از دلیل تا درمان شب کوری

به گزارش انوار بلاگ، وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می گردد به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. در این مقاله نیز به آنالیز اطلاعاتی درباره شب کوری و علت بروز آن خواهیم پرداخت.

از دلیل تا درمان شب کوری

شب کوری

شب کوری نوعی اختلال بینایی است که آن را با نام نکتالوپیا نیز می شناسند. افرادی که دچار شب کوری می شوند معمولاً در شب یا در محیط های با نور کم دچار مسائل بینایی شده و دید ضعیفی دارند. حتی نام بیماری شب کوری خودش بیانگر مشکل عدم توانایی و نداشتن دید در شب است. البته این معنی کم اغراق داشته و فرد به کلی توانایی دیداری خودش را در شب از دست نمی دهد فقط هنگام رانندگی یا راه رفتن در جاهای بسیار تاریک با مشکل روبرو خواهد شد.

برخی از انواع شب کوری قابل درمان است و برخی از آن ها هیچگاه درمان پذیر نیست. در اولین قدم بهتر است برای تشخیص دلیل بروز اختلال در بینایی تان به پزشک متخصص مراجعه کنید. بعد از تشخیص دلیل بروز مشکل می توانید در پی بهبود قدرت دید تان باشید.

تنها علامت شب کوری مشکل در دید شب و در جاهای تاریک است. بیشترین مشکل برای فرد زمانی اتفاق می افتد که فرد از یک محیط روشن وارد یک محیط تاریک شود. به عنوان مثال فرد بعد از قدم زدن در غروب خورشید اگر وارد رستوران تاریکی شود، بدون شک دچار مسائل دید خواهد شد.

بعلاوه فرد در هنگام رانندگی در خیابان های تاریک یا جاده هایی که چراغ چشمک زن دارند نیز دچار مشکل خواهد شد.1

دلایل شب کوری

شب کوری (nyctalopia) یا ضعف سازگاری با تاریکی، به دلیل اختلال سلول هایی در شبکیه چشم است که مسئول دید در روشنایی اندک هستند. شب کوری ممکن است نشانه بیماری های مختلف اکتسابی یا مادرزادی باشد.
آب مروارید (cataracts)
افراد مبتلا به آب مروارید اغلب و به ویژه در شب نمی توانند به خوبی کتاب بخوانند، رانندگی نمایند و حالت های چهره را تشخیص بدهند.
نزدیک بینی (myopia)
گاهی دلیل شب کوری، نزدیک بینی درمان نشده است.
مصرف برخی داروها
برخی داروهای آب سیاه یا گلوکوم (glaucoma) مردمک چشم را ضعیف و دید در شب را با مشکل روبرو می نمایند.
کمبود ویتامین A
شب کوری یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین A است که معمولا با سوء تغذیه در ارتباط است. کمبود ویتامین اغلب در بچه هایی رخ می دهد که دچار سوء تغذیه هستند. این بچه ها آن قدر کم سن وسال هستند که نمی توانند مشکل دیدشان در شب را تشخیص بدهند یا مشکل بینایی خود را بازگو نمایند.
شب کوری مادرزادی، با یا بدون نزدیک بینی
این مورد به گروهی از اختلالات ناهمگن ژنتیکی (جهش ژنتیکی) برمی شود. نوعی از شب کوری مادرزادی (choroideremia) فقط روی جنس مذکر اثر می گذارد؛ جنس مؤنث حامل ژن های مربوطه است، اما نشانه های این بیماری را ندارد؛
رتینیت پیگمنتوزا (Retinitis pigmentosa)
این بیماری چشمی درنتیجه چندین نقص چشمی اتفاق می افتد که منجر به آسیب شبکیه می شوند. افراد مبتلا ممکن است در شب یا روشنایی کم، کاهش دید داشته باشند؛ حتی ممکن است در دید میانی و جانبی نیز مشکل داشته باشند. نشانه های این بیماری در دوران کودکی قابل شناسایی هستند، اما اغلب در بزرگسالی آشکار می شوند.
سندرم آشر (Usher syndrome)
این سندرم با کاهش شنوایی و رتینیت پیگمنتوزا شناخته می شود و ممکن است باعث شب کوری شود.2

علائم شب کوری

شب کوری مشکل چشمی است که در نتیجه نور کم برای فرد اتفاق می افتد. به عنوان مثال فرد مبتلا به شب کوری توانایی تماشا ستاره ها در شب یا موانع در اتاق تاریک را نخواهد داشت.

انجمن چشم پزشکی آمریکا برای تشخیص شب کوری موارد زیر را پیشنهاد می نماید:

آیا تشخیص چهره افراد در نور کم برایتان سخت است؟

آیا رانندگی در شب هنگام برایتان کاری بسیار سخت است؟

آیا راه رفتن در خانه در نور کم برایتان کاری سخت و چالش برانگیز است؟

آیا کنار آمدن با اتاق روشن بعد از بودن در اتاق تاریک زمان بر و چالشی است؟

آیا تماشا اتاق تاریک و اجسام داخل آن بعد از بودن در اتاق روشن برایتان سخت و زمان بر است؟

علائم زیر نیز ممکن است در نتیجه شب کوری برایتان اتفاق بیفتد. البته بروز این علائم به دلیل بروز شب کوری نیز مرتبط است:

سردرد

استفراغ

درد چشم

حالت تهوع

حساسیت زیاد چشم به نور

تاری دید یا تاریکی عدسی چشم

مشکل در نگاه کردن به اجسام و افراد در فاصله زیاد.1

درمان شب کوری

1. عینک بزنید
استفاده از عینک دارای پوشش ضدبازتاب نور باعث رسیدن نور بیشتری به چشم شده و دید شبانه را بهتر می نماید. اگر کمی نزدیک بین هستید و احتیاجی به زدن عینک به طور دائم ندارید، لااقل بعد از غروب آفتاب از آن بهره ببرید. از نور زرد بهره ببرید. بعد از 60 سالگی، بسیاری از مردم در نور زرد (چراغ معمولی) بهتر از نور چراغ های فلورسنت می بینند.
2. چراغ کافی روشن کنید
اگر پزشک جدا شدن شبکیه را در چشم شما تشخیص داده است، به نور کافی، مخصوصاً هنگام مطالعه، احتیاج دارید. در مراحل اولیه بیماری، قرار دادن یک لامپ هالوژن در پشت سر، از روی شانه نور مناسبی را فراهم می نماید.
3. خوب بخورید
شواهد نشان داده است که مواد مغذی کافی به کنترل گرفتاری هایی که باعث شب کوری می شوند یاری می نماید. مهم ترین این مواد عبارتند از ویتامین های C,A و E، روی، و بتاکاروتن،که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

اگر برنامهٔ غذائی شما شامل غلات سبوس نگرفته، میوه، و سبزیجات است، بدنتان مواد کافی دریافت می نماید. در غیر این صورت خوردن روزانهٔ کپسول مولتی ویتامین شاید ضروری است.

4. شب رانندگی نکنید
رانندگی بعد از غروب آفتاب، مخصوصاً وقتی نور چراغ اتومبیل های روبه رو چشم را می آزارد، کار سختی است. در مسیرهائی رانندگی کنید که نور چراغ های مقابل در خارج از دید مستقیم شما قرار گیرند.
5. عینک آفتابی بزنید
در جاده ها، دو کیلومتر قبل از رسیدن به تونل، عینک آفتابی بزنید تا چشمتان راحت تر به تاریکی داخل تونل عادت کند. به محض ورود به تونل، عینک را بردارید.3

پیشگیری از آسیب ناشی از شب کوری

رانندگی در شب برای این بیماران خطرناک است، زیرا سرعت واکنش راننده هنگام رانندگی به دید او بستگی دارد. حتی دید طبیعی در شب بسیار محدودتر از روز است. رانندگان مسن در مقایسه با جوان ترها، هنگام رانندگی در شب دید کمتری دارند. برای مثال راننده پنجاه ساله، به نوری دوبرابرِ راننده سی ساله احتیاج دارد.

برترین راهِ محافظت از خودتان دربرابر آسیب های ناشی از شب کوری، اجتناب از رانندگی در شب است. سعی کنید صرفا در طول روز رانندگی کنید. کسانی که به شب کوری دچارند ممکن است حتی زیر نورهای مصنوعی هم با مشکل روبرو شوند. اگر واجب است شب ها رانندگی کنید، نکاتی را برای ایمنی بیشتر رعایت کنید.

مثلا با تمیز کردنِ شیشه ها و چراغ های جلوی خودرو، دید خود را افزایش بدهید؛ با سرعت کمتری رانندگی کنید تا در صورت بروز اتفاقات غیرمنتظره، بتوانید سریع تر واکنش نشان بدهید.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.chetor.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11930

به "از دلیل تا درمان شب کوری" امتیاز دهید

1 کاربر به "از دلیل تا درمان شب کوری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان شب کوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید