افسانه یا واقعیت؛ آیا درختان احساس دارند؟

به گزارش انوار بلاگ، راهنماتو نوشت: گیاهان به دفعات با توانایی هایی توصیف شده اند که شبیه به توانایی های شناسایی شده در حیوانات و گیاهان است. مثلا، گفته شده که گیاهان دارای عواطف و احساسات هستند و می توانند مثل مادران از بچه ها شان مراقبت نمایند. از ابتدایی تا کنکور با دوره کنکور نوبان کلاسینو، درست انتخاب کن!

افسانه یا واقعیت؛ آیا درختان احساس دارند؟

32 محقق بین المللی در زمینه مطالعات گیاهان و جنگل ها این ادعاها را ارزیابی و در نشریه Trends in Plant Science نتایج خود را منتشر نموده اند.

این تحقیق به راهنمایی پروفسور دیوید جی. رابینسون، محقق بازنشسته رشته زیست شناسی سلولی در مرکز مطالعات اورگانیسمی در دانشگاه هیدلبرگ اجرا شده است. در این پژوهش محققان نتیجه گیری کردند که حدس شان با واقعیت برابر است و نسبت به پیغامدهای نسبت دادن صفات انسانی به گیاهان هشدار دادند.

آنالیز ادعاهای رایج

این مقاله به آنالیز دو ادعا در دو کتاب معروف درباره زندگی پنهانی گیاهان پرداخت و اصطلاح رایجی به نام مادر-درخت را آنالیز کرد.

محققان گزارش می دهند که در این آثار به درختان صفات، خصیصه ها و رفتارهای انسانی نسبت داده شده است. مثلا گفته شده که درختان قادر به درک درد و لذت هستند، با هم ارتباط برقرار می نمایند و رفتارهای ایثارگرانه در قبال هم دارند.

محققان به راهنمایی پروفسور رابینسون شواهدی را ارائه می دهند که نشان می دهد ادعاهای اصلی این کتاب ها به لحاظ علمی غیرقابل دفاع است.

محققان می گویند مقالات علمی متعدد درباره اهمیت رقابت بین گونه ای به وضوح با ادعای وجود گونه واحدی که اعضای آن از یکدیگر حمایت و یکدیگر را زنده نگه می دارند، در تعارض و تناقض است.

افسانه مادر-درخت

این تحقیق بعلاوه مطالعات جدیدتری که مفهوم مادر-درخت را اشاعه می دهند، غیرقابل دفاع دانسته است. بسیاری از انتشارات مبتنی بر این مفهوم مفروض می دانند که کربن به صورت هدفمند از درختان مسن تر به درختان جوان تر منتقل می گردد و این انتقال نیز به وسیله قارچ های شبکه ای ـ میکوریزا ـ اتفاق میفتد. اما به علت آنکه نمونه هایی برای انجام آزمایش کنترل وجود ندارد، این ادعاها غیرقابل دفاع است.

پروفسور رابینسون می گوید: و جایی هم که داده ها حقیقتا این انتقال را نشان می دهند، میزان کربن انتقال یافته به قدری کم است که به لحاظ فیزیولوژیکی برای درخت گیرنده غیرضروری دانسته می گردد.

محققان درنهایت می گویند اگر تصمیم گیری های سیاسی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی صرفا بر اساس پیغام های مجذوب کننده، اما به لحاظ علمی غلط چنین مقاله هایی صورت بگیرد، چنین ادعاهایی می تواند پیغامدهای مرگباری برای سازگاری درختان جنگل ها با تغییرات اقلیمی داشته باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 23 مهر 1402 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 19639

به "افسانه یا واقعیت؛ آیا درختان احساس دارند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "افسانه یا واقعیت؛ آیا درختان احساس دارند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه یا واقعیت؛ آیا درختان احساس دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید