بازار اشتغال رشته های وکالت در اختیار مسن ترین ها، به کار دریافت قضات بازنشسته بازار وکالت را از متقاضیان جوان سلب می نماید

به گزارش انوار بلاگ، مجاری مختلفی برای ورود به حرفه وکالت دادگستری در ایران وجود دارد؛ بعضی از فارغ التحصیلان حقوق با شرکت در آزمون ورودی وکالت آغاز به کار می نمایند.

بازار اشتغال رشته های وکالت در اختیار مسن ترین ها، به کار دریافت قضات بازنشسته بازار وکالت را از متقاضیان جوان سلب می نماید

به گزارش خبرنگار طبق آمار های ارائه شده در مورد بازار اشتغال در ایران، رشته حقوق بیشترین آمار بیکاران را دارد. هرچند که دانش آموختگان حقوق می توانند در بسیاری از سازمان ها و نهاد های دولتی و غیردولتی مشغول به کار شوند و اکثریت مشاغل به وجود کارشناس حقوقی احتیاج دارد، اما در این سال ها به خصوص نهاد ها و سازمان های دولتی از این ظرفیت کمتر استفاده نموده اند که این عدم استفاده از ظرفیت را شاید بتوان ناشی از قوانین دست و پاگیری دانست که مانع از اشتغال فارغ التحصیلان حقوق می گردد.

موانعی که شاید فقط یکی از آن ها که جذب تعداد محدود کانون وکلا است؛ به گوشمان خورده باشد و از زبان بسیاری از فارغ التحصیلان حقوق شنیده باشیم. حذف سقف ظرفیت های آزمون وکالت بعد از سال ها پیگیری در مدیریت جدید قوه قضائیه یکی از دستاورد های مهم برای بازار اشتغال فارغ التحصیلان رشته حقوق محسوب می گردد، اما عده ای معتقدند به کار دریافت قضات بازنشسته به عنوان وکیل می تواند بازار وکالت را از متقاضیان جوان سلب کند.

ورود به حرفه وکالت دادگستری در ایران از مجاری مختلف و متعدد صورت می گیرد و بعضی از فارغ التحصیلان حقوق به وسیله شرکت در آزمون ورودی وکالت از همان ابتدا ردای وکالت را بر تن می نمایند و بعضی دیگر به سراغ مشاغلی مانند قضاوت یا مشاوره حقوقی در دستگاه های دولتی می فرایند و پس از بازنشستگی و یا کسر سوابق لازم، بدون شرکت در آزمون به جرگه وکلای دادگستری می پیوندند.

فرصت شغلی باید برای نسل جوان فراهم گردد

عباس کریمی، رئیس انجمن علمی آیین دادرسی مدنی در این باره اظهار کرد: فرصت شغلی باید برای نسل جوان فراهم گردد و هیچ چاره ای برای این موضوع نداریم. بازنشستگی، اجباری است که در همه جهان وجود دارد و باید کرسی های مشاغل مختلف برای نسل بعد خالی گردد.

او ادامه داد: بسیاری معتقدند، به دلیل اینکه قضات در دستگاه قضا نفوذ دارند و با فضا آشنا هستند به وکالت روی می آورند در واقع کاری که یک وکیل نمی تواند انجام دهد قضاتِ وکیل شده به راحتی می توانند انجام دهند.

امکان صدور پروانه وکالت برای افرادی که واجد سابقه خدمات قضایی هستند

یدالله علیزاده، استاد دانشگاه علوم قضایی نیز در این ارتباط بیان نمود: انتقادهای جسته و گریخته ای درباره این موضوع شده که این طرح ممکن است موجب گردد که قضاتی با قول وکالت و از نفوذ در گذشته در دستگاه قضا در نزد دادگاه بهره بگیرند و از این طریق عرصه را بر وکلای کم تجربه و کم نفوذ تنگ نمایند، اما این موضوع در همه موارد صادق نیست.

او ادامه داد: طبق قانون وکالت مصوب 1315 و لایحه قانونی استقرار کانون وکلای دادگستری مصوب 1333 امکان صدور پروانه وکالت برای افرادی که واجد سابقه خدمات قضایی هستند، پیش بینی شده است. امری که به قضات اجازه می دهد پس از بازنشستگی و یا پس از بازخریدی یا استعفا، با داشتن سابقه 5 سال مداوم و یا 10 سال ناپیوسته کار قضایی وارد حرفه وکالت بشوند آن هم بدون آزمون.

استاد دانشگاه علوم قضایی اضافه کرد: از سوی دیگری بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری و بکارگیری بازنشستگان همچنان به استناد بعضی قوانین قدیمی قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس پیروز به اخذ پروانه وکالت می شوند، موضوعی که در این سال ها هزاران قاضی را به کانون وکلا تحمیل نموده است.

او توضیح داد: اگر این قانون باعث می گردد که اشتغال زایی را محدود نموده و به تنگنا ببریم، باید در آن تجدید نظر گردد.

بسیاری بر این باورند که نباید فضا با ورود بدون آزمون افراد دیگر برای جوانان جویای کار به ویژه در رشته وکالت تنگ و تنگ تر گردد و اینکه گفته گردد این افراد با تجربه هستند، استدلال درستی نیست؛ چرا که قضات شغل خودشان را ادامه داده اند و بازنشسته شدند و انصاف نیست که شغل دیگری را نیز اشغال نمایند و فضا را برای سایرین محدودتر نمایند؛ بنابراین لازم است که فضای اشتغال برای دانشجویان حقوق توسعه پیدا کند و اشتغال قضات پس از بازنشستگی در امر وکالت با محدودیت رو به رو گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 1475

به "بازار اشتغال رشته های وکالت در اختیار مسن ترین ها، به کار دریافت قضات بازنشسته بازار وکالت را از متقاضیان جوان سلب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار اشتغال رشته های وکالت در اختیار مسن ترین ها، به کار دریافت قضات بازنشسته بازار وکالت را از متقاضیان جوان سلب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید