پل پوترا در کوالالامپور، خواهرخوانده پل خواجو اصفهان

به گزارش انوار بلاگ، معرفی پل پوترا در مالزی

کشور مالزی در سال های اخیر با توجه ویژه ای که به استاندارسازی زیرساخت های شهری خود داشته توانسته بسیار در بین گردشگران و کسانی که کار و تحصیل کشورهای خارجی را انتخاب می نمایند گزینه مناسبی محسوب گردد؛ این کشور جاذبه های دیدنی و جذابی دارد و یکی از آن ها که در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، پل پوترا در مالزی نمونه ای شبیه سازی شده از پل خواجوی اصفهان است. این پل زیبا و دیدنی در شهر مدرن پوتراجیا واقع است و معرف آثار تاریخی ایران محسوب می گردد؛ در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر در خصوص پل پوترا در مالزی یادواره از آثار تاریخی ایرانی در این کشور آسیایی بدانید.

پل پوترا در کوالالامپور، خواهرخوانده پل خواجو اصفهان

همانطور که در بالا گفتیم پل پوترا در مالزی معرفی از معماری و زیبایی های کشورمان ایران است که در این کشور مدرن آسیایی هم نمونه ای از آن ساخته شده است. این موضوع نشان دهنده این است که آثار تاریخی ایران نه تنهای از دید ما ایرانی ها بلکه از نگاه ساکنان دیگر کشورهای جهان بسیار خاص و شاخص به شمار می آیند که نمونه هایی از آن ها را می توانید در گوشه گوشه جهان مشاهده کنیم. معمارهای کشور مالزی کوشش نموده اند تا با الهام از معماری شگفت انگیز پل خواجو نمونه ای آن را در کشور مالزی و در شهر پوتراجیا بسازند.

مختصری درباره پل خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از پل های تاریخی اصفهان است که قدم زدن بر روی این پل می تواند یکی از لذت بخش ترین لحظات بودن در شهر اصفهان باشد. اطراف این پل به هنگام غروب و اوایل شب، محلی برای خوشگذرانی مردم به شمار می رود، یکی از زیباترین پل های جهان در عصر خود بوده است.پل خواجو پلی به طول 133 متر و عرض 12 متر است، این پل دو طرف زاینده رود را به هم وصل می نماید. در دو طرف این پل شیرهای سنگی بزرگی وجود دارند که امروزه اگر چه نه به طور کامل ولی بقایایی از آن ها وجود دارد و از عجیب ترین اجزای این پل هستند. جالب است بدانید که در زمان بی آبی زاینده رود، پل خواجو به صورت دو طبقه به نظر می رسد و امکان عبور از بخش های مختلف آن وجود دارد. کاشی کاری ها، طاق های زیبا و حتی آجرهای این پل، دیدنی و جذاب هستند. این پل از مشهور و محبوب ترین پل های ایران و جهان است و پیشنهاد می کنیم به عنوان یک ایرانی حتما از این سازه زیبا دیدن نمایید.

معرفی پل پوترا در مالزی

کشور مالزی توانسته مسلمانان و غیرمسلمانان زیادی را به سمت خود جلب کند، اما از مهمترین شهرهای این سرزمین کوالالامپور است که شهری دیگر به نام پوتراجیا در جنوب این شهر قرار گرفته است تا پایگاهی اداری، تجاری و گردشگری برای مالزی باشد. نام این شهر از اسم تونکو عبدالرحمان پوترا که اولین نخست وزیر کشور مالزی بوده نیز برگرفته شده است. در زبان مالایی پوترا به معنای پادشاه و جایا که می گردد والامقام و صاحب قدرت تعبیر شده است. در این شهر نیز کوشش شده است که همه چیز مدرن و به روز باشد و با قدم زدن در پوتراجایا می توانند شهری مدرن را در دیار مسلمانان تماشا کنید تا دیاری پاکیزه با خط کشی های خیابانی متفاوت و جالب، آسمان خراش های سر به فلک کشیده و .. که هر یک از آن ها را در نوع خود خاص و دیدنی می نماید.

نام این شهر از اسم تونکو عبدالرحمان پوترا اولین نخست وزیر کشور مالزی برگرفته شده؛ پوترا در زبان مالایی به معنای پادشاه و جایا به معنای والامقام و صاحب قدرت است. در این شهر کوشش شده همه چیز مدرن و به روز باشد. با قدم زدن در پوتراجایا می توانید شهری مدرن را در دیار مسلمانان تماشا کنید، دیاری پاکیزه با خط کشی های خیابانی متفاوت و جالب، آسمان خراش های سر به فلک کشیده و… که هر یک از آن ها در نوع خود خاص و دیدنی هستند.

پل پوترا در مالزی یکی از طولانی ترین پل های موجود در شهر پوتوراجایا است که بلوار پوترا را به میدان پوترا نیز متصل می گرداند. طول این پل 435 متر است و از مکان های محبوب برای عکاسی و تصویربرداری عروسی زوج های جوان محسوب می گردد. این پل به نسبت خواجو بسیار نوساز و ساختش متعلق به سال 1997 میلادی می باشد که البته در سال 1999 میلادی بازگشایی شد. گفته می گردد دولت مالزی از ایران برای ساخت این سازه اجازه خواست و دولت ایران هم اجازه داد تا این پل 25 درصد شبیه به خواجو ساخته گردد به همین دلیل شاهدیم که پوترا با خواجو تفاوت های زیادی هم دارد. در ساخت و معماری این پل تعداد طاق ها، فاصله میان طاق ها، طول پل و … با تفاوت های جزئی از پل خواجوی اصفهان ساخته شده است که در تصاویر بیشتر می توانید این موارد را مشاهده کنید.

سازندگان پل پوترا در مالزی

این پروژه بزرگ و مهم در کشور مالزی توسط دو شرکت PPJ و PJC در زمینه ساخت و ساز نیز فعال بوده و در کنار آن ها نیز مقامات محلی هم به آن ها یاری های شایان توجهی را نموده اند، که از جمله این سازمان ها عبارت بودند از زیر ساخت های شهری و بهداشت عمومی، مدیریت مواد زاید، برنامه ریزی شهری، حفاظت محیط زیست و توسعه اجتماعی مالی.

تفریحات ممکن بر روی پل پوترا در مالزی

قدم زدن و پیاده روی بر روی پل پوترا در مالزی تنها تفریحی نیست که بر روی این پل می توانید انجام دهید، گردشگران زیادی هستند که بر روی این پل راه می فرایند تا هم با سبک معماری ایرانی و اسلامی آشنا شوند و هم به گردش و تفریح در اطراف این سازه مشغول باشند؛ از برترین و محبوب ترین تفریحات موجود بر روی این پل و اطرافش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین عکاستان را همراه ببرید!

در اطراف این پل منظره های دیدنی بسیار زیبایی وجود دارد درست همانند همتای آن در ایران! از همین رو پیشنهاد می کنیم، که حتما بر روی این پل به همراه دوستان و عزیزانتان عکس هایی به یادگار بگیرید. قطعا زمانی که از سفر مالزی برگشتید تماشای این تصاویر خاطرات سفر را برایتان زنده می نماید.

به تماشای غروب آفتاب بایستید!

دیگر فعایتی که می توانید در این منطقه انجام دهید، تماشای غروب آفتاب است. پس حتما چند لحظه ای را با ایستادن بر روی این پل و تماشای غروب آفتاب آرامش لازم را از طبیعت دریافت کنید.

قایق سواری را هرگز نباید فراموش کنید!

در دریاچه ای که پایین پل پوترا در مالزی جاری است هم پیشنهاد می کنیم که قایق سواری کنید و دقایقی را در دامان آب های زلال این دریاچه سپری کنید.

هزینه قایق سواری در پل پوترا

مبلغی که باید برای قایق های کروز پرداخت کنید، تک سرنشین ها تا 120 نفر ظرفیت دارند و حدودا مبلغی برابر با 15 رینگت مالزی را پرداخت نمایید.

گفتنی است که بگوییم که بر روی این پل شما می توانید اقامتگاه ها و رستوران های زیادی را ببینید که غذایشان آماده است و ما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن ها خرید کنید.

دسترسی به پل پوترا در مالزی

به منظور دسترسی به پل پوترا در مالزی می بایست که از وسایل نقلیه نظیرتاکسی، قطار و اتوبوس بهره ببرید.

کوالالامپور WEATHER

  • اتوبوس

برای رسیدن به پل پوترا با اتوبوس باید این راستا را دنبال کنید، در Parkmay سوار اتوبوس شماره 868 شوید حدودا پس از 20 دقیقه به Sinar Kota-Komuter پوتراجایا خواهید رسید. یا در ایستگاه Sepang Omnibus سوار اتوبوس شماره 536B شوید و پس از 3 ساعت به Dengkil-Cyberjaya برسید.

  • قطار

از فرودگاه KLIA به مرکز ترن شهری KLs بروید و سوار خط اکسپرس ترن شوید.

  • اتومبیل شخصی یا تاکسی

راحت ترین راه برای رفتن به پوتراجایا اجاره یکروزه خودرو یا دریافت تاکسی است.

آدرس: مالزی، سلانگور، پرزنت.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4103

به "پل پوترا در کوالالامپور، خواهرخوانده پل خواجو اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل پوترا در کوالالامپور، خواهرخوانده پل خواجو اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید