استمرار بیکاری 107 هزار نفر در دوره کرونا

به گزارش انوار بلاگ، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: تا به امروز 107 هزار نفر اعلام کردند که بیکاری شان استمرار داشته و یا از خرداد بیکار شده اند که این افراد، بر اساس ماده 7 قانون بیمه بیکاری، مقرری خواهند گرفت.

استمرار بیکاری 107 هزار نفر در دوره کرونا

مسعود بابایی درباره آخرین شرایط بیمه بیکاری اظهار کرد: نیمه دوم اسفندماه که بحث کرونا رسمیت یافت و مشاغل زیادی هم متأثر شدند ازاین رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه ای برای ثبت نام افراد بیکار شده رونمایی کرد؛ به همین دلیل بر اساس آخرین آمار تا دهم مردادماه 871 هزار و 400 نفر در سامانه ثبت نام کردند که با پردازش های اجرا شده، 730 هزار و 882 نفر مشمول شدند.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از دهم مردادماه برای 15 استان پایلوت گذاشتیم تا با ورود به زیرسامانه جدید جامع روابط کار، کارگران با بارگذاری مدارک، ثبت نام کنند.

بابایی گفت: این بار بررسی ها بر اساس قانون بیمه بیکاری انجام خواهد شد و پرداختی ها به افرادی که از اسفندماه بیکاری شان استمرار داشته و یا از خرداد بیکار شده اند، نیز بر مبنای بند ب ماده 7 قانون بیمه بیکاری خواهد بود؛ یعنی 55 درصد معادل 90 روز بیمه پردازی به اضافه 10 درصد حداقل دستمزد، به عنوان بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق آخرین آمار، 107 هزار نفر اعلام کردند که بیکاری شان استمرار داشته و یا از خردادماه بیکار شده اند.

وی ادامه داد: افرادی که بیمه بیکاری مخصوص کرونا را دریافت کردند بر مبنای قانون بیمه بیکاری نبود بلکه با محاسبات اجرا شده، به صورت میانگین حدود یک میلیون و صد هزار تومان به افراد به مدت سه ماه پرداخت شد.

بابایی افزود: ما چهار بار با سازمان برنامه وبودجه مکاتبه کردیم که این رقم ناچیز است اما گفتند که به دلیل محدودیت های مالی نمی توان رقم بیشتری پرداخت کرد.

جاماندگان چند نفرند؟

وی همچنین با اشاره به جاماندگان بیمه بیکاری کرونا، گفت: 3 گروه از دریافت بیمه بیکاری کرونا باقی مانده اند. به این صورت که 48 هزار نفر جاماندگانی بودند که از خارج از سیستم سامانه ثبت نام کرده بودند که این ثبت نام ایراداتی داشت.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار ادامه داد: گروه دوم 24 هزار نفر بودند که شماره حساب و اطلاعاتشان مشکل داشت. ما در دو مرحله این دو گروه را پالایش و نتیجه نهایی را 21 مردادماه به سازمان برنامه وبودجه کشور ارسال کردیم.

بابایی افزود: همچنین شماره حساب، شماره شبا یا شماره تلفن مربوط به حدود 15 هزار نفر درست نبوده است. به همین دلیل لیست آنها عودت داده شده است. ارسال پیامک برای این لیست 15 هزارنفری از چهارشنبه هفته قبل آغاز شده است. پس از دریافت اطلاعات از سوی این افراد، اطلاعات به تأمین اجتماعی و سپس به خزانه داری ارسال می شود و واریز صورت می گیرد.

59 درصد ریزش نیروی کار از بخش خدمات بود

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، گفت: 62 درصد کارگاه هایی که از شیوع کرونا متأثر شدند در حوزه خدمات فعال بودند و 59 درصد از کل نیروهایی که بیکار شدند مربوط به این حوزه بود.

وی افزود: 31 درصد کارگاه های متأثر شده از کرونا مربوط به حوزه صنعت است و 37 درصد کارگرانی که بیکار شدند در این بخش مشغول به کار بودند.

بابایی ادامه داد: 3 درصد از کسب وکارهای بخش کشاورزی متأثر از کرونا آسیب دیدند و یک درصد از کل نیروهای بیکار شده مربوط به این بخش هستند.

وی گفت: مابه التفاوت هم مربوط به حوزه هایی بودند که خود اظهاری نکرده بودند.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال 12 هزار و 500 تا 13 هزار و 500 نفر به جمع مقرری بگیران اضافه می شود اما پس از شیوع کرونا، بالغ بر 850 هزار نفر خواستار دریافت بیمه بیکاری شدند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5890

به "استمرار بیکاری 107 هزار نفر در دوره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استمرار بیکاری 107 هزار نفر در دوره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید