یادداشت، مطالبه معترضان تایلندی؛ اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در صندلی سلطنت

به گزارش انوار بلاگ، معترضان تایلندی چندی است با برگزاری تظاهرات در خیابان های بانکوک و چند شهر این کشور خواهان استعفای نخست وزیر کشورشان و نیز راه اندازی بحث علنی درباره نقش سلطنت در این کشور شده اند.

یادداشت، مطالبه معترضان تایلندی؛ اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در صندلی سلطنت

با تور ارزان تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چند ماهی است که شمار زیادی از مردم تایلند با برگزاری تظاهرات در خیابان ها خواهان استعفای نخست وزیر این کشور هستند.

این اعتراض ها در شرایطی در این کشور ادامه دارد که تایلند در ماه های اخیر با بحران مرتبط با شیوع ویروس کرونا و با مسائل مالی عظیمی دست و پنجه نرم می نماید.

البته اعتراضات ضد دولتی مخالفان در تایلند طی چند روز اخیر حتی به مجلس این کشور نیز کشیده شد و نمایندگان مخالف نیز این بار استعفای نخست وزیر را خواهان شدند. این پرسش مطرح است که چرا در سال های اخیر اعتراض ها در این کشور پادشاهی تشدید شده است ؟ تظاهرات نمایندگان تایلندی با پیگیری اعتراض های خود به دنبال چه اهدافی هستند؟

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به نوشته روزنامه تایلندی بانکوک پست، هزاران معترض تایلندی با برگزاری تظاهرات در خیابان های بانکوک و چند شهر این کشور خواهان استعفای نخست وزیر کشورشان و نیز راه اندازی بحث علنی درباره نقش سلطنت در این کشور شدند.

طرح این موضوع از سوی تظاهرات نمایندگان در حالی است که طبق قانون حمایت از سلطنت، انتقاد از خانواده سلطنتی در تایلند ممنوع شمرده می گردد و ممکن است شهروندان به دلیل توهین به پادشاه یا خانواده اش به حبس های طولانی مدت محکوم شوند. تایلندی ها به رغم وجود چنین قوانینی علیه پادشاه و خانواده سلطنتی اعتراض می نمایند.

البته اعتراض تایلندی ها محدودبه این کشور نیست و این اعتراض ها به ژاپن و آلمان هم کشیده شده است .به نوشته خبرگزاری آلمان تظاهرات نمایندگان حتی به نشانه مقاومت در مقابل سفارت آلمان در این شهر نیز تجمع کردند و به حضور پادشاه کشورشان در ایالت بایرن آلمان معترضند.

اعتراض تایلندی ها در حالی در ماههای اخیر تشدید شده است که ماها واجیرالونگ کورن، پادشاه تایلند ماه های زیادی از سال را در هتل مجللی در گارمیش واقع در ایالت بایرن آلمان، سپری می نماید.

پادشاه تایلند ویلایی نیز در بایرن دارد اما بیشتر اوقات خود را در شرایط کرونایی در هتل محبوب خود در گارمیش سپری می نماید و این موضوع خشم بسیاری از مردم تایلند را برانگیخته است.

در مجموع باید گفت، چند ماهی است که شمار زیادی از مردم تایلند با برگزاری تظاهرات در خیابان ها، خواهان استعفای دولت و انحلال مجلس شدند. تظاهرات نمایندگان که دانشجویان هسته اصلی آن ها را تشکیل می دادند، شعارهای اعتراضی علیه دولت پرایوت چان-اوچا نخست وزیر تایلند که با کودتا به قدرت رسیده است، سر دادند و بازنگری در قانون اساسی این کشور را خواهان شدند.

این در خواست تظاهرات نمایندگان در شرایط مطرح می گردد که پس از انتخابات سال گذشته، دادگاهی در تایلند حکم انحلال دومین حزب عظیم مخالف دولت در این کشور را داد و راه را برای تحکیم قدرت حزب حاکم هموار کرد. البته بعضی کارشناسان نیز قانون اساسی کنونی را عامل پیروزی پرایوت در انتخابات سال گذشته می دانند که برپایه وفاداری به پادشاه تایلند تشکیل شده است.

به باورکارشناسان دادگاه قانون اساسی تایلند و ارتش دو نهادی هستند که درخدمت نهاد مهمی بنام نهاد سلطنت قرار دارند که قدمت طولانی درسرزمین طلایی دارد. به بیان دیگر نقش نهاد سلطنت در 19 کودتای ارتش و شبه کودتا و تغییر28 نخست وزیرگذشته تایلند قابل کتمان نیست.

در واقع همه کودتا ها و شبه کودتاها نظامیان و همین طور برکناری نخست وزیران تایلند آن هم با زرورق قضایی دادگاه قانون اساسی، بدون کارگردانی و صحنه گردانی نهاد سلطنت که از آن به عنوان مهمترین نهاد ساختارقدرت تایلند یاد می گردد، قابل تصور نیست. و کلام آخر اینکه اعتراض های چند ماه اخیر مردم تایلند در واقع به معنی رویگردانی مردم این کشور از نهاد سلطنت محسوب می گردد.

نویسنده: فرهاد همتی - کار شناس مسائل شرق آسیا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6144

به "یادداشت، مطالبه معترضان تایلندی؛ اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در صندلی سلطنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، مطالبه معترضان تایلندی؛ اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در صندلی سلطنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید