استوری تلینگ 4 نام تجاری بزرگ

به گزارش انوار بلاگ، استوری تلینگ با استفاده از کانال های ارتباطی متعدد و روش ها و ابزارهایی که در دسترس هستند، صدای یک برند را در قالب داستان به گوش مخاطبان آن می رساند.

استوری تلینگ 4 نام تجاری بزرگ

استوری تلینگ در ساختن هویت، تثبیت موقعیت و فرایند برندسازی یک نام تجاری بسیار تأثیرگذار است، به طوری که بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ دنیا از این راه چاره غافل نشده و در مواقع لازم، استفاده کارآمدی از آن داشته اند. 4 برند ویزا، واتر اید، مایکروسافت و آیکیا از جمله نام های تجاری به شمار می فرایند که با استفاده از راه چاره استوری تلینگ، هویت تجاری خود را تثبیت نموده و در فرایند برندسازی و یا بازسازی برند خود، پیروز عمل کردند.

استوری تلینگ چیست؟

استراتژی داستانگویی (Storytelling) یکی از راه چارههای شناخته شده بازاریابی به شمار می رود و خصوصا در فرایند برندسازی و ایجاد هویت نام های تجاری تأثیر قابل توجهی دارد؛ اما اینکه آیا به درستی با معنا و مفهوم این شیوه بازاریابی آشنا هستیم یا خیر، سؤالی است که قصد داریم در اینجا به آن پاسخ دهیم.

ممکن است بسیاری از افراد استوری تلینگ را شیوه ای از روایت بدانند که منجر به تبلیغ خواهد شد، در حالی که این روش بازاریابی در ارتباط مستقیم با برندسازی واقع شده است؛ یعنی تنها به یک تبلیغ روایتی و داستانی محدود نمی گردد، بلکه روایتی از داستان یک نام تجاری محسوب می گردد و دقیقا به همین دلیل است که می تواند با مخاطبان یک برند ارتباط برقرار نموده و به وسیله شناساندن داستان برند مذکور، فرایند برندسازی را به انجام برساند.

استوری تلینگ با استفاده از کانال های ارتباطی متعدد و روش ها و ابزارهایی که در دسترس هستند، صدای یک برند را در قالب داستان به گوش مخاطبان آن می رساند. بر این اساس انتخاب درست تکنیک های داستانی می تواند باعث اعتبار برندهای کوچک و بزرگ شده و هویت تجاری آنها را شکل دهد.

آنچه در فرایند استوری تلینگ اهمیت دارد، استفاده درست از تاریخچه یک برند و هویت افراد مرتبط با آن است، به این معنا که می توان با استفاده از گذشته تاریخی یک نام تجاری و داستان زندگی بنیانگذاران و دست اندرکاران آن، صدای متمایزی را خلق کرد که به وسیله یک روایت جذاب به مخاطبان منتقل شده و شخصیت یک برند را شکل داده و یا تقویت کند.

با توجه به اهمیت راه چاره استوری تلینگ در فرایند برندسازی نام های تجاری، گزارش صفحه برند و تبلیغات این هفته را به معرفی نمونه هایی از شیوه های داستانگویی 4 برند مختلف اختصاص دادیم تا به صورت موردی این نکته را برجسته کنیم که شیوه استوری تلینگ می تواند در فرایند برندسازی و تثبیت هویت نام های تجاری تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

داستان های تعاملی 6 ثانیه ای ویزا

ویزا یکی از برندهای معروف در زمینه ارائه خدمات اقتصادی است که فعالیت خود را در سال1958 و در ایالات متحده آمریکا شروع کرد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از برندهای مشهور در حوزه کارت های اعتباری و اپراتورهای پرداخت شناخته می گردد.

رویکردی که برند ویزا در راستای استفاده از شیوه استوری تلینگ برای بهبود هویت تجاری خود به کار گرفت، بر پایه یک اصل مهم بازاریابی پایدار است؛ تحقیقات نشان می دهند که برندها تنها می توانند به اندازه 6.5 ثانیه توجه مخاطبان را به سوی خود جلب نمایند؛ برند ویزا نیز با توجه به همین اصل، کمپین تبلیغاتی موسوم به GoInSix را به منظور ایجاد یک محتوای تعاملی راه اندازی کرد.

پیش از راه اندازی کمپین مذکور، ویزا، به عنوان یکی از کارت های اعتباری پرکاربرد در سطح دنیا شناخته می شد، اما نکته ای که تیم بازاریابی این نام تجاری به آن توجه کرد، وجود فاصله عاطفی بود که بین این برند و مخاطبان آن وجود دارد؛ بر همین اساس نیز کمپین GoInSix را ایجاد کردند تا بتوانند به وسیله ایجاد یک رابطه تعاملی با مخاطبان، پل ارتباطی مورد نظر را ایجاد نموده و صدای خود را به عنوان برندی که داستان هایی در دل خود دارد، به گوش مخاطبان برسانند.

در ادامه بخوانید :

3 استراتژی پیروز بازاریابی محتوای نت فلیکس

5 اسفند 98 105

بازاریابی محتوا به سبک هیتلر یا استالین

31 خرداد 98 1,432

کمپین GoInSix بر مبنای این هدف شکل گرفت که تمام محتوای تبلیغاتی برند ویزا به 6 ثانیه گره بخورد، بر همین اساس نیز فراوری ویدئوهای 6 ثانیه ای یا شعارهایی که 6حرف داشتند، در دستور کار تیم فراوری محتوای بازاریابی این شرکت قرار گرفتند تا در مناسب ترین زمان ممکن، رابطه ای عمیق و عاطفی را رقم بزنند.

وایرال شدن محتواهای 6ثانیه ای از مهم ترین نکاتی بود که این نام تجاری به آن توجه کرد؛ در واقع محتواهای تعاملی تنها بخشی از کمپین مورد نظر بودند و بخش مهم تر، انتشار ویروسی آنها بود، به طوری که در تمام کانال های اجتماعی جریان پیدا کردند.

حتی برند ویزا برای اثبات هویت برند خود، از اینفلوئنسرها نیز یاری گرفت و محتواهای مورد نظر را به وسیله آنها ارائه داد. در نهایت نیز نتیجه این داستان های 6 ثانیه ای درخشان بود، چراکه بازخورد مثبتی از سوی مخاطبان گرفتند، به طوری که میزان مشارکت برند ویزا با مخاطبان رسانه ای مانند فیس بوک از رتبه هفتم به رتبه اول در زمینه محتوای اقتصادی صعود پیدا کرد؛ ضمن اینکه ویزا توانست صدای خود را به گوش مخاطبان رسانده و مقام دوم را در میان برندهای مرتبط با سبک زندگی به دست آورد.

نکته ای که در فرایند داستانگویی کمپین GoInSix نمود ویژه ای دارد، ارتباط آن با زندگی افراد است، به طوری که داستان های برند ویزا در موقعیت هایی مانند خرید، خوردن ناهار یا مسافرت به مخاطبان ارائه شده و در نتیجه انگیزه آنها را به منظور همراه شدن با این نام تجاری تقویت می کرد.

داستانی از دل واقعیت یک برند

برند دنیای WaterAid با فعالیت در 34 کشور دنیا، یکی از شرکت های پیروز غیردولتی در زمینه بهداشت و آب محسوب می گردد.

این کمپانی که در راستای اهداف محیط زیستی و جمع آوری یاری های اقتصادی در رابطه با شرایط بهداشت آب دنیا فعالیت می نماید، پیروز شد با استفاده از راه چاره بازاریابی استوری تلینگ هم هویت تجاری خود را تثبیت کند و هم یاری های اقتصادی قابل توجهی را در زمینه فعالیت های خود در مالاوی به دست آورد.

در ادامه بخوانید :

استوری تلینگ؛ یک روش قدیمی اما پیروز بازاریابی

11 آبان 96 1,731

WaterAid با طراحی و اجرای کمپینی موسوم به Big Dig در قالب یک استراتژی داستانگویی، کار خود را برای جمع آوری یاری های اقتصادی شروع کرد و با استفاده از این کمپین یکپارچه، مبلغی معادل 2.5 میلیون پوند جمع آوری کرد.

مهم ترین نکته ای که در روایت این کمپین دیده می گردد، برقراری یک رابطه عاطفی قوی با مخاطبان است؛ به این صورت که برند WaterAid، داستان و رسالت خود را در قالب روایت های واقعی مردم مالاوی به مخاطبان نشان داد، به طوری که مردم می توانستند به وسیله پلتفرم های اجتماعی و ابزارهای تلفن همراه و خصوصا وبلاگ Big Dig، به طور مستقیم، زندگی افرادی را مشاهده نمایند که با مسائل کمبود آب سالم روبه رو هستند و حتی فرزندان خود را بر اثر این معضل از دست می دهند.

روایت پرسوز، غمناک و در عین حال واقعی مردم مالاوی که به وسیله سیستم عامل های اجتماعی و تلفن های هوشمند ارائه می شد، باعث همراهی سیل عظیمی از حامیان اجتماعی دنیا با این کمپین شد و مبالغ قابل توجهی به دست آمد.

پیروزیت برند WaterAid، علاوه بر جمع آوری یاری های اقتصادی، این نکته را نیز گوشزد می نماید که می توان به وسیله راه چاره استوری تلینگ واقعیت را برجسته کرد و هویت تجاری خود را در عمل به مردم ثابت کرد. مسلما مخاطبان با دیدن ویدئوهای واقعی از مسائل مردم مالاوی، به اهمیت کار این برند بیشتر پی برده و هویت آن را به عنوان یک برند اجتماعی بیشتر درک می کردند.

ری برندینگ مایکروسافت با داستانگویی

در راستای کاربرد راه چاره استوری تلینگ خالی از لطف نخواهد بود که به این نکته نیز توجه کنیم که استراتژی مذکور فقط برای برندسازی و ساختن هویت یک نام تجاری کاربرد ندارد، بلکه ممکن است برندی که هویت اصلی خود را در بین مخاطبان به دست آورده است نیز در مواقعی به بازسازی هویت خود احتیاج داشته باشد.

این نکته خصوصا در دنیای امروز که فرایند رقابتی بین نام های تجاری گسترده تر شده است، بیشتر نمود پیدا می نماید. بر همین اساس باید از برند شناخته شده ای مانند مایکروسافت نام ببریم که در کنار رقبای برجسته خود، از راه چاره داستانگویی، به منظور بازسازی هویت خود، استفاده کرد.

داستان از این قرار بود که بعد از رونمایی از اینترنت اکسپلورر 9 (IE9)، گوگل نیز با مرورگر قدرتمند خود به نام گوگل کروم وارد بازار شد و قابلیت های این مرورگر باعث شد که بسیاری از مخاطبان مایکروسافت بین IE9 و گوگل کروم، مرورگر دوم را انتخاب نمایند.

در ادامه بخوانید :

5 گام تا نامگذاری پیروز یک برند

21 آذر 98 817

بنویسیم برندینگ، بخوانیم همه چیز

3 تیر 98 2,241

کاری که مایکروسافت انجام داد این بود که با ارائه یک انیمیشن داستانی، مخاطبان خود را متقاعد کند که مرورگر IE9 نیز همان قابلیت های سرگرم نماینده، سریع بودن و سهولت استفاده را دارد.

نکته مهم در روایت مایکروسافت این بود که مخاطبان می توانستند با انیمیشن مذکور وارد تعامل شده و از همه مهم تر، تعامل خود را با استفاده از مرورگر IE9 انجام دهند؛ یعنی می توانستند پیغام های خود را در قالب متن یا نقاشی ارسال نموده و برای این کار نیز از قابلیت های مرورگر مایکروسافت استفاده نمایند.

مراجعه 600 هزار بازدیدنماینده یونیک و بیش از 300 هزار بازدید ارگانیک در یوتیوب نشان داد که کمپین مورد نظر در راستای جلب نظر مخاطبان پیروز بود و در نتیجه، فضای رقابتی بازار منجر به حذف این مرورگر جدید مایکروسافت نشد.

داستان انیمیشن گونه مایکروسافت این نکته مهم را برجسته می نماید که استوری تلینگ می تواند در فرایند بازسازی هویت یک نام تجاری و برندسازی مجدد مورد استفاده قرار بگیرد و حتی به برند شناخته شده ای مانند مایکروسافت نیز جانی دوباره ببخشد.

توجه داشته باشیم که اگرچه کاربرد این شیوه بازاریابی می تواند در تثبیت صندلی برندها تأثیرگذار باشد، اما نوع استفاده از آن بسیار مهم است؛ خلاقیت برند مایکروسافت در تبلیغ غیرمستقیم مرورگر جدید خود، در این فرایند تأثیر زیادی گذاشت، زیرا مخاطبان به طور مستقیم می دیدند که با استفاده از مرورگر IE9 نیز می توانند به خواسته های خود رسیده و استفاده کارآمدی داشته باشد.

داستانگویی آیکیا در یک فضای رقابتی

برند سوئدی آیکیا (IKEA) که در زمینه کالای مصرفی خانه فعالیت می نماید، کار خود را در سال 1943 شروع کرد و از آن موقع تا به امروز به عنوان یکی از مهم ترین کمپانی های فروش لوازم خانگی مانند مبلمان، کمد، تخت، کابینت، ظروف و … شناخته می گردد.

یکی از روینمودهای قابل توجه این نام تجاری در راستای برندسازی، کمپینی بود که در سال2011 و بر اساس داستانگویی طراحی کرد. در آن سال، کاتالوگ های چاپی و آنلاین این برند در رقابت نزدیکی با سایر رقبا قرار داشته و چه بسا این امکان وجود داشت که در ازدحام فضای رقابتی ایجاد شده، نادیده گرفته شوند.

بر همین اساس نیز این نام تجاری، ایجاد نوآوری در کاتالوگ های خود را به عنوان یک احتیاج ضروری تشخیص داد و به فکر ارائه یک رویکرد خاص تر و متفاوت تر افتاد که تنها بر پایه چاپ سنتی یا تصاویر آنلاین نباشد؛ بلکه چیزی افزون بر این را ارائه دهد تا بتواند توجه مخاطبان را در یک فضای رقابتی گسترده جلب کند.

راه چاره برند آیکیا استفاده از تکنولوژی جدید واقعیت افزوده بود تا کاربران بتوانند به وسیله تلفن های هوشمند خود، محتوای گسترده تری را دریافت نمایند. استفاده از فناوری های جدید می تواند رویکرد داستانگویی برندها را به سمت موارد خاص تری برده و در نتیجه مخاطبان، با آنها و داستان برندشان همراه شوند.

رویکرد برند آیکیا نیز بر همین اساس پایدار بود، به این معنا که تجربه خواندن کاتالوگ های این برند در بین مخاطبان افزایش می یافت و در نتیجه همراهی و تداوم آنها با برند مذکور بیشتر می شد.

در ادامه بخوانید :

7 راه چاره برای داشتن یک برندینگ شخصی پیروز!

7 آذر 98 358

پرسونال برندینگ چیست

16 آبان 98 3,296

از این نظر می توانیم بگوییم برند آیکیا نیز در راستای گسترش کاتالوگ های خود در میان مخاطبان، به بازسازی و ری برندینگ هویت خود پرداخت؛ به این صورت که با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، صفحات بیشتری را در مقابل مخاطبان خود گگردد و به نوعی داستان برند خود را برای آنها زنده نگه داشت؛ چراکه اگر کماکان کاتالوگ های خود را به وسیله شیوه های قدیمی تر منتشر می کرد، امکان تکراری شدن و در نتیجه فراموش شدن آنها وجود داشت و مخاطبان به سمت برندهای دیگر می رفتند.

ارائه یک تجربه منحصر به فرد و مبتنی بر نوآوری، توجه مخاطبان را به سوی این برند جلب کرد، به طوری که ترکیبی از طراحی، فناوری و داستانگویی، دوباره نام برند آیکیا را در صدر رقبای آن قرار داد.

جالب است بدانید این برنامه توانست در سطح دنیای، اپلیکیشن شماره یک دانلود شده برند آیکیا در سال 2012 گردد؛ ضمن اینکه پیروز شد نظر مخاطبان را 3برابر بیشتر نسبت به کاتالوگ های ارائه شده در سال گذشته جلب کند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 2680

به "استوری تلینگ 4 نام تجاری بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استوری تلینگ 4 نام تجاری بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید