علل مهم و اثرات مخوف گرم شدن جهانی

به گزارش انوار بلاگ، از سال 1992، هنگامی که پروتکل کیوتو به منظور جلوگیری از گرمایش دنیای به امضاء رسید، افزایش 35 درصدی در انتشار دی اکسید کربن در دنیا به ثبت رسید. با توجه به جدی بودن مسأله گرمایش دنیای، اهمیت شناخت علل و اثرات این مسأله بیشتر تعیین می شود.

علل مهم و اثرات مخوف گرم شدن جهانی
گرمایش دنیای یک پدیده طبیعی است که با افزایش قابل توجه دمای نزدیک سطح زمین، تا حدی به واسطه فعالیت های انسانی مختلف معین می گردد. اگر چه بعضی علل طبیعی برای این افزایش دما وجود دارد، اما این علل در مقابل عوامل انسانی اهمیت کمتری دارد.

علل گرمایش دنیای

علل طبیعی
این موارد شامل انتشار متان، فوران های آتشفشانی و غیره می باشد. متان یک گاز گلخانه ای است که به جهت توانایی به دام انداختن گرما درون جو زمین شناخته شده است. این گاز در مقادیر زیاد در دشت های بی درخت نواحی قطبی و تالاب ها منتشر می شود. در رویدادهای فوران آتشفشانی، اندازه فراوانی خاکستر به درون جو منتشر می شود. همان طور که می بینیم، طبیعت نقش مهمی در گرمایش دنیای ایفا می نماید، اما نقش آن در مقایسه با سهم انسان ناچیز است.
علل انسانی
این موارد شامل طیف وسیعی از فعالیت های انسانی از جمله آلودگی معادن می باشد. هنگامی که در باره آلودگی صحبت می کنیم، بخش بزرگی از این آلودگی می تواند به سوختن سوخت های فسیلی نسبت داده گردد. هنگامی که زغال سنگ به منظور فراوری برق یا گازوئیل به منظور فراوری انرژی در موتور احتراق داخلی می سوزد، دی اکسید کربن آزاد می گردد. همچون متان، دی اکسید کربن نیز می تواند یکی از گازهای گلخانه ای باشد که حرارت را در جو زمین به دام می اندازد.

شایان ذکر است که متان نه تنها به علت وقوع رخدادهای طبیعی به درون جو وارد می گردد، بلکه در مقادیر زیاد در نتیجه بعضی از فعالیت های انسان مانند معدن کاری نیز منتشر می شود.

در هنگام بررسی عوامل انسانی باید رشد جمعیت را نیز در نظر بگیریم. جمعیت بیشتر به معنای احتیاج بیشتر از جمله احتیاجهای غذایی، برق و حمل و نقل می باشد. به منظور تحقق این احتیاجها، سوخت های فسیلی بیشتری مصرف می گردد و این امر به نوبه خود پدیده گرمایش دنیای را تسریع می بخشد.

بعلاوه گفتنی است که انسان ها دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول جانبی حاصل از تنفس، آزاد می نمایند. با افزایش جمعیت، اندازه دی اکسید کربنی که ما انسان ها در نتیجه تنفس فراوری می کنیم، نیز افزایش می یابد.

حتی فعالیت های کشاورزی نیز به علت مصرف بیش از حد کودها و فضولات فراوری شده به وسیله گاوها که یکی از منابع مهم متان می باشند، به گرمایش دنیای یاری می نمایند.

اثرات گرمایش دنیای

تغییرات در سطح آب دریاها
با افزایش دمای نزدیک سطح زمین، یخ های موجود در زمین آغاز به ذوب شدن خواهند کرد. آب حاصل از ذوب این یخچال ها در نهایت وارد اقیانوس ها می گردد که این امر منجر به افزایش سطح آب دریا می گردد. در طول قرن گذشته، سطوح آب دریاها 4 تا 8 اینچ افزایش یافته است و انتظار می رود که این اندازه تا سال 2100 به 35 اینچ افزایش پیدا کند.

افزایش 2 درجه دمای دنیای منجر به ذوب کامل یخ های قطب جنوب می گردد که این امر به نوبه خود باعث بالا رفتن 5 تا 6 متری سطح آب دریاهای آزاد خواهد شد. در چنین شرایطی، منطقه های مانند سواحل خلیج فارس و بنگلادش و جزایر کوچکی مانند لاکشادویپ و توالو به زیر آب خواهند رفت.

تغییرات شدید در الگوهای اقلیمی
گرمایش دنیای الگوهای اقلیمی این سیاره را نیز تغییر می دهد. به عنوان مثال بارش در منطقه ها استوایی و قطبی افزایش یافته و در منطقه ها زیر استوایی کاهش می یابد. در نتیجه این موضوع، بعضی منطقه ها خشک سالی را تجربه می نمایند، در حالی که بعضی منطقه ها دیگر شاهد سیلاب خواهند بود.

در صورتی که دمای نزدیک سطح افزایش یابد، دمای آب اقیانوس نیز افزایش پیدا خواهد نمود. این امر به نوبه خود تعداد طوفان ها را افزایش می دهد. در مجموع، این سیاره شرایط شدید آب و هوایی مانند سیل و خشک سالی، امواج گرما و امواج سرما و جریانات شدید مانند طوفان ها و گردبادها را تجربه می نماید.

انقراض گسترده گیاهان و جانوران
بر اساس نظر مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی، افزایش در دمای دنیای بین 5/1 تا 5/2 درجه سانتی گراد باعث انقراض 20 تا 30 درصد گونه ها می گردد، در حالی که افزایش حدود 5/3 درجه سانتی گراد باعث انقراض 40 تا 70 درصد گونه ها می گردد. گرمایش دنیای الگوهای اقلیمی این سیاره را نیز تغییر می دهد. تغییر اقلیم منجر به کاهش زیستگاه گونه هایی مانند خرس های قطبی و قورباغه های گرمسیری می گردد. این موضوع الگوهای مهاجرت گونه های مختلفی از پرندگان را تحت تأثیر قرار می دهد. همچون حیوانات، انسان ها نیز تحت تأثیر الگوهای نامنظم بارش قرار می گیرند.
اثرات گرمایش دنیای بر انسان ها
گرمایش دنیای عرضه غذا و آب و بعلاوه سلامتی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. تغییر در بارش بر کشاورزی، فراوری برق و غیره تأثیر می گذارد. به طور مشابه، افزایش در دمای آب اقیانوس ها زندگی ماهی ها را مختل می سازد. تغییر ناگهانی در الگوهای اقلیمی اثر مخربی بر بدن انسان دارد به گونه ای که قادر به تحمل شرایط شدید نخواهد بود.

افزایش در تغییرات در اقلیم های طبیعی مانند طوفان ها و سیلاب ها منجر به تلفات سنگین انسانی خواهد شد. در شرایط گرمایش دنیای بیماری های عفونی ایجاد خواهد شد، زیرا شرایط مناسب فراوری مثل برای حشرات انتقال دهنده بیماری فراهم خواهد شد. بسیاری از انسان ها به علت کاهش مواد غذایی در نتیجه خشک سالی ها و سیل های مکرر دچار سوء تغذیه خواهند شد.

بسیاری از مردم تصور می نمایند که گرمایش دنیای یک فرایند آهسته است و اثرات مخرب آن از قرن ها پیش آشکار شده است. ما اکنون به وضوح از آسیب گرمایش دنیای مطلع هستیم. در صورتی که با این مشکل مقابله نکنیم و اقدامات لازم را در جهت کاهش گرمایش دنیای انجام ندهیم، در آینده ای نزدیک با عواقب وحشتناکی روبرو خواهیم شد.

به طور خلاصه باید گفت طی صد سال گذشته، کره زمین به طور غیرطبیعی حدود هفتاد و چهار صدم درجه سلسیوس گرم تر شده است که این موضوع دانشمندان را نگران نموده است. گرمایش دنیای یا گرم شدن زمین نام پدیده ای است که منجر به افزایش دمای میانگین زمین و سطح اقیانوس ها می گردد.

بعضی از دانشمندان معتقدند که دهه های پایانی قرن بیستم، گرم ترین سال های 400 سال اخیر بوده است.

گزارش ها حاکی از آن است که ده مورد از گرم ترین سال های دنیا تنها از سال 1990 تا سال 2007 به ثبت رسیده است که این اندازه در 150 سال گذشته بی سابقه بوده است. به نظر می رسد فعالیت های صنعتی و آلودگی سوخت های فسیلی در ایجاد این مشکل بسیار مؤثر بوده اند و به گرم شدن کره زمین یاری می نمایند.

منبع: هِلپ سِیو نِیچر

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11555

به "علل مهم و اثرات مخوف گرم شدن جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل مهم و اثرات مخوف گرم شدن جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید