قاتل خاموش در کمین خانم ها

به گزارش انوار بلاگ، معمولا در مراجعه هایی که بیماران به مراکز درمانی دارند، ابتدایی ترین کاری که پزشک انجام می دهد، کنترل فشار خون است. چیزی که بین عامه مردم و حتی پزشکان مرسوم است، فشار خون طبیعی 12 روی 8 میلی متر جیوه است که پزشک آن را فشار خون طبیعی و سالم تلقی می نماید اما غافل از این که پزشکان غالبا معیار اشتباهی را برای کنترل فشار خون درنظر می گیرند.

قاتل خاموش در کمین خانم ها

اولین عدد فشار خون به فشار سیستولیک معروف است و نشان دهنده میزان فشاری است که خون هنگام ضربان قلب به دیواره عروق وارد می نماید.

درست است پزشکان معمولا معیار یکسانی را برای سنجش میزان فشار خون در مردان و زنان مدنظر قرار می دهند اما یافته های جدید خبر می دهد محققان از معیار اشتباهی برای فشار خون زنان استفاده می نمایند.

در حالی که فشار کمتر از 120 میلی متر جیوه حد طبیعی فشار خون مردان به شمار می رود، هدف فشار خون سیستولیک در زنان کمتر از 110 میلی متر جیوه ارزیابی شده است.

بیماری قلبی رتبه نخست عامل مرگ ومیر در آمریکا محسوب می گردد. این نتایج به دست آمده، مسیری را که پزشکان باید در اندازه گیری فشار خون در زنان مورد توجه قرار دهند، دگرگون می نماید.

مطالعات اجرا شده روی 27 هزار نفر نشان می دهد فشار خون بالای 11 میلی متر جیوه در زنان، خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی از جمله حملات قلبی، نارسایی و حتی سکته قلبی را افزایش می دهد. این نتیجه با آنالیز مردان کاملا متفاوت بود.

عوامل بالابرنده فشار خون در خانم ها

فشار خون از اصلی ترین عوامل پرخطر ایجادنماینده بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود. از آنجا که فشار خون بالا خطرات زیادی را متوجه سلامت افراد می نماید اما مسأله این است که افراد می توانند با رژیم غذایی و ورزش به ویژه در سنین جوانی کنترل بالایی روی آن داشته باشند.

در این بین، فاکتورهای دیگری مثل سن، جنسیت و ژنتیک قابل تغییر نیست. با در نظر دریافت دیگر عوامل قابل تغییر مانند کلسترول بالا و استعمال دخانیات، فشار خون از موارد پرخطری است که باید با کنترل دقیق، از بروز آن جلوگیری کرد.

از دیگر موارد پرخطر احتمال افزایش فشار خون بالا، می توان به اضافه وزن، مصرف انواع غذاهای پرنمک یا الگوهای غذایی ضعیف، داشتن سبک زندگی کم تحرک، استرس و کمبود خواب اشاره نمود.

علاوه بر فشار خون اولیه، فشار خون ثانویه ای هم وجود دارد که به واسطه بروز بیماری هایی مثل بیماری های کلیوی و بیماری غدد آدرنال با مصرف بعضی داروها مانند مسکن ها و قرص های جلوگیری از بارداری ممکن است در خانم ها رخ دهد.

علائم فشار خون بالا در خانم ها

علائم فشار خون بالا بسته به این که به چه علتی اتفاق افتاده، ممکن است شدت های متفاوتی داشته باشد. شما باید از میزان فشار خونتان آگاه باشید تا بتوانید در صورت بالا رفتن آن، فشار بالا را کنترل کنید. در غیر این صورت ممکن است علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی و عروقی، بدون اطلاع و سر زده، سکته یا بیماری کلیوی رخ دهد.

در کنار علائمی مانند اضطراب، بی خوابی یا برافروختگی چهره، می توان به ایجاد لخته های خونی در چشم به دلیل خونریزی زیر ملتحمه هم اشاره نمود. احساس گیجی هم جزو علائم فشار خون بالاست اما نمی توان این علامت را جزو عوامل مؤثر در بروز سکته به حساب آورد. همچنین در صورتی که هیچ دلیلی برای سردردهای مزمن شما وجود نداشته باشد، می توان آن را جزو علائم این بیماری به شمار آورد.

فشار خونتان را مرتب چک کنید

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا و انجمن قلب آمریکا، فشار خون در خانم ها باید کمتر از 12 روی 8 میلی متر جیوه باشد که محدوده سالم و بی خطری برای تمام سنین به شمار می رود.

محققان تأکید می نمایند خانم ها باید خطر فشار خون را کاملا جدی بگیرند. حتی زمانی که به نظر می رسد فشار خون برای هر فردی حتی مردان در محدوده طبیعی قرار گرفته است و زیر 120 میلی متر و نزدیک به 110 میلی متر جیوه است، باید مراقب بود.

پزشکان توصیه می نمایند خانم ها حتما در زمان استراحت در منزل با دستگاه های فشارسنج به طور مداوم فشار خون را کنترل نمایند. با چند بار تکرار این فرآیند در منزل به مرور حد متوسط فشار خونتان را پیدا می کنید و می توانید آن را معیار خود قرار دهید تا بتوانید در مواقع لزوم، نوسانات ایجاد شده در فشار را به درستی تشخیص دهید.

گامی به سوی درمان های اختصاصی

نتایجی که در این مطالعات به دست آمده شاید بخش دیگری از تفاوت های وابسته به جنسیت افراد را تعیین کند.

محققان بر این باورند اگر تا به امروز دستورالعملی یکسان برای حد فشار خون طبیعی ذکر می شد، اکنون باید راهبردی جدید را برای هدف قرار دادن فشار خون زنان و مردان منتشر کرد.

از نظر محققان باید در برابر این ایده منطقی رفتار کرد که حد مطلوب فشار خون ممکن است براساس جنسیت متغیر باشد و یافته ها به این نکته تأکید می نمایند که تفاوت های فاحشی در میزان فشار خون بالا ممکن است مشاهده گردد.

نتایج تحقیقاتی روی موضوع فشار خون و تفاوت های جنسیتی تنها بخشی از یک کوه یخ است که هدف عظیم تری را در سلامت دنبال می نماید و آن رسیدن به طب شخصی است. زمانی که محققان در پی رسیدن به پزشکی شخصی بودند، باید با تفاوت هایی در جنسیت شروع می کردند.

آنها در آنالیز های خود جدا از اعمال یک روش برای همه که به مدیریت بیشتر عوامل پرخطر می پردازد، باید دید وسیع تری به پزشکی داشته باشند و این تنها محدود به تفاوت های وابسته به جنسیت نمی گردد. علاوه بر این، محققان باید مراقب تفاوت های نژادی هم باشند و تنوع کافی برای ارزیابی نتایج وابسته به نژاد داشته باشند.

آنها هشدار داده اند فشار خون بالا یک قاتل خاموش است و بدون کنترل آن، افراد نمی توانند از بالا رفتن فشار آگاه شوند.

ندا اظهری - دانش / روزنامه خبرنگاران

منابع: Cnn و Lark

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8966

به "قاتل خاموش در کمین خانم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاتل خاموش در کمین خانم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید