سهم زنان در آموزش و علم، 30 درصد اساتید ایرانی زن هستند

به گزارش انوار بلاگ، جعفر مهراد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: شکاف جنسیتی در ژاپن در حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که به رشته های STEM معروف است، بسیار زیاد است. براساس اطلاعات موجود تنها 10.2 درصد پژوهشگران مهندسی زن هستند.

سهم زنان در آموزش و علم، 30 درصد اساتید ایرانی زن هستند

وی اضافه نمود: این وضعیت در حوزه های علوم و کشاورزی به ترتیب با 14.2 و 21.2 درصد تا حدودی بهتر است و با احتساب تمام رشته ها از جمله علوم اجتماعی تنها 15.3 درصد پژوهشگران ژاپنی زن هستند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: حضور اندک زنان در رشته های STEM به نظر می رسد در سطح دانشگاه اتفاق می افتد. سیستم ابتدایی و متوسطه در ژاپن از هر دو جنس به طور برابر پشتیبانی می کند اما در دانشگاه ها تبعیض نسبت به حضور زنان در رشته های STEM به سادگی قابل مشاهده است.

مهراد گفت: این نگاه در استخدام زنان به عنوان عضو هیات علمی نیز وجود دارد. مدیران پژوهشی مرد نگرانند که استخدام زنان تیم تحقیقاتی آنها را از رقابت برای انتشار مقالات علمی و تخصیص بودجه های پژوهشی محروم می کند.

وی گفت: اما بررسی پایگاه های علمی در این زمینه نتیجه متفاوتی را نشان می دهد برای مثال گزارش سال 2017 میلادی کمپانی الزویر نشان می دهد که ژاپن کشوری است که در آن در فاصله سال های 2011 تا 2015 میلادی امتیاز خروجی نسبت به هر پژوهشگر، برای زنان بالاتر از مردان است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: زنان پژوهشگر ژاپنی در طی این دوره به طور متوسط 1.8 مقاله در مقایسه با مردان که 1.3 مقاله تولید کرده اند دست به تولید و انتشار مقالات علمی زده اند با وجود این، نام زنان پژوهشگر در ژاپن با موقعیت نویسندگی در نشریات معتبر علمی به عنوان آخرین نویسنده رقم خورده است.

مهراد اضافه نمود: ایسلند در بین 144 کشور جهان از بالاترین شاخص اعتبار برخوردار است در ایسلند زنان، نویسنده اول مقالات علمی اند. پس از آن، به ترتیب کشورهای زلاند نو، فرانسه، اسپانیا، امریکا، انگلستان، سویس، کانادا، آلمان و ژاپن قرار دارند.

وی تاکید کرد: چنین مطالعه ای را در باره زنان پژوهشگر ایران مشاهده نکرده ام اما می دانیم که استخدام بانوان به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور عمومیت دارد. گفته می شود که تقریبا 30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را زنان تشکیل می دهند. از نظر تحصیل نیز شکاف جنسیتی بین زنان و مردان وجود ندارد و برای تحصیل این دو گروه شرایط مساوی است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: سهم دختران در دانشگاه های ایران در رشته های STEM نسبت به پسران متفاوت است و در رشته های علوم پایه و علوم انسانی تعداد پذیرفته شدگان دختر بیشتر از دانشجویان پسر و در رشته های ریاضی و فنی تعداد دانشجویان دختر به طور محسوسی کمتر از پسران است.

مهراد اضافه نمود: اگر بخواهیم وضعیت اشتغال زنان را در رشته های STEM در سطح جهان به اجمال مرور کنیم مشاهده خواهیم کرد که زنان با 28.8 درصد، یعنی کمتر از یک سوم، مشاغل افراد فعال در تحقیق و توسعه را در اختیار دارند.

وی بیان نمود: البته مناطقی از جهان مانند آسیای مرکزی با 47.2 درصد، آمریکای لاتین با 44.7 درصد، اروپای مرکزی و شرقی با 38.6 درصد و کشورهای عربی با 39.9 درصد مناطقی هستند که در آن زنان بیش از یک سوم مشاغل مربوط به STEM را به خود اختصاص داده اند.

این چهره ماندگار علمی کشور گفت: در اتحادیه اروپا نیز زنان در سال 2016 میلادی با سهم 40.1 درصد مشاغل پژوهشی و تخصصی علوم و مهندسی را در اختیار داشته که در مقایسه با سال 2007 میلادی افزایشی برابر با 20 درصد را نشان می دهد، با وجود این تعداد زنان در بخش فناوری های پیشرفته در سال 2016 میلادی در حدود 32.2 درصد گزارش شده است.

مهراد تاکید کرد: در آمریکا حضور زنان در رشته های STEM کم رنگتر است. زنان در سال 2015 میلادی تقریبا یک چهارم (24 درصد) جمعیت شاغل در رشته های STEM را تشکیل داده بودند. شکاف جنسیتی در مهندسی و مشاغل رایانه ای چشمگیرتر است به نحوی که 25.5 درصد مشاغل مرتبط با رایانه و ریاضیات و 14.2 درصد مشاغل مربوط به معماری و مهندسی است.

وی گفت: شکاف جنسیتی در آمریکا در مورد زنان رنگین پوست بسیار زیاد است. زنان سیاه پوست و آسیایی و آمریکای لاتین تبار کمتر از 10 درصد دانشمندان و مهندسان شاغل در آمریکا را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 903

به "سهم زنان در آموزش و علم، 30 درصد اساتید ایرانی زن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم زنان در آموزش و علم، 30 درصد اساتید ایرانی زن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید