فرآیند ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری کلید خورد

به گزارش انوار بلاگ، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اندیکا، از شروع مطالعه و آنالیز باستان شناختی ایل راه های کوچ رویِ این شهرستان با هدف ثبت جهانی آن ها اطلاع داد.

فرآیند ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری کلید خورد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدعلی موسوی روز یکشنبه دوم خردادماه 1400 با بیان این که یکی از مهمترین شیوه های زیست بشری، سنت کوچ و فرهنگ همسازی با شرایط اقلیمی و طبیعت بوده است اضافه کرد: این سبک دیرینه و کهن زندگی جزو مظاهر و نمادهای اصلی فرهنگ بختکمک و از کهن ترین میراث بشری محسوب می گردد.

او ادامه داد: بخش بزرگی از ایل راه های تاریخی در حوزه شهرستان اندیکا واقع شده است که با مشورتی که با نخبگان و متخصصان این مقوله داشته ایم، مصمم به ثبت این ایل راه ها به عنوان میراث جهانی هستیم و باتوجه به این که انجام این مهم، ماهیتی پیچیده و چندوجهی دارد، از محضر همه متخصصان و اهالی فرهنگ بختکمک و منطقه درخواست کمک و مشارکت داریم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اندیکا با اشاره به این که موضوع میراث جهانی یونسکو حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان های روی زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، هستند گفت: بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی نمایند که از همین رو و باتوجه به ظرفیتی که در شهرستان اندیکا از حیث وجود ایل راه های باستانی بختکمک وجود دارد، ثبت جهانی این این آثار را هدفگذاری نموده ایم.

او بیان نمود: پژوهش ها و مطالعات میدانی این ایل راه ها، از ابعاد مختلفی از جمله قوم شناختی، بوم شناختی و باستان شناسی و با هدف معین نقش عوامل محیطی و جغرافیایی در انتخاب ایل راه های باستانی انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است، میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه ای بین المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9509

به "فرآیند ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید