استفاده از سنگ های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد

به گزارش انوار بلاگ، استفاده از سنگ های نیمه قیمتی و وجود صنعت تراش این نوع سنگ ها در هزاره سوم پیش از میلاد در شهرسوخته سیستان نشان ازتمدن بالا و پیشرفته این منطقه دارد.

استفاده از سنگ های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، الهام عامری این مطلب را در دومین نشست کار گروه گوهر و بلور که به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی پژوهشگاه عنوان نمود.

او استفاده از سنگ های نیمه قیمتی و وجود صنعت تراش سنگ های نیمه قیمتی در هزاره سوم پیش از میلاد در شهر سوخته سیستان را نشان دهنده تمدن بالا و پیشرفته این منطقه دانست و گفت: با آنالیز های اجرا شده در منطقه معین شد که منشاء بسیاری از سنگ های بکار رفته در صنعت جواهرسازی شهرسوخته مربوط به کوه های اطراف و یا دلتای رودخانه هیرمند است که روزگاری در منطقه جریان داشته است.

این پژوهشگر با بیان اینکه دو سنگ لاجورد و فیروزه که به یقیق منشاء اولیه آنها در منطقه نیست توضیح داد: به گفته باستان شناسان لاجورد از منطقه بدخشان تامین ، در شهرسوخته تراش اولیه و مجدداً به دیگر مناطق صادر می شده است.

عامری با اشاره به اینکه برای فیروزه که فراوانی کمتری دارد چندین نظریه وجود دارد گفت: منشأ این سنگ را از منطقه خراسان و یا منطقه کرمان می دانند که باید برای اثبات آنالیز تطبیقی با نمونه های این دو منطقه انجام گردد.

پراکندگی عقیق در گستره جغرافیایی فرهنگ بلخی-مروی

حامد طهماسبی دیگر سخنران این نشست با بیان مطالبی در خصوص پراکندگی عقیق در گستره جغرافیایی فرهنگ بلخی-مروی گفت : عقیق به عنوان سنگ تزئینی و قیمتی در طول عصر مفرغ مورد استفاده قرار گرفته و وجود مهره های عقیق در گورهای فرهنگ بلخی-مروی نشانه استفاده از آن در محل را دارد.

او با اشاره به عقیق های خراش دار سندی شناسایی شده در استقرارهای فرهنگ بلخی-مروی که گواهی بر ارتباط و واردات از سند است اضافه نمود: مهره های عقیق دو سر طلا و نشانه هایی مبنی بر استفاده از این سنگ به عنوان ترصیع اشیای فلزی، دلیلی بر فراوری و کار بر روی عقیق در فرهنگ بلخی-مروی است.

این پژوهشگر مهرهای دو سر طلا را دلیلی بر صادرات عقیق از فرهنگ بلخی-مروی به سایر مناطق دانست و توضیح داد: مطالعات تخصصی در خصوص عقیق در عصر مفرغ و مسائل مربوط به این سنگ از جمله شیوه ساخت و تجارت آن، با تمام کوشش های اجرا شده هنوز در ابتدای راه خویش قرار گرفته است.

او گفت: مواردی از قبیل معادن و منابع عقیق در عصر مفرغ ،مسیرهای تجارت عقیق، شیوه ساخت عقیق های خراش دار تمدن سند و شیوه ساخت عقیق های دو سر طلا فرهنگ بلخی-مروی در این حوزه احتیاج به پژوهش و مطالعات باستان شناسی و میان رشته ای دارد.

درادامه این نشست دلپسند، مدرس موسسسه گوهر شناسی در خصوص روش های آزمایشگاهی و میکروسکوپی شناسایی یاقوت های مصنوعی سخن گفت.

او اضافه نمود: احتیاج است مبانی نظری و نیز تحول تاریخی و زمانی روش های مختلف فراوری یاقوت های مصنوعی با دقت مطالعه و تاثیر آن بر تغییرات شیمیایی و فیزیکی مانند رنگ و شواهد میکروسکپی بر حسب زمان دسته بندی شوند.

این پژوهشگر توضیح داد: در این راستا، شواهد تاریخی (استفاده از یاقوت های با تاریخچه معین) و نیز نوع تراش شاید بتوانند به ارائه یک الگوی زمانی برای انواع یاقوت های مصنوعی یاری کند.

رشد کریستال یاقوت

فریبرز مسعودی استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره تاریخچه یاقوت های بدلی و روش های ساخت آن مطالبی را بیان نمود و با اشاره به رشد کریستال اضافه نمود: مطالعات علمی در این حوزه با معرفی کلمه کریستال شروع و یک قرن بعد فرایند تبلور تعریف شد.

او اضافه نمود: نظریه های مدرن در خصوص رشد بلور از قرن هجدم شروع شد و در اواخر این قرن رشد بلورها از محلول های فوق اشباح صورت گرفت تا اینکه اوایل قرن نوزدهم تئوری های اندازه های بلور و بعد از آن اصل تقارن بلورها مطرح شد.

او با اشاره رشد علمی و کارهای تجربی اجرا شده در خصوص بلورها گفت: هزینه های ساخت یاقوت ها در ابتدا بالا بوده و تقریبا در قرن نوزده یاقوت های مصنوعی به بازار آمده اند.

در ادامه این نشست میترا اعتضادی کارشناس موزه بانک مرکزی در باره روش های مواجهه با سنگ های نشانده از دیدگاه حفاظت و شناسایی سخن گفت و به مراحل مرمت کره جواهر نشان خزانه جواهرات ملی اشاره نمود.

همچنین میلاد نادری از پژوهشگاه مواد و انرژی در زمینه رشد بلور و کاربرد آن در صنعت مطالبی را ارائه داد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 168

به "استفاده از سنگ های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سنگ های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید