برای واگذاری بناهای تاریخی باید فضای رقابتی ایجاد گردد

به گزارش انوار بلاگ، مدیرعامل صندوق احیا گفت: احیای شعار میراث فرهنگی برای نسل ها نیازمند ایجاد فضای رقابتی در فضای عمومی حاکم بر جامعه برای واگذاری بناهای تاریخی است.

برای واگذاری بناهای تاریخی باید فضای رقابتی ایجاد گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از صندوق احیا و بهره برداری از اماکن فرهنگی تاریخی، هادی میرزایی که به منظور بازدید از پروژه ها و بناهای تاریخی واگذارشده به بخش خصوصی و آنالیز ظرفیت بناهای قابل واگذاری به قزوین سفر نموده است در بازدید از مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدالسلطنه قزوین، گفت: آثار ارزشمند تاریخی متعلق به همه نسل هاست و دولت به عنوان نماینده مردم وظیفه حفاظت و احیای این بناها را بر عهده دارد. صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی، فرهنگی کشور به عنوان یک ظرفیت قانونی فارغ از این که تا چه اندازه توانسته به اهداف و دستاوردهایی که در متن اساسنامه و متن قانون پیش بینی شده عمل کند، یکی از فرصت هایی است که می تواند در خارج شدن از شیوه های تمرکزگرای دولتی به سمت روش های مشارکتی و استفاده از بخش های عمومی غیردولتی و خصوصی راه گشا باشد.

او از بناهای تاریخی به عنوان فرصت و تهدید یادکرد و گفت: در نگاه شهرسازی توسعه یافته یا الگو گرفته غلط امروز، بناهای تاریخی عموماً دست انداز افرادی هستند که سوداگران بخش ساخت وساز و توسعه بوده که آسیب های آن در زندگی شهری مشاهده می گردد درحالی که خلق کردن مبتنی بر ذات و روانشناسی انسان باید در حفاظت و احیای بناهای تاریخی لحاظ گردد.

مدیرعامل صندوق احیا اضافه نمود: وجود انجمن و تشکل های غیردولتی و افرادی که دغدغه میراث فرهنگی رادارند، مهم ترین رکن عبور مجموعه های دولتی از روش های تمرکزگرا و جلب مشارکت خصوصی به شمار می روند.

او توضیح داد: وقتی در یک ساختاری مجموعه عملنمودها دچار پارادوکس های مختلف و سیبل های متعدد است نشان دهنده عدم وجود یک استراتژی واحد است و ما در مجموعه صندوق احیا در کوشش هستیم که این استراتژی و ساختار واحد پیاده گردد که در این راه نیازمند همراهی افرادی هستیم که بتوانند فاصله ها را کم نمایند.

میرزایی اعلام نمود: یکی از راهکار های موجود برای تحقق این هدف معرفی ظرفیت های بناهای تاریخی در شبکه های اجتماعی، رسانه ها، فضای مجازی و همه کانال های ارتباطی برای افزایش آگاهی عمومی قبل از چاپ آگهی مزایده است.

او یادآور شد: با توجه به پایتخت بودن قزوین در دوره صفوی و ظرفیت های تاریخی غنی که در این استان وجود دارد از فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است که امیدوارم در آینده نزدیک زمینه واگذاری بناهای تاریخی این استان با رویکرد حفاظت در راستای احیای فراهم شده و متناسب با شأن و صندلی اثر از آن بهره برداری گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 185

به "برای واگذاری بناهای تاریخی باید فضای رقابتی ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای واگذاری بناهای تاریخی باید فضای رقابتی ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید