شمشیرهای ایران به جان هم افتادند، فدراسیون فعلا تماشاگر است!

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شمشیربازی ایران امروز یکی از قدرت های دنیا است. نتایج و مدال های آسیایی و دنیای سال های گذشته، رنکینگ فدراسیون بین المللی، حضور چهار نماینده کشورمان در المپیک توکیو.... هم گویای همین مهم است که شمشیربازی ایران برای خود در دنیا دبدبه و کبکبه ای به راه انداخته است.

شمشیرهای ایران به جان هم افتادند، فدراسیون فعلا تماشاگر است!

جهت توفیقات شمشیربازی از چند سال پیش با یک طلسم شکنی شروع شد و به صورت مستمر ادامه یافت تا به این صندلی رسید که بعد از ثبت اولین های بسیار، دست به تاریخ سازی های زیادی زد و حالا هم جز مدال المپیک هیچ کمبود دیگری از نشان های بزرگی ندارد.

البته که بار تمام این کامیابی ها تنها به دوش اسلحه سابر بوده و اهالی این رشته؛ از همان 10 سال پیش که ملی پوش این اسلحه (مجتبی عابدینی) با کسب سهمیه المپیک 2012 لندن برای نخستین بار شمشیربازی ایران را المپیکی کرد و طلسم ناکامی حضور در این رویداد را شکست تا امروز که سومین حضور متوالی در المپیک برای شمشیربازی مسجل شده آنهم به واسطه سهمیه تیمی که برای اولین بار به دست آمده است.

اینگونه طی یک دهه اخیر تیغ شمشیربازی ایران روز به روز بُرنده تر شد آنهم فقط به دست ملی پوشان اسلحه سابر و سرمربی آنها؛ با این حال امروز اهالی دو اسلحه دیگر خود را رو در روی آنها قرار داده اند بدون توجه به عواقبی که این حرکت می تواند برای شمشیربازی و ورزش کشور به همراه داشته باشد.

مطالبه گری یا سرپوش گذاشتن روی ناکامی ها؟!

فضای ملتهب و آشوب زده ای که امروز گریبان شمشیربازی را گرفته درست بعد از آخرین رقابت های گزینشی المپیک در این رشته و بازگشت نمایندگان ناکام کشورمان از آن ایجاد شد؛ مسابقاتی که فرصتی برای کسب سهمیه در دو اسلحه اپه و فلوره بود اما شمشیربازان اعزامی همچون ادوار گذشته توفیقی از شرکت در آن نداشتند و دست خالی ماندند.

همین ناکامی بهانه ای شد برای مطرح شدن حرف و حدیث هایی که حکایت از اختلاف داخلی میان شمشیربازان سه اسلحه دارد اما اینبار جرقه خوردن آن جنگی را به راه انداخته که قطعاً نتیجه آن به نفع هیچیک از طرفین نخواهد بود.

شاید بتوان گفت اعلام استعفای علی یعقوبیان از راهنمایی تیم ملی اسلحه اپه شروعگر این جریانات خود ساخته در شمشیربازی بود به خصوص که این برای اولین بار نیست او تصمیم به استعفا می گیرد. البته اینبار هم یعقوبیان به صورت مستند و رسمی استعفا نداده و در واقع فدراسیون هیچ سندی از این تصمیم جدیدش ندارد.

با این حال این مربی در تبادل نظر با خبرنگاران ضمن تشریح دلایل استعفایش تاکید داشت که اینبار به هیچ عنوان از تصمیمش باز نمی گردد مگر اینکه شرایط فعلی در جهت بهبود تغییر کند. از طرفی علیرضا ادهمی ملی پوش اسلحه فلوره که اتفاقاً از شمشیربازان ناکام ایران در مسابقات اخیر به حساب می آید هم در تماسی که خود با خبرنگاران داشت، صحبت های انتقادی مطرح نمود و از شرایطی که پیش از اعزام به مسابقات داشت گله مند شد.

محور گلایه های یعقوبیان و ادهمی و امثال آنها نابرابر بودن شرایط شان نسبت به اسلحه سابر است و اینکه نگاه غیریکسان فدراسیون نسبت به سه اسلحه در نتیجه گیری آنها بی تاثیر نیست. خبرنگاران هم بر مبنای کار حرفه ای برای قضاوت منصفانه تر، فرصت تبادل نظر را از این افراد نگرفت اما سوال اینجاست که از طرح این صحبت ها در این مقطع زمانی چه هدفی دنبال می گردد؟ مطالبه گری یا سرپوش گذاشتن روی ناکامی؟

چرا درست پس از عدم نتیجه گیری در مسابقات زون آسیا و انتخابی المپیک باید حرف از نابرابر بودن شرایط گردد و محکوم کردن اسلحه سابر به برخوردار بودن از شرایط بهتر آنهم درست در فاصله زمانی کمتر از سه ماه مانده به المپیک و اعزام این تیم به این توکیو.

یعقوبیان و ادهمی هر دو در تبادل نظرهای خود بر دور بودن از حاشیه و کار دلسوزانه تاکید داشتند اما اگر واقعاً اینگونه است چرا به وسیله به راه انداختن جنگ علنی مطالبات شان را مطرح نمودند؟ آنهم بعد از اینکه کار از کار گذشته و مهیا شدن بهترین شرایط هم نمی تواند آنها را در این مقطع به حضور دلخواه در مسابقه و نتیجه و سهمیه برساند.

المپیکی های شمشیربازی سپر بلا شدند

اینکه آیا واقعاً شرایط تمرین و اعزام برای شمشیربازان اسلحه اپه و فلوره مانند سابر مهیا می گردد و اگر نه، چرا؟ پرسشی است که فدراسیون شمشیربازی و ریاستش باید جوابگوی آن باشد اما بر فرض اینکه نقدها مطرح شده درست باشد هم نمی توان بزرگی کار و افتخارات شمشیربازی ایران در اسلحه سابر را کتمان کرد.

اصلاً همین که شمشیربازان و مربیان اسلحه سابر از فرصت خوبی که فدراسیون برای شان فراهم نموده و هزینه های به جایی که صرف شان می نماید - بنا به ادعای اهالی دو اسلحه دیگر - به بهترین نحو ممکن استفاده می نمایند و در ازای آنها کم کاری نمی نمایند، جای تقدیر دارد.

سهمیه تیمی المپیک که سال گذشته و زودتر از خیلی از کشورهای اسم و رسم دار دنیا از آنِ شمشیربازی ایران شد، چیزی نیست که فدراسیون دنیای و کمیته بین المللی المپیک آن را از سر ناچاری و مثلاً زیاد بودن سهمیه ها به پیمان فخری و شاگردانش بخشیده باشد. این سهمیه ای است که تمام کشورهای به دنبال آن بودند اما اسلحه سابر ایپیش از اتمام رویدادهای گزینشی المپیک در مالیکت آن حرفی برای گفتن باقی نگذاشت.

بنابراین هیچ حرف و بهانه ای نمی تواند ارزش کار تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران را کم کند یا حتی در خصوص درستی آن شک و شبهه ای ایجاد کند. با این حال این تیم المپیکی سپر بلا شد در فدراسیونی که تعیین نیست چرا اجازه می دهد مربیان و ورزشکارانش اینگونه به جان هم بیفتند!

دیگر اینکه منتقدان امروز باید در نظر داشته باشند اگر اقدامات امروزشان به توجه و حمایت گسترده تر فدراسیون منجر شد، فردا از آنها انتظاراتی در حد اسلحه سابر و تاریخ سازی های مردان آن وجود خواهد داشت نه کمتر.

فدراسیون شمشیربازی از حرکت در سایه پیروزیت های اسلحه سابر خارج گردد

به گزارش خبرنگاران، شمشیربازی ایران در اسلحه سابر روی نوار پیروزیت حرکت تند وتیزی دارد تا آنجا که روی مدال آوری آن در المپیک توکیو حساب ویژه ای می گردد. همین موضوع این رشته را بر سر زبان ها انداخته در حالیکه در شمشیربازی دو اسلحه دیگر هم فعال هستند که هیچ زمان حرفی برای گفتن نداشتند. موضوعی که خبرگزاری بعد از مسابقات اخیر در گزارشی با عنوان تکرار ناکامی شمشیربازی در دو اسلحه / فعلاً یک طرف شمشیر می برد به آن پرداخت.

در واقع سال هاست اسلحه سابر یک تنه بار مسئولیت را در شمشیربازی به دوش می کشد و فدراسیون هم با پنهان شدن در سایه پیروزیت های آن، خود را پیشرو، با برنامه و پیروز جلوه می دهد. نتیجه هم به راه افتادی جنگی شد که البته به نظر می رسد بیشتر زرگری باشد تا حقیقی و با پایه و اساس.

در این جنگ - با هر ماهیتی- حساب اسلحه سابر از بقیه جداست؛ چون از پتانسیل و امکانات مهیا شده برای نتیجه گیری به بهترین شکل استفاده نموده و خود را بالا کشیده است. اما می ماند دو اسلحه دیگر و کار ننموده فدراسیون؛ اینکه باید خیلی وقت پیش از این کالبد شکافی می کرد تا تعیین گردد دلیل به نتیجه نرسیدن در اسلحه فلوره واپه چیست؟

خیلی منطقی نیست که اختلاف میان سه اسلحه در این حد باشد که یکی المپیکی گردد و دو اسلحه دیگر اندر خم یک کوچه باشند. یک جای کار می لنگد به خصوص که نمی توان روی نبود پتانسیل و استعداد در این دو اسلحه هم خیلی حساب کرد مگر اینکه شناسایی نشده باشند که البته به گفته رئیس فدراسیون این کار اجرا شده است. پس می ماند امکانات و شرایط لازم برای رشد که یا مهیا نشده یا شاید هم از آن به خوبی استفاده نشده است!

تکلیف این موضوع هر چه هست باید توسط فضل باقرزاده رئیس فدراسیون تعیین گردد. البته این هم کار دیروز است که به امروز موکول شده و همین مسئله به ایجاد دلخوری ها دامن زده است. حالا هم اگرچه دیر است اما باید کالبد شکافی لازم انجام در خصوص چرایی عدم پیروزیت در اسلحه فلوره و اپه تعیین گردد.

به هر حال جلوی ضرر را هر کجا گرفت، منفعت است در غیر این صورت به دلخوری هایی که امروز ایجاد شده دامن زده می گردد و چه بسا همین مسئله روی روزگار خوش را از اسلحه سابر هم بگیرد. این اسلحه، سرمربی، مربی و ورزشکاران آن امروز به آرامش و فضایی همدل احتیاج دارند تا بتوانند در توکیو اثبات حقانیت نمایند و تنها نداشته خود از تمام افتخارات دنیا را هم به دست بیاورند. بنابراین رئیس فدراسیون همدل کردن اهالی شمشیربازی را هم در الویت قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9313

به "شمشیرهای ایران به جان هم افتادند، فدراسیون فعلا تماشاگر است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیرهای ایران به جان هم افتادند، فدراسیون فعلا تماشاگر است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید