روانشناسی اعجاب انگیز رزرو هتل
به گزارش انوار بلاگ، ابتدا نویسنده از تجربه شخصی خودش در این زمینه می گوید:
دیروز برای رزرو هتل به وب سایت رزرو آنلاین هتل مراجعه کردم. همواره برای رزرو هتل هایم به همین وب سایت مراجعه می کنم. پس از تعیین کردن مقصد و زمان سفر، به صفحه فهرست هتل های در دسترس منتقل شدم، جایی که من را دچار دلهره و ترس کرد. به سرعت چشمم کادری را در بالای صفحه دید که در آن نوشته بود 55 درصد اتاق هتل های مکان مورد نظر شما رزرو شده اند. با پیمایش در صفحه، متوجه شدم هرکدام از هتل ها هشدارهایی بارنگ قرمز در کادر خودشان نوشته اند. هشدارهایی مبنی بر رو به انتها بودن اتاق ها. در صفحه هتل مورد نظر من هشداری با رنگ قرمز یادآوری می کرد که در روز جاری 10 برابر روزهای عادی از این صفحه بازدید شده است و مقدار تقاضای ثبت شده رو به افزایش است.
با گشت و گذار بیشتر در صفحه رزرو، متن های قرمز رنگ بیشتری را می دیدم که دائما این مسئله را به من یادآوری می کردند که اگر کمی تاخیر کنم، ممکن است هتل مناسب مورد نظرم را از دست بدهم و یا حتی بدتر از آن، هیچ هتلی در منطقه مورد نظرم برای رزرو کردن باقی نماند. این حس آنقدر برانگیزاننده بود که به سرعت به سمت کارت بانکی ام رفتم و بین انتخاب های موجود، مناسب ترین هتل را انتخاب کردم.
انتخاب هتل مناسب به وسیله افراد معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی نظیر موقعیت مکانی هتل، تعداد ستاره ها، دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی، زیبایی خود هتل و راحتی آن. معمولا اینگونه برداشت می گردد که ما از بین هتل های مختلف، مناسب ترینشان را انتخاب می کنیم، اما آیا تا به امروز فکر نموده اید که شما به وسیله هتل انتخاب شده اید؟ شاید بهتر باشد این دیدگاه را بیشتر آنالیز کنیم.
بر اساس گزارش مرکز روانشناسی نت افینیتی (NetAffinity)، بسیاری از شرکت های هتل داری از روانشناسی رنگ برای جذب مخاطب در اولین گام ها استفاده می نمایند. اما آیا می دانید که برند یا نام تجاری هتل ها تاثیر بسیار بیشتری بر انتخاب مخاطب دارد؟ در حقیقت یک برند خوب صرف نظر از کیفیتی که ارائه می نماید تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب مخاطب دارد.
اینطور به نظر می رسد که برندهای مشغول در حوزه هتلداری، تسلط کاملی بر روانشناسی مخاطب دارند و به خوبی مشتریان را تشویق به استفاده از خدمات خودشان و رزرو هتل ها می نمایند. با در نظر گرفتن این مسئله، در ادامه به سه شیوه رایج که برندها با بهره گیری از آن مخاطبانشان را جذب می نمایند، می پردازیم. با مطالعه این متن، می توانید تشخیص دهید که آیا تابه حال در دام تبلیغات برندها گرفتار شده اید یا نه.
محدود کردن گزینه های در دسترس مخاطب
تحقیقات اخیر نشان می دهد که مشتریان در هنگام روبرو شدن با فهرست محدود برای انتخاب در برابر فهرستی بلند بالا، شش برابر بیشتر اقدام به خرید می نمایند. در حقیقت انتخاب و آنالیز بین 10 ویژگی بسیار ساده تر از همین انتخاب بین 1000 ویژگی است. به عنوان مصرف نماینده، شاید همه ویژگی های مثبت یک هتل را دوست داشته باشید و بخواهید همه آنها را انتخاب کنید، اما در هنگام زرو کردن قضیه کمی متفاوت می گردد. هرچه امکان انتخاب ساده تر باشد و انتخاب های محدودتری داشته باشید، حس بهتری خواهید داشت. برندهای معتبر نیز از این حس درونی مشتریان مطلع هستند. آنها به جای بمباران مخاطب با ارائه ویژگی های پرشمار، سعی می نمایند با صرفه جویی در وقت و پول، تنها امکانات مهم را به مشتریان معرفی نمایند و با همین سادگی در روند ارائه هتل، مصرف نمایندگان را به خودشان جذب نمایند.
به منظور انجام این کار، بسیاری از برندهای بین المللی هتلداری، بر چگونگی ارائه اطلاعات هتل به مشتریان نظارت ویژه ای دارند. آنها وب سایتشان را برای افراد غیر عضو بسیار ساده و کاربردی طراحی می نمایند تا در صورت ثبت نام و عضویت بتوانید اطلاعات جامع تری را مشاهده کنید. اطلاعات مرحله به مرحله و تفکیک شده در روند رزرو اتاق به مشتری ارائه می شوند. برای دستیابی به هدف ساده سازی، اطلاعات مدیریت شده و به صورت کاربردی به کاربران ارائه می گردد. به عنوان مثال اطلاعات ارائه شده برای یک مکان ثابت به وسیله دو سایت booking.com و triporia.com را باهم مقایسه کنید. با یک مقایسه ساده متوجه خواهید شد که سایت triporia.com بسیار ساده تر و کاربر پسندتر از booking.com طراحی شده است. در سایت booking.com تعداد پیغام ها آنقدر زیادند که مخاطب را دستپاچه و سردرگم می نمایند. در حقیقت باوجود امکانات بیشتر، سایت booking.com کاربردپذیری کمتری دارد و مخاطبش را به انتخاب نهایی متمایل نمی نماید.
ایجاد احساس فوریت برای مخاطب
یکی از تکنیک های رایج در وب سایت های رزرو آنلاین هتل، ایجاد احساس اضطرار و فوریت در مخاطب برای رزرو سریعتر اتاق است. برندهای گوناگون از تکنیک های متنوعی برای ایجاد این احساس استفاده می نمایند. اگر تابه حال با کلیک روی نام یک هتل، اطلاعاتی نظیر تعداد رزرو شدن یک نوع اتاق در بیست و چهار ساعت گذشته را مشاهده نموده باشید، احتمالا با این شیوه آشنا شده اید.
در یکی از برترین نمونه های رایج این شیوه، وب سایت به شما اعلام می نماید که چند نفر از مخاطبان دیگر سایت، همزمان با شما در حال مشاهده همین صفحه و همین هتل مورد نظر شما هستند. البته همزمان تعداد اتاق های موجود و قیمت تخفیف خورده اتاق ها را به شما یادآوری می نمایند و اظهار می نمایند که اتاق های محدودی با این قیمت و با این شرایط مطلوب به جای مانده اند. در این شرایط مخاطب مجاب می گردد که هرچه سریعتر اتاق های به جای مانده را رزرو کند.
برای تاکید بر رزرو، وب سایت ها پیشنهادات فریبنده ای آماده نموده اند. پیشنهادهایی نظیر اینکه اکنون رزرو کنید و در هنگام مراجعه پرداخت نمایید. وقتی این پیشنهاد را در کنار ایجاد حس فوریت قرار می دهند، مخاطب متقاعد می گردد که چیزی از دست نمی دهد، پس بهتر است زودتر رزرو را انجام دهد و در هنگام مراجعه به هتل پول را پرداخت خواهد نمود. با این تکنیک وب سایت رزرو آنلاین به هدف خودش رسیده است.
معرفی برند به عنوان متخصص گردشگری
معمولا مشتریان ترجیح می دهند در هنگام تعطیلات از خدمات شرکت های معتبر و با سابقه استفاده نمایند. در نتیجه برندهای مختلفی هر روز خود را به عنوان متخصص و باتجربه در امر سفر و گردشگری معرفی می نمایند تا از این حس اعتماد مشتریان بهره مند شوند.
یکی از راه هایی که وب سایت ها به کار می برند تا با تجربه به نظر برسند این است که در وب سایتشان اطلاعات مفیدی برای گردشگران جمع آوری می نمایند. مشتریان با مطالعه این مطالب حس می نمایند که گزینه مورد اطمینانشان را پیدا نموده اند. معمولا وب سایت این هتل ها اعضایی دارند که از تعطیلات رویایی که در هتل گذرانده اند بسیار تعریف می نمایند و از هدایت های گره گشای کارمندان هتل بسیار راضی بوده اند. مراجعین با مطالعه این اطلاعات حس اطمینان لازم را پیدا می نمایند.
آیا تا به حال شما به عنوان یک مشتری در دام چنین تکنیک های تبلیغاتی گرفتار شده اید؟ لطفا تجربیات خودتان را بادیگر خوانندگان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.
منبع: کجارو