیا این سازمان خود پیگیر فرایند ورود سرم ها از سوی شرکت هایی که مجوز واردات به آنها داده نبوده است؟! در عین حال اگر معتقد به عدم ورود این سرم هاست، چرا تا کنون نسبت به اعلام و معین تکلیف اقدام نکرده است؟

در این شرایط انتظار می رود جهت شفاف سازی ماجرای این 1300 تن سرم، با توجه به اسنادی که از سوی صاحبان کالا مبنی بر درخواست وزارت بهداشت برای واردات این سرم ها ارائه شده و اعلام گمرک در این رابطه، سازمان غذا و دارو نیز مستندات مربوط به واردات آن در سال 1395 را منتشر کند. در عین حال گمرک ایران نیز مستندات ورود و قبض انبار در ماه های اخیر را اعلام و به اطلاع عموم برساند تا معین شود ادعای ورود این 1300 تن سرم در سال 1395 درست است یا ورود در دو ماه گذشته؟

نامه گمرک به وزیر بهداشت:

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11544

به "انکار عجیب درباره دپوی 1300 تن سرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انکار عجیب درباره دپوی 1300 تن سرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید