مسجدی با سبک های معماری چند دوره تاریخی که در قزوین قرار گرفته است

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران/ این خبر پیرامون مسجدی با سبک های معماری چند دوره تاریخی که در قزوین قرار گرفته است، برای شما نگارش شد.

مسجدی با سبک های معماری چند دوره تاریخی که در قزوین قرار گرفته است

مساجد علاوه بر اهمیت مذهبی خود، تجلی معماری دوره های مختلف پس از اسلام هستند. ما در این گزارش مسجدی را به شما معرفی می کنیم که سازه های معماری چند دوره در آن دیده می گردد. مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع قزوین در سال 192 هجری روی آثار به جامانده از یک آتشکده دوره ساسانی و به شیوه چهارایوانی ساخته شده است. بخش هایی از این سازه در زمان یورش مغولان به قزوین تخریب شد، اما بعد ها بازسازی شد.

قدیمی ترین بخش مسجد جامع کبیر قزوین در سده دوم اسلامی ساخته شده است. سبک معماری این مسجد به دوره سلجوقی و صفوی ارتباط دارد.

بزرگترین ایوان مسجد جامع قزوین، ایوان جنوبی این مسجد است که بانی آن شاه عباس دوم پادشاه صفوی بوده است. این ایوان یکی از شاهکار های معماری ایران بحساب می آید.

لازم به ذکر است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در اردیبهشت سال 1392 موزه سنگ و سفال را در شبستان غربی مسجد جامع کبیر قزوین افتتاح کرد. بازدیدکنندگان این موزه با انواع سفالینه ها، سنگ نگاره ها، ارسی، کاشی و گچبری ها آشنا می شوند. مسجد جامع قزوین در 15 دی سال 1310 ثبت ملی شد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10505

به "مسجدی با سبک های معماری چند دوره تاریخی که در قزوین قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجدی با سبک های معماری چند دوره تاریخی که در قزوین قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید