راهنمای کامل عکاسی در ساعت طلایی

به گزارش انوار بلاگ، ساعت طلایی در عکاسی چیست؟ ساعت طلایی به چه زمانی از روز گفته می شود؟ و چگونه می توان از این ساعات برای گرفتن عکس های زیبا استفاده کرد؟

راهنمای کامل عکاسی در ساعت طلایی

ساعت طلایی زمان خاصی برای عکاسان است. خورشید در قسمت های پایینی آسمان است و نور آن نرم، گرم و کاملاً جادویی به نظر می رسد. با ترکیبی از استفاده از تکنیک مناسب عکاسی و نور ساعت طلایی، عملاً تضمین می کنید که تصاویر خیره کننده ای را ثبت کنید - و این دقیقاً همان چیزی است که در این مقاله قصد بررسی و آموزش آن را داریم.

در این مقاله، من قصد داریم هر آنچه را که باید در مورد عکاسی ساعت طلایی بدانید را به اشتراک بگذاریم. ما به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد و نحوه تقویت عکس های شما با کمک استفاده از ساعت طلایی خود را با چند نکته و تکنیک تخصصی توضیح خواهیم داد.

منظور از ساعت طلایی در عکاسی چیست؟

ساعت طلایی به (تقریباً) اولین ساعت پس از طلوع خورشید و آخرین ساعت قبل از غروب خورشید اشاره دارد. این ساعات از روز برای عکاسی فوق العاده است و علت آن هم به خاطر شگفت انگیز بودن نور خورشید است. به خاطر همین نور طلایی و خاص خورشید در این ساعات است که از ساعت طلایی به عنوان ساعت جادویی نیز نام برده می شود.

در طول ساعت طلایی، خورشید با زاویه کمتری به زمین برخورد می کند - و چون نور باید مسافت بیشتری را طی کند تا به زمین برسد، نرم تر، مجذوب کننده تر و قرمزتر به نظر می رسد. این را با نور آفتابی در ظهر مقایسه کنید، که مستقیماً از بالای سر به پایین می تابد تا روشنایی سخت و عموماً نامطلوبی را ایجاد می کند.

این یک عکس معمولی ساعت طلایی است:

ساعت طلایی کی است؟

در حالی که تعریف استاندارد ساعت طلایی بر یک یا دو ساعت قبل از غروب آفتاب و بعد از طلوع خورشید تأکید می کند، ساعت طلایی در واقع در طول سال در نوسان است و طول و زمان آن به موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد.

اگر در نزدیکی خط استوا زندگی می کنید، ساعت طلایی یک یا دو ساعت طول می کشد و با تغییر فصل ها، این زمان تغییر زیادی نخواهد کرد. اما اگر فاصله نزدیک ترین به قطب های شمال یا جنوب داشته باشید، نوسان این ساعت خیلی بیشتر خواهد شد و متوجه تغییر عظیمی در زمان بندی ساعت طلایی خواهید شد. در بخش های نزدیک به قطب ها، ساعات طلایی اغلب بسیار طولانی تر است.

اگر واقعاً برای استفاده و بهره بردن از نور زیبای ساعت طلایی جدی هستید، فقط توصیه می کنم برای چند روز با دقت به خورشید توجه کنید. از خود بپرسید: چه زمانی نور افزایش می یابد؟ چه زمانی به نظر بهترین عکس ها را می توان ثبت کرد؟ چه زمانی نور در عصر شروع به گرم و ملایم شدن می کند؟ و چه زمانی نور در صبح شروع به سخت شدن می کند؟ البته با استفاده از نمودارهای نجومی و فنی نیز می توانید زمان دقیق ساعت طلایی را محاسبه کنید، ولی این کار ممکن است سخت و تخصصی باشد. درهرحال، اغلب بهتر است تنها نور را تماشا و بررسی کنید. زمان زیادی نمی گیرد که شما با تغییرات خورشید بسیار هماهنگ خواهید شد و متوجه می شوید که چه زمانی می توانید (و یا نمی توانید) منتظر نور ساعت جادویی باشید.

چرا ساعت طلایی این قدر خاص است؟

در بخش های قبل در مورد نور کم، ملایم و گرمی که خورشید در طی این ساعات طلایی بر زمین می تابد صحبت کردیم. اما چه چیز باعث می شود این نور این قدر برای عکاسی عالی باشد؟

اگر اهل عکاسی باشید، حتماً می دانید که نور ملایم بهترین دوست یک عکاس است. این نور سایه های خشن ایجاد نمی کند و تمایل به کاهش دامنه دینامیکی یک صحنه دارد. بنابراین، تصاویر به دست آمده دارای سایه های تیره و یا هایلایت روشن نیستند. علاوه بر این، دمای رنگ تولید شده از طریق نور ساعات طلایی می تواند خیلی گرم تر، زیباتر و مجذوب کننده تر به نظر برسد.

یک مسئله مهم دیگر، زاویه تابش است. در طول این ساعات، نور با زاویه پایینی می تابد و به صورت مستقیم به سوژه برخورد می کند. بنابراین، سایه های کمتری در زیر چشم، بینی و چانه فرد (سوژه) ایجاد می شود.

تمام این موارد باعث می شود تا این ساعات از روز تبدیل به بهترین زمان برای عکاسی با استفاده از نور طبیعی خورشید شوند. با این حال، ساعت طلایی برای تمام سبک های عکاسی مناسب نیست. در حالی که عکاسان پرتره، عکاسان حیات وحش و عکاسان منظره نور ساعت جادویی را دوست دارند، عکاسان خیابانی معمولاً ترجیح می دهند در حوالی ظهر عکاسی کنند، زمانی که نور شدید خورشید کنتراست و سایه های ترد زیادی ایجاد می کند و بسکمک از عکاسان ماکرو (Macro Photography) ترجیح می دهند زمانی که آسمان ابری است عکاسی کنند. به این ترتیب، آنها می توانند رنگ های اشباع شده و جزئیات بیشتری را ثبت کنند.

بنابراین، این تصور صحیح نیست که همیشه خوب است برای عکاسی از ساعات طلایی استفاده کنید. این ساعات اگرچه مزایای زیادی دارند، ولی انتخاب آن بسته به نوع عکاسی و هدف شما از عکس مورد نظر است. در مجموع، فقط بدانید که این یک راه و روش عالی برای بهبود و زیباتر کردن بدون دردسر بسکمک از عکس ها است.

ساعت طلایی در برابر ساعت آبی

اگر اهل عکاسی باشید و به خصوص اینکه به نورپردازی عکاسی می پردازید، احتمالاً با اصطلاح ساعت آبی نیز برخورد کرده باشید. بنابراین، لازم تفاوت بین ساعت طلایی و ساعت آبی را بشناسیم.

همان طور که بیان کردیم، ساعت طلایی ساعت بعد از طلوع خورشید و ساعت قبل از غروب خورشید است. این در حالی است که ساعت آبی برعکس است: ساعت قبل از طلوع خورشید و ساعت پس از غروب خورشید.

به عبارت دیگر، ساعت آبی به زمانی اطلاق می شود که خورشید درست زیر افق است. در طول ساعت آبی، آسمان به رنگ های سرد و زیبا - آبی و بنفش - درمی آید. این رنگ آسمان می تواند برای عکس های منظره و حتی پرتره خیلی عالی باشند. متأسفانه، نبود نور قوی در ساعت آبی می تواند مسائل فنی برای عکاس به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی، کاملاً لازم است که از ابزار قوی و مناسب استفاده کنید و تنظیمات دوربین شما به خوبی انتخاب شده باشند تا بتوانید عکس هایی تماشای ثبت کنید.

5 تکنیک کلیدی نورپردازی برای عکاسی در ساعات طلایی

1. نور از جلو

این روش بسیار ساده است، سوژه مستقیم رو به خورشید (منبع نور) قرار می گیرید و عکاسی می کنید.

در طول ساعت طلایی، نور از روبرو جلوه ای گرم و مجذوب کننده ارائه می کند. این نور می تواند برای عکاسی از مردم، حیات وحش و پرندگان عالی باشد و از آنجایی که نور خورشید خیلی روشن و تند نیست، چشم های سوژه نیز اذیت و جمع نخواهند شد.

2. نور از پشت

در این حالت، سوژه پشت به خورشید قرار می گیرد. در طول ساعات طلایی، نور پس زمینه جلوه ای نرم، گرم، مبهم و درخشان ایجاد می کند،

قرار گرفتن پشت به نور در طول ساعات طلایی می تواند تکنیکی عالی باشد، اما باید مراقب باشید. اگر با بی احتیاطی عکاسی کنید، ممکن است ندانسته نور سوژه کمتر بوده و تنها سایه ای از سوژه را در عکس ثبت کنید. این مشکل البته تنها محدود به ساعات طلایی نیست، هر زمانی که سوژه پشت به منبع نور باشد، این خطر عکس شما را تهدید می کند که سوژه تیره وتار ثبت شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید با دقت زیادی عکاسی کنید و مراقب باشید که تمرکز عکس روی سوژه باقی بماند.

3. نور حاشیه ای

نورپردازی حاشیه ای زمانی است که خورشید یک هاله در اطراف سوژه شما ایجاد می کند.

این روش به خصوص زمانی کاربرد پیدا می کند که سوژه عکاسی شما در پس زمینه ای تاریک واقع شده است. برای استفاده از تکنیک نورپردازی حاشیه ای، لازم نیست که خورشید لزوماً و کاملاً پشت سوژه قرار داشته باشد. برای ثبت این عکس ها تنها لازم است که پس زمینه (نسبتاً) تاریک باشد و اینکه خورشید از زاویه ای (تقریباً) از پشت به سوژه بتابد. شما هم به عنوان عکاس باید مقداری موقعیت قرارگیری خود را تغییر دهید تا بهترین نقطه را پیدا کنید.

4. شعله های خورشید

هنگامی که نور سرگردان به لنز شما برخورد می کند، اغلب یک افکت شعله ور شدن خورشید خواهیم داشت.

در طول ساعت طلایی، خورشید در ارتفاع ایدئال واقع شده است و شعاع های آن به زیبایی نمایان می شوند. چطور می توان این شعله ها را به تصویر کشید؟ تنها کافی است زاویه دوربین و لنز خود را طوری تنظیم کنید که سوژه عکاسی تنها بخشی از خورشید را بپوشاند. سپس کمی (گاهی اوقات تنها چند سانتی متر) موقعیت خود را تغییر دهید تا شعاع های خورشید را ببینید که از اطراف بدن سوژه عکاسی شما بیرون می آیند. یک روش دیگر برای دستیابی به حالت شعله ور خورشید شدن این است که لنز و دوربین خود را طوری قرار دهید که خورشید درست خارج از کادر قرار گیرد.

5. سایه نما

تکنیک سایه نما یا سایه رخ یا سیلوئت حالتی است که سوژه شما در پس زمینه ای روشن، سیاه شده و یک شبح از سوژه را در تصویر مشاهده می کنید.

دستیابی به این حالت عکاسی و این شبه در طول ساعت طلایی بسیار آسان است. تنها کافی است سوژه خود را مستقیماً در برابر منبع نور (در اینجا خورشید) قرار دهید. مطمئن شوید که نوردهی عکس معطوف به پس زمینه باشد و از افزودن کنتراست اضافی به تصویر خود نترسید.

10 تکنیک کاربردی برای عکاسی در ساعت طلایی

راه های مختلفی برای استفاده از ساعات طلایی و ثبت تصاویری خیره کننده وجود دارد. در این بخش گلچینی از بهترین و جالب ترین تکنیک های کاربردی برای عکاسی در طول این ساعات را معرفی می کنیم.

1. یک روز قبل از عکاسی، آسمان را مشاهده کنید

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردم، بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه زمانی ساعت طلایی و زیبایی نور آسمان به اوج خود می رسد، صرفاً مشاهده کردن آسمان است!

بنابراین، یک روز قبل از برنامه عکاسی خود، از پنجره به بیرون نگاه کنید. ببینید خورشید چگونه حرکت می کند و چگونه نور تغییر می کند. موقعیت و زمان طلوع و غروب خورشید از یک روز به روز دیگر خیلی کم تغییر می کند. بنابراین می توانید آمادگی بیشتری برای عکاسی خود داشته باشید و از حدود زوایا و ساعات تعدیل نور اطلاع داشته باشید. این کار همچنین به شما کمک می کند که در زمان مناسب در محل عکاسی باشید و نور ساعات طلایی را از دست ندهید.

2. عکس برداری خود را از قبل برنامه ریزی کنید

هیچ کس نمی خواهد هنگام عکاسی احساس استرس، اضطراب یا عجله داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید که عکاسی ساعت طلایی خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

اگر می توانید، حداقل 60 دقیقه قبل از شروع در محل عکاسی حاضر باشید. با این کار فرصت کافی برای آماده کردن تجهیزات، استقرار در محل و آماده کردن سوژه ها را خواهید داشت.

3. مراقب ابرها باشید!

بسته به سطح پوشش ابر در آسمان، ساعات طلایی می تواند تغییر کند یا حتی اینکه نور مورد نظر را دریافت نکنید. ابرها می توانند طلوع و غروب درخشان خورشید را تقویت کرده یا اینکه نور را به طور کامل مسدود کنند.

بنابراین قبل از خروج و حرکت به سمت محل عکاسی، پیش بینی های هواشناسی را بررسی کنید. هنگامی که در حال عکاسی هستید، حتماً مراقب نور باشید و آن را به طور مکرر تجزیه و تحلیل کنید. حجم پوشش ابری در آسمان می تواند متغیری تأثیرگذار در عکاسی شما باشد.

4. تراز سفیدی دوربین خود را روی حالت ابری یا سایه تنظیم کنید

ویژگی تراز سفیدی (Whie Balance) دوربین شما برای تصحیح رنگ ها طراحی شده است. می بینید، با تغییر و تنظیم تعادل رنگ سفید خود، می توانید بر رنگ های گرم ساعت طلایی تأکید بیشتری داشته باشید.

حالت های عکاسی مختلفی برای تنظیم وایت بالانس در دوربین شما تعبیه شده است. هر دو حالت ابری و سایه، گرمای بیشتری به عکس های شما می بخشند. یادتان باشد استفاده از این حالت ها جای ترس و نگرانی ندارد. توصیه می کنیم از این حالت ها و برای تقویت ظاهر عکس های خود استفاده کنید. اگر فراموش کردید که در حین عکاسی از این تنظیمات استفاده کنید، یادتان باشد همیشه این شانس را خواهید داشت که آن ها را با استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر اضافه کنید.

5. با دیافراگم باز عکس بگیرید

عکاسی در طول ساعات طلایی و استفاده از نور خورشید می تواند پس زمینه عکس شما را تا حد زیادی مات و تار کند (یعنی چیزی شبیه به افکت بوکه). برای ثبت چنین عکس هایی، باید از دیافراگم باز مانند f/1.8، f/2.8 یا f/4 استفاده کنید. استفاده از دیافراگم باز و با توجه به نور ملایمی که در طول این ساعات وجود دارد، شما به یک لنز نسبتاً سریع نیاز دارد تا عکس های شما تار و خراب نشوند.

ترکیب استفاده دیافراگم باز و با همراهی رنگ های زرد، قرمز و نارنجی خیره کننده موجود در ساعت طلایی، یک پپس زمینهنسبتاً استثنایی برای تصویر شما ایجاد خواهد کرد.

6. از عکاسی دست برندارید

در طول ساعت طلایی، خورشید در حال غروب و یا طلوع است و این کار با سرعت زیادی انجام می شود. شما فرصت زیادی برای بهره بردن از این نور ندارید و بنابراین تا جای ممکن باید از این موقعیت استفاده کنید. در طول این بازه زمانی، نور مدام در حال تغییر است و هر عکس شما با دیگری متفاوت خواهد بود. به همین علت، وقت خودتان را با مسائل کم اهمیت تر و جزئیات تلف نکنید. از تمام فرصت برای عکاسی و استفاده از نور ساعت طلایی استفاده کنید.

7. زوایا و حالت های مختلفی را امتحان کنید

شعله های خورشید، رنگ ها و شدت نور همگی تحت تأثیر سویه گیری لنز دوربین شما قرار می گیرند.

بنابراین، مدام آزمایش کنید. تا جایی که ممکن است موقعیت های مختلف را امتحان کنید. تا جای ممکن انواع زوایا و حالت ها را امتحان کنید تا حداکثر استفاده را از این ساعات ببرید.

8. برای افزودن شور و نشاط بیشتر، نوردهی عکس را کم کنید

آیا می دانستید که تیره کردن یک تصویر با نوردهی بیش از حد سختتر از روشن کردن یک تصویر کم نور است؟

بله، این ادعا کاملاً درست است. بازیابی جزئیات از دست رفته در یک عکس خیلی تاریک آسان است، اما اگر نوردهی عکس شما بیش از حد باشد، جزئیات زیادی را از دست خواهید داد. بنابراین اگر می خواهید جزئیات زیادی را به تصویر بکشید و می خواهید جنب وجوش زیبای غروب یا طلوع خورشید را به نمایش بگذارید، از کاهش نوردهی عکس نترسید.

9. عکاسی HDR را امتحان کنید

عکاسی HDR شامل گرفتن عکس با استفاده از چندین حالت نوردهی و سپس لایه بندی آن ها بر روی یکدیگر در مرحله پس از پردازش است. ایده این است که با استفاده از این تکنیک کماکان بتوانید جزئیات را در سایه ها و هایلایت ها حفظ کنید. نتایج عکاسی HDR می تواند شگفت انگیز به نظر برسد!

یک نکته مهم: هنگام عکاسی HDR حتماً از سه پایه استفاده کنید و یا اگر از افراد عکس می گیرید، مطمئن شوید که تا حد امکان ثابت بوده و تکان نخورند. از آنجایی که در این تکنیک عکاسی باید چند عکس با یکدیگر ترکیب شوند، تغییر کادربندی و جابه جا شدن سوژه ها می تواند مشکل بزرگی را برای عکس شما ایجاد کند.

10. نرم افزارهای پردازش تصویر را امتحان کنید

در این مقاله نکات و ترفندهای زیادی را مطرح کردیم که به شما کمک می کنند نتایج بهتری را حین عکاسی کسب کنید. ولی باید بدانید که بسکمک از ترفندهای و تغییرات اصلی، در پشت صحنه و با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر انجام می شود.

این برنامه ها به شما کمک می کنند متغیرهای مختلف عکس را دستکاری کرده و دقیقاً عکس ایدئال و مورد نظر خودتان را ایجاد کنید.

منبع: Digital Photography School

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آبان 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 16124

به "راهنمای کامل عکاسی در ساعت طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل عکاسی در ساعت طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید