درمان های خانگی برای زخم معده

به گزارش انوار بلاگ، روزنامه آرمان امروز: زخم ها می توانند در بسیاری از بخش های بدن از جمله جداره داخلی معده ایجاد شوند. در این میان بعضی از داروهای خانگی و طبیعی می توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم معده را از بین ببرند. زخم معده یا همان زخم دوازدهه از زخم هایی است که در جداره داخلی معده یا دوازدهه - بخش ابتدایی روده کوچک - بروز می نماید و زمانی ایجاد می گردد که اسید معده باعث تخریب پوشش معده گردد.

درمان های خانگی برای زخم معده

از علل زخم معده می توان به عفونت باکتری هیلکوباکتر پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی(NSAIDS) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین اشاره نمود.بعضی افراد بر این باورند که استرس یا غذاهای تند می تواند باعث زخم معده گردد در صورتی که این عوامل باعث ایجاد زخم نمی گردد بلکه می تواند به افزایش فراوری اسید معده منجر گردد.

در صورتی که فردی زخم معده داشته باشد در معده خود احساس سوزش می نماید. این احساس سوزش اغلب بین چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد، پس از مصرف ضد اسیدها یا توقف جذب غذا کاهش می یابد، در نیمه شب یا طی مصرف وعده های غذایی آغاز و این سوزش برای چندین هفته قطع و وصل می گردد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که به ترمیم توازن باکتری های دستگاه گوارش یاری می نمایند. همچنین با یاری به سلامت مطلوب روده می توانند به درمان زخم معده یاری نمایند. طبق آنالیز های اجرا شده، پروبیوتیک ها نمی توانند هلیکوباکتر پیلوری را نابود نمایند اما می توانند تعداد فعلیِ این باکتری ها را کاهش داده، سرعت روند بهبودی را افزایش داده و بعضی علائم را نیز بهبود بخشند.

در صورتی که از پروبیوتیک ها در کنار سایر روش ها استفاده گردد می توانند به از بین بردن باکتری های مضر یاری نمایند.می توان پروبیوتیک ها را در منابعی مانند ماست، مواد غذایی تخمیری و مکمل های پروبیوتیک پیدا کرد اما غلظت پروبیوتیک ها در مکمل های آن به نسبت سایر منابع بیشتر است.

زنجبیل

بسیاری از مردم بر این باورند که زنجبیل اثرات حفاظتی بر دستگاه گوارش دارد و از آن برای درمان بیماری های معده و گوارشی مانند یبوست، نفخ و التهاب معده(گاستریت) استفاده می نمایند. آنالیز ها نشان می دهد که زنجبیل می تواند به درمان زخم های معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری یاری نموده و از ایجاد زخم های ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی جلوگیری کند. با این حال بسیاری از این نتایج حاصل مطالعات روی حیوانات بوده و اثرات آن روی انسان ها هنوز به طور دقیق تعیین نیست.

میوه های رنگارنگ

بسیاری از میوه ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها در دسته پلی فنول ها هستند. فلاونوئیدها به رنگ های غنی در بعضی میوه ها منجر می شوند. آنالیز ها حاکی از آن است که پلی فنول ها می توانند به درمان زخم معده و طیف وسیعی از مسائل گوارشی همچون اسپاسم ها و اسهال یاری نمایند.

فلاونوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و همچنین با افزایش مخاط معده که مانع رشد هیلکو باکتر پیلوری می گردد از پوشش معده در برابر ایجاد زخم ها محافظت می نماید.فلاونوئیدها در میوه هایی همچون سیب، بلوبری، گیلاس، لیمو، پرتغال و آجیل ها یافت می گردد.

موز سبز

تحقیقات نشان می دهد که موز سبز یا نارس می تواند تاثیری مثبت بر زخم های گوارشی داشته باشد. موز نارس حاوی فلاونوئیدی به نام لوکوسیانیدین است که مقدار مخاط معده را افزایش می دهد. همچنین این میوه میزان اسیدی بودن معده را کاهش می دهد که به جلوگیری و از بین بردن علائم زخم یاری می نماید.

عسل

عسل یک شیرین نماینده طبیعی رایج است که از طیف وسیعی از مزایا برای سلامتی برخوردار است. آنالیز ها نشان می دهد که عسل دارای اثرات ضد میکروبی علیه هلیکوباکترپیلوری بوده و برای درمان زخم معده مفید است. همچنین بسیاری از افراد از عسل برای تسریع بهبود زخم ها از جمله زخم های پوستی، سوختگی و جراحت ها استفاده می نمایند.

زردچوبه

زردچوبه که ادویه ای زردرنگ و رایج در هند و سایر نقاط جنوب آسیا محسوب می گردد، مانند فلفلی چیلی حاوی ترکیبی مفید به نام کورکومین است. نتایج مطالعات نشان می دهد که کورکومین فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و به جلوگیری از زخم معده یاری می نماید. اگرچه در خصوص خواص زردچوبه در درمان زخم ها به آنالیز های بیشتری احتیاج است اما نتایج اولیه نشان می دهد این ادویه می تواند به کاهش علائم زخم و درمان آن یاری کند.

بابونه

بعضی افراد از گل بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب های خفیف، اسپاسم های روده و التهاب استفاده می نمایند. مطالعات نشان می دهد که عصاره بابونه خواص ضد زخم داشته و ممکن است بتواند زخم معده را مهار نموده و زمان بهبودی آن را کاهش دهد. با این حال بیشتر این مطالعات روی حیوانات انجام شده و به مطالعات بیشتری روی انسان ها در این زمینه احتیاج است.

سیر

سیر در بسیاری از نقاط دنیا یک افزودنی محبوب برای طعم دهی غذاها به شمار می رود.سیر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که برای مبارزه با عفونت ها مفید است. بعضی مطالعات نشان می دهد که سیر به جلوگیری از توسعه زخم ها و تسریع روند بهبودی آنها یاری می نماید. همچنین می تواند به جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری بینجامد.یک مطالعه نیز نشان می دهد که خوردن دو حبه سیر با هر وعده غذایی و دو بار در روز می تواند علیه هیلکوباکترپیلوری اثرات ضد باکتریایی داشته باشد.

شیرین بیان

شیرین بیان ادویه ای بومی منطقه مدیترانه و آسیاست.صدها سال است که مردم از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده می نمایند. بعضی معتقدند که خوردن ریشه خشک شیرین بیان می تواند به درمان و جلوگیری از زخم معده یاری کند. اما تحقیقات بر استفاده از مکمل های شیرین بیان به جای گیاه آن تاکید دارند. یک مطالعه نشان می دهد مصرف مکمل های شیرین بیان می تواند به مبارزه با عفونت های هلیکوباکترپیلوری و جلوگیری از رشد آن یاری کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک روغن گیاهی رایج در بسیاری از لوسیون های موضعی، مواد آرایشی و مواد غذایی است. بعضی مطالعات از چگونگی تاثیر آلوئه ورا بر زخم های معده، نتایج مطلوب به دست آورده اند. به عنوان مثال یک مطالعه روی موش های صحرایی نشان داد اثرات درمانی آلوئه ورا روی زخم ها مشابه داروهای ضد زخم معروف است. اما برای تعیین شدن تاثیرات آن بر انسان ها به مطالعات بیشتری احتیاج است.

درمان های پزشکی زخم معده

درمان های پزشکی زخم معده بر اساس علل ایجاد زخم معده متفاوت است.در صورتی که داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی عامل ایجاد زخم باشند، پزشک احتمالا کاهش یا توقف مصرف این داروها را توصیه می نماید و فرد می تواند داروهای دیگری را برای تسکین دردهای خود جایگزین کند. پزشک می تواند مهار نماینده های پمپ پروتون(PPls) را برای کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده تجویز نمایند.

این داروها نمی توانند باکتری ها را بکشند اما می توانند به مبارزه با عفونت هلیکوباکترپیلوری یاری نمایند. از نمونه های این داروها می توان لانسوپرازول و امپرازول را نام برد. همچنین پزشک ممکن است مسدود نماینده های گیرنده های هیستامین مانند رانیتیدین و فاموتیدین را که مانع فراوری بیش از حد اسید می گردد، تجویز کند.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 67

به "درمان های خانگی برای زخم معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های خانگی برای زخم معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید