اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل 50 هزار ساله

به گزارش انوار بلاگ، دانشمندان حین آنالیز مجدد یک فسیل انسان نئاندرتال شاهد یکی از اولین نمونه های انتقال بیماری از حیوان به انسان بودند.

اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل 50 هزار ساله

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایندیپندنت، این گونه موسوم به پیرمرد لاچاپل(Old Man of La Chapelle) در غاری نزدیک به دهکده فرانسوی La Chapelle-aux-Saints در سال 1908 کشف شد.

به گفته محققان از جمله مارتین هائوسلر(Martin Haeusler) از دانشگاه زوریخ در آلمان، این اولین فسیل تقریبا کامل از انسان ماقبل تاریخ است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعات پیشین نشان داد که این انسان حدود 50 هزار سال قبل زمانی که در اواخر دهه 50 یا 60 زندگی خود بوده، درگذشته است. این فرد مبتلا به آرتروز پیشرفته در ستون فقرات و مفصل ران بوده است اما همه نقص های آن را نمی توان ناشی از آرتروز دانست.

در این مطالعات نو که ماه گذشته در مجله ساینتیفیک ریپوتز(Scientific Reports) منتشر شد، دانشمندان دریافتند که بعضی از تغییرات پاتولوژیک این فرد به علت وجود التهاب ناشی از بیماری باکتریایی تب مالت ایجاد شده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی این بیماری گاوها را مبتلا می نماید و در صورت تماس مستقیم انسان با حیوان، به فرد منتقل می گردد.

دانشمندان نشانه هایی از تب مالت را در آسیب دیدگی ستون فقرات این انسان باستانی یافتند. این انسان به گروهی از انسان تباران مشابه انسان های امروزی تعلق داشت.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: این نشان دهنده اولین شواهد از انتقال یک بیماری از حیوانات به انسان است.

تب مالت که امروزه هنوز شایع است باعث ایجاد تب، درد عضلات، تعریق شبانه برای چند هفته تا چند سال می گردد. محققان تصور می نمایند که این بیماری به وسیله مصرف گوشت خام یا قصابی گوشت به این نئاندرتال منتقل شده باشد.

در بسیاری از موارد این بیماری باعث ایجاد دردهای آرتروزی، ناباروری در مردان و التهاب دریچه های قلب می گردد.

تب مالت از شایع ترین بیماری ها میان انسان و حیوانات است و از جمله بیماری های مشابه می توان به ابولا و کووید-19 اشاره نمود.

به گفته دانشمندان این مقاله، باکتری هایی که باعث ایجاد بیماری تب مالت می شوند در طیف گسترده ای از حیوانات مثل گوسفند وحشی، بز، گاو، گاومیش اروپایی، گوزن شمالی و گراز وحشی یافت می شوند. این حیوانات خوراک اصلی نئاندرتال ها بوده اند.

محققان گمان می نمایند که این انسان ماقبل تاریخ که دهه شصتم زندگی خود را می گذرانده به نوع خفیف بیماری دچار شده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11902

به "اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل 50 هزار ساله" امتیاز دهید

1 کاربر به "اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل 50 هزار ساله" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل 50 هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید