سر درد ناشی از دفع آب بدن

به گزارش انوار بلاگ، این سر درد ها ناشی از دفع بیش از حد مایعات بدن هستند. در واقع، سر درد می تواند نشانه این باشد که سطح آب بدن تا حد زیادی کاهش پیدا نموده است. شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره علل این نوع سر درد در این مقاله پیدا کنید.

سر درد ناشی از دفع آب بدن

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

این سر درد ها ناشی از دفع بیش از حد مایعات بدن هستند. در واقع، سر درد می تواند نشانه این باشد که سطح آب بدن تا حد زیادی کاهش پیدا نموده است. شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره علل این نوع سر درد در این مقاله پیدا کنید.

تقریباً 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد. هنگامی که خروج آب از بدن بیشتر از میزان دریافت آن باشد، دفع بیش از حد آب بدن اتفاق می افتد. میزان قابل توجهی آب در فعالیت هایی مانند ادرار کردن، عرق کردن و حتی نفس کشیدن دفع می گردد.

اگر میزان آب از دست رفته با دریافت میزان کافی آب و مایعات تجدید نگردد، منجر به دفع آب بدن می گردد. اگر سطح آب بدن کمتر از سطح لازم برای حفظ کارنمودهای حیاتی باشد، می تواند با علائم مختلفی خود را نشان دهد. سر درد ناشی از دفع آب بدن سر دردی است که به خاطر کاهش قابل توجه سطح آب بدن اتفاق می افتد. به غیر از سر درد، دفع آب بدن می تواند منجر به خستگی، سرگیجه، گرفتگی عضلات، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب و خشکی پوست گردد.

چه چیزی باعث بروز این سر درد می گردد؟

همانطور که از نام آن تعیین است، این نوع سر درد به خاطر از دست دادن بیش از حد مایعات بدن یا دفع آب بدن اتفاق می افتد. ولی، اینکه دفع آب بدن چگونه باعث ایجاد سر درد می گردد کاملاً تعیین نیست. گفته می گردد هنگامی که سطح آب بدن کاهش پیدا می نماید، بدن سعی می نماید آب به جای مانده را حفظ کند. برای انجام این کار، رگ های خونی را منقبض می نماید که به نوبه خود تأمین اکسیژن و خون به مغز را کاهش می دهد. بعضی اوقات، اسپاسم رگ های خونی ممکن است اتفاق بیافتد که می تواند تأمین اکسیژن و خون به مغز را کاهش دهد. این به نوبه خود می تواند باعث ایجاد سر درد گردد.

به علاوه، بدن به خاطر دفع آب بعضی الکترولیت های مهم خود را از دست می دهد که برای حفظ کارنمودهای مختلف بدن حیاتی هستند. دفع آب بدن می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عدم مصرف آب و مایعات کافی باشد. بعضی اوقات، دفع آب بدن بعلاوه می تواند ناشی از مصرف بعضی نوشیدنی های خاص مانند قهوه باشد که خاصیت ادرارآور دارند. مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها همراه با عدم مصرف آب کافی بعضی اوقات منجر به دفع آب بدن می گردد.

هنگام ورزش کردن و انجام فعالیت های شدید هم میزان زیادی آب از بدن دفع می گردد. در واقع، دفع آب بدن می تواند یکی از مهم ترین علل سر درد هایی باشد که بعد از ورزش کردن تجربه می کنیم. حتی داروهایی مانند داروهای ادرارآور، آنتی هیستامین ها و مسدودنماینده های کانال های کلسیمی هم می توانند باعث از دست رفتن میزان قابل توجهی آب از بدن شوند. بعضی اوقات، دفع آب بدن با بیماری های خاصی مانند دیابت و اختلالات کلیوی و غدد فوق کلیوی مرتبط است.

چگونه از دست سر دردهای ناشی از دفع آب بدن خلاص شویم؟

سر درد ناشی از دفع آب بدن را می توان در جلو، عقب و یک طرف سر احساس کرد. احساس درد بعلاوه ممکن است در کل سر وجود داشته باشد. درد اغلب با فعالیت هایی مانند خم کردن سر یا حرکت دادن آن به اطراف تشدید می گردد. این سر درد را می توان با افزایش مصرف مایعات کاهش داد. ولی، همانطور که گفته شد دفع آب بدن بعلاوه باعث دفع الکترولیت هایی مانند پتاسیم و سدیم می گردد. آبمیوه ها می توانند برای تجدید مواد معدنی یا الکترولیت های از دست رفته بدن مفید باشند.

چگونه از بروز سر درد ناشی از دفع آب بدن پیشگیری کنیم؟

نوشیدن آب زیاد ساده ترین راه برای این شرایط است. روزانه معمولاً برای جبران آب از دست رفته بدن باید 8 تا 10 لیوان آب مصرف کرد. البته، احتیاج بدن به آب تحت شرایط خاص می تواند افزایش پیدا کند. برای مثال، فعالیت های جسمانی شدید یا ورزش کردن می توانند احتیاج بدن به آب را به طور قابل توجهی افزایش دهند. در آب وهوای گرم، ارتفاعات بالا و هنگام بیماری هایی مانند سرماخوردگی و تب، اسهال، استفراغ، دیابت، بیماری های کلیوی و غدد فوق کلیوی باید آب بیشتری مصرف کرد. بعد از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه هم باید آب بیشتری نوشید. افرادی که به هر نوع دارو مصرف می نمایند باید در طول روز آب زیادی مصرف نمایند.

افراد زیادی فکر می نمایند که تشنگی تنها علامت دفع آب بدن است و اگر احساس تشنگی ننمایند آب بدن آن ها کافیست. این کاملاً اشتباه است چون، بدون احساس تشنگی هم ممکن است آب بدن دفع شده باشد. یکی از مهم ترین نشانه های دفع آب بدن تغییر دفعات دفع ادرار و رنگ آن است. اگر ادرار رنگ تیره دارد و دفعات دفع ادرار کاهش یافته است، احتمالاً با این مشکل روبرو هستید. در چنین شرایطی، حتماً با مصرف آب و مایعات حاوی الکترولیت ها آب بدن خود را بازگردانید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11237

به "سر درد ناشی از دفع آب بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر درد ناشی از دفع آب بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید