معرفی جاذبه های گردشگری سلماس؛ شاپور پیشین

به گزارش انوار بلاگ، جاذبه های گردشگری سلماس بسیار متفاوت از دیگر شهرهای شمال غربی ایران می باشند و مردم سلماس هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند.

معرفی جاذبه های گردشگری سلماس؛ شاپور پیشین

سلماس یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی ایران است که در قسمت شمالی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر سلماس است. این شهرستان به دو بخش کوهسار و مرکزی تقسیم شده است. مرکز بخش کوهسار شهر کتبان و مرکز بخش مرکزی شهر سلماس است. نام این منطقه در زمان هخامنشیان زاروَند یا زروند بوده و کاوش های تپه بیان تاریخچه دوران مادی سلماس را روشن می سازد. در زیر نگاهی به مهم ترین جاذبه های جهانگردی سلماس انداخته ایم.

موقعیت جغرافیایی شهر سلماس

1. دره زولاچای

دره زولاچای، در شهرستان سلماس واقع شده است که رودخانه زولا، در آن نیز جاری است. زولاچای یکی از زیباترین و قشنگ ترین مناطق شهرستان سلماس به شمار می آید. کوهها و مناطق سر سبز و آب رودخانه، زیبایی این منطقه را چند برابر نموده است. رود زولاچای رودی فصلی در سلماس است که از کوه های اطراف کهنه شهر جریان پیدا می نماید و به دریاچه ارومیه می ریزد.

دره زولاچای یکی از جاذبه های جهانگردی سلماس

2. کلیسای محلم

در روستای محلم که ملحم نیز خوانده می گردد دو کلیسا وجود دارد. از کلیسای قدیم آن جز یک در ورودی و چند طاق نیمه فرو ریخته چیزی برجا نمانده است. این کلیسا مربوط به سال 1880 است و بالای سر در آن تاریخ 1895 به چشم می خورد که البته حجاری آن جدید است. این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 6158 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کلیسای جدید را با فاصله تقریباً پانصد متری از کلیسای قدیم بنا نموده اند. در این کلیسا هم بجز برج ناقوس که اثری از ناقوس ندارد، و یک صحن ویران اثری به چشم دیده نمی گردد.

به جامانده های کلیسای محلم در شهر سلماس

3. تالاب آق زیارت

آق زیارت منطقه ای هموار شامل باتلاق و چمن زار می باشد که در شمال غربی دریاچه ارومیه و 20 کیلومتری شهر سلماس قرار گرفته است. مساحت تالاب متغیر و در ارتباط با میزان بارندگی است و گاهی تا 10 هکتار می رسد. ارتفاع آن از سطح دریا 1400 متر می باشد. رودخانه دایمی به این باتلاق نمی ریزد؛ بنابراین آبهای سطحی و زه آب های کشاورزی و گاهی طغیان رودخانه زولاچای منابع تامین آب این تالاب می باشند. این تالاب از نوع فصلی با آب شیرین است که متاسفانه در حال حاضر شرایط مساعدی برای جذب جهانگرد ندارد.

نمایی از تالاب آق زیارت

4. کلیسای مارگیوگیز سلماس

این اثر در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7859 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ده کیلومتری جنوب شرقی ارومیه، در روستای گلپرچین، سه کلیسای آشوری مارگیورگیز، مریم و مهیون واقع شده اند که قدمت آنها به قرن نوزدهم میلادی (قاجاریه) می رسد. کلیسای مارگیورگیز درحاشیه جاده اصلی روستا واقع شده است. این بنا پلانی مستطیل شکل به ابعاد 16 در 6.8 متر با کشیدگی شرقی ـ غربی دارد.

محراب درضلع شرقی و ورودی و برج ناقوس در ضلع جنوبی پلان واقع شده اند. محراب کلیسا اتاقی به ابعاد 8.6 در 3 متر است که با یک پله اختلاف سطح با طاق نمایی به عرض سه متر به تالار نیایش راه می یابد. در داخل این اتاق نیز صندلی اصلی با یک پله اختلاف سطح تعبیه شده است. مصالح به کار رفته در قسمت اصلی بنا خشت با سقف تیرچوبی و پوشش شیروانی و در قسمت برج ناقوس آجر است. نمای داخلی بنا با اندود گچ و نمای خارجی با اندود کاهگل پوشانده شده است.

نمای بیرونی کلیسای مارگیوگیز سلماس

5. آب گرم ایسی سو

ایسی سو یا ایستی سو زیباترین و دیدنی ترین روستاهای منطقه سلماس است که دارای طبیعت و باغ های زیبای فراوانی است. در باغ های این روستا همه نوع میوه سردسیری و معتدل فراوری می گردد. این روستا دارای افراد تحصیل نموده زیادی دارد که بیش ترشان از فرزندان و نوادگان حاج شیج قاسم شیخ زاده (قولنجی) می باشند.

چشمه آب معدنی ایسی سو دارای آبی گرم و حاوی املاح گوگردی زیادی است که برای درمان انواع بیماری های پوستی بسیار مفید است. بر اساس نقل بزرگان افراد زیادی که مبتلا به بیماری جذام و اگزما بودند، با مراجعه به این آب گرم و آب تنی در آن شفا یافته و به بهبودی کامل رسیدند. آبگرم ایسی سو در 69 کیلومتری جاده ارومیه - سلماس واقع شده است آب این چشمه از چندین نقطه در دامنه تپه ای از زمین خارج می گردد و حوضچه های طبیعی جالبی را به وجود آورده است.

یکی از حوضچه های آب گرم ایسی سو

6. نقش برجسته خان تختی

این نقش برجسته متعلق به قرن سوم میلادی و دوره پادشاهی ساسانیان است. سنگ نگاره خان تختی یادگار یکی از پیروزی های ایرانیان بر رومیان است و در آن اردشیر پاپکان و ولیعهدش شاپور یکم تصویر شده اند. در این سنگ نگاره دو نفر سوار و دو نفر پیاده هستند. سوار سمت چپ اردشیر پاپکان است و سوار سمت راست شاپور یکم است که در مقام ولیعهدی می باشد و تاجی همانند پدرش دارد. تاریخ ایجاد این اثر تاریخی سال 238 میلادی است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقش برجسته خان تختی

7. کلیسای هفتوان

کلیسای هفتوان در روستای هفتوان در 3 کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده است. این کلیسا از یادگارهای دوران صفویه است و به امر شاه عباس صفوی احداث شده است. کلیسای هفتوان کاملاً از سنگ های سیاه آذرین تراش دار و با دقت خاصی کار شده است. گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده تَرک بوده و بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. در قسمت ورودی کلیسا چندین کتیبه به خط ارمنی و نقوش مذهبی دیده می گردد که نشان دهنده ساخت اولیه بنا در قرن 13 و 14 میلادی است. این بنا در اثر زلزله سال 1930 میلادی خسارت سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.

کلیسای هفتوان یکی از جاذبه های جهانگردی سلماس

8. آبشار دره خورخوره

آبشار دره خورخوره در جنوب سلماس و در استان آذربایجان غربی واقع است. این آبشار ما بین روستای سرگل و مهکان در 22 کیلومتر شهر سلماس واقع شده است. این آبشار در داخل دره قرا گرفته است و منظره ای زیبا و بدیع داره. این منطقه تفرجگاه مردم اهالی و همچنین مردم سلماس و خوی و سایر شهر های همجوار در ایام تعطیلات است. راه رسیدن به آبشار می بایست دره ای به عمق حدود هشتاد متر را در میان راه های پاکوب سرازیر شوید و در کنار برکه ای کوچک و سرسبز در اطراف آبشار، از زیبایی و لطافت محیط آن لذت ببرید.

نمایی از آبشار دره خورخوره

کلام آخر

اگر قصد عزمین در فصل پاییز، زمستان یا اوایل بهار به شهر سلماس را دارید، بهتر است لباس گرم کافی همراه خود داشته باشید. سفر خوبی داشته باشید.

منابع: ویکی پدیا، همگردی، سیری در ایران

گروه جهانگردی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 7386

به "معرفی جاذبه های گردشگری سلماس؛ شاپور پیشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری سلماس؛ شاپور پیشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید