مونسان: توسعه گردشگری ضامن ارتقاء تعاملات فرهنگی و دوستی در منطقه است

به گزارش انوار بلاگ، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در نشست اکو گفت؛ توسعه گردشگری در منطقه باعث ارتقاء تعاملات فرهنگی، اجتماعی و دوستی میان کشورها خواهد شد.

مونسان: توسعه گردشگری ضامن ارتقاء تعاملات فرهنگی و دوستی در منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران امروز در سومین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری مالی که در شهر خجند استان سغد تاجیکستان در حال برگزاری است، شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در ابتدای سخنرانی خود با تقدیر از حسن مهمان نوازی مقامات و مردم کشور هم زبان و هم فرهنگ تاجیکستان، این کشور را دارای جاذبه های گردشگری فراوانی دانست و نامگذاری سال های 2019 - 2021 توسط امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به عنوان سال های توسعه روستا، گردشگری و هنرهای مردمی را گامی موثر در معرفی توانمندی های گردشگری تاجیکستان مطرح کرد.

وی گفت: گردشگری پل اتصال میان ملت ها از منظر اجتماعی و فرهنگی و عاملی موثر در تعامل میان ادیان و فرهنگ هاست که با کم کردن شکاف و اختلاف موجب ترویج فرهنگ دوستی و تفاهم می گردد. این صنعت در جهانی امروز به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشرفت مالی و توسعه پایدار جوامع محسوب می گردد و بیشترین نقش را نسبت به صنایع دیگر در رشد توامان اجتماعی، فرهنگی، مالی و حتی سیاسی کشورها دارد.

مونسان با اشاره به سیاست های تهران نسبت به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران یکی از سرفصل های برنامه قانون ششم توسعه و نیز سند چشم انداز 20 ساله خود را افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی مشخص نموده است.

به گفته وی، ایران به تصدیق یونسکو، از نظر برخورداری از آثار تاریخی و فرهنگی در میان 10 کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی نیز جزو پنج کشور برتر جهان محسوب می گردد. بر همین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران باور دارد که گردشگری بهترین جایگزین نفت و خام فروشی است و در این راه آماده هر گونه همکاری با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه و سازمان های منطقه ای می باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، بیان نمود: توسعه گردشگری در منطقه اکو نه تنها موجب ارزش آفرینی مالی بلکه باعث ارتقای تعاملات فرهنگی، اجتماعی و تقویت دوستی میان کشورها خواهد شد. در واقع فلسفه ایجاد سازمان همکاری مالی اکو، خواست جمعی کشورهای عضو برای رشد و بهبود موقعیت مالی منطقه در نظام بین الملل بوده و یکی از راهکارهای رسیدن به این خواست جمعی، توسعه و معرفی منطقه به عنوان مقصد گردشگری برای جهانیان است.

وی در این راستا خواهان جلب توجه کشورهای عضو به اصلی ترین موضوعات مربوط به گردشگری در فضای سازمان شد و گفت: توجه و تبدیل منطقه اکو با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر به یک مقصد گردشگری جهانی، احتیاجمند تأمین زیرساخت ها، بهره گیری از ابزارهای لازم با رعایت استانداردهای جهانی صنعت گردشگری و همکاری کشورهای عضو برای استفاده از پتانسیل غنی تاریخی و فرهنگی و سایر ظرفیت های موجود در منطقه است.

همچنین قرار دریافت کشورهای عضو اکو در جهت یک شاهراه مالی کهن (جاده ابریشم) و استفاده از آن برای افزایش تعاملات تجاری، فرهنگی و توسعه مراودات ملت های منطقه، از نکات مهمی است که همیشه باید مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد.

مونسان ادامه داد: تسهیل در صدور ویزا، همکاری با سازمان های بین المللی، ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری، آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص از جمله راهکارهای لازم برای رشد و توسعه صنعت گردشگری منطقه اکو است و این مهم در سایه همکاری و تعامل سازنده کشورهای عضو تحقق می یابد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران با اینکه هرچند تاکنون گام های موثری برای رشد صنعت گردشگری منطقه برداشته شده است، اما هنوز تا نقطه مورد انتظار فاصله داریم، گفت: ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشورهای عضو اکو از نظر برخورداری از تنوع اقلیمی، غنای تاریخی و فرهنگی و تنوع قومی، این منطقه را به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل نموده است که بی شک بهره برداری از این امکانات و توانمندی ها به برنامه ریزی و سازماندهی شایسته احتیاج دارد.

به گفته وی، جغرافیای طبیعی متنوع و جغرافیای اجتماعی و فرهنگی گوناگون، بستری مناسب را فراهم آورده است که می توان با بهره برداری اصولی از این ظرفیت ها در سایه کوشش و همکاری همه اعضا و پیگیری دبیرخانه، توسعه همگن و متوازنی را در گردشگری منطقه شاهد بود.

وی گفت: یکی از نکات مهمی که در صنعت گردشگری باید به آن توجه کافی گردد، ارتباط و تعامل مناسب با بخش خصوصی است. دولت ها تنها وظیفه سیاست گذاری و مشخص استراتژی ها را دارند و مطلوب آن است که اجرای برنامه ها و سیاست ها به بخش خصوصی واگذار گردد. البته بخش خصوصی نیز باید ظرفیت لازم را برای قبول این مسوولیت در خود ایجاد نماید. خوشبختانه همکاری برای توسعه شبکه تورگردانان اکو که در دستور کار این نشست قرار داشته، یکی از راه های تقویت بخش خصوصی در این زمینه است.

مونسان اضافه نمود: جذب سرمایه گذاران خارجی نیز می تواند گام مهم بعدی به شمار رود. این صنعت پولساز و پردرآمد بدون تامین و تجهیز زیرساخت ها نمی تواند راه به جایی برد. این سرمایه گذاری باید در تمام شاخه های صنعت گردشگری از جمله سلامت، اکوتوریسم، ورزشی و فرهنگی انجام گردد و البته این دولتها هستند که باید با ارایه تسهیلات لازم راه را برای ورود سرمایه گذاران هموار سازند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران یکی دیگر از گام های موثر از سوی دولت های منطقه را موضوع ویزا و ساده سازی مراحل صدور آن عنوان و توضیح داد: ویزا مشترک منطقه اکو یکی از موضوعات قدیمی است که خط مشی اصلی آن را سیاست خارجی دولت ها مشخص می نماید. جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی سامانه ویزا الکترونیک برای صدور ویزا در عرض 48 ساعت و نیز صدور ویزا فرودگاهی اقدامات موثری در این زمینه به انجام رسانده و تجربیات ارزشمندی کسب نموده است. خرسندم که یکی از دستور کارهای این اجلاس، آنالیز طرح ویزای گردشگری اکو بوده است که امیدوارم به پایان برسد.

مونسان گفت: از سویی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انتخاب دوره ای شهر گردشگری اکو موضوع مهمی است که در صورت اهتمام ویژه کشورهای عضو، می توان با ترویج و تبلیغ شایسته و برگزاری رویدادهای متنوع بین المللی در شهر منتخب گردشگری، توجه و نگاه همگان را به آن شهر و توانمندی های بالقوه منطقه اکو معطوف نمود.

برگزاری نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی و نیز همکاری های موزه ای می تواند در نزدیکی ملت های این حوزه به یکدیگر، آشنایی با رسوم، عقاید، سنن و فرهنگ کشورهای مختلف و در نتیجه ایجاد رغبت بیشتر به سفرهای درون-منطقه ای موثر باشد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 432

به "مونسان: توسعه گردشگری ضامن ارتقاء تعاملات فرهنگی و دوستی در منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: توسعه گردشگری ضامن ارتقاء تعاملات فرهنگی و دوستی در منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید