آماده باش چین به فولادسازان؛ تاثیر کرونا بر بازار سنگ آهن و فولاد دنیا

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: در پی شروع شیوع ویروس کرونا در کشور چین، این کشور به عنوان تامین کننده نیمی از مصرف جهانی فولاد، موجب کاهش قیمت فولاد شد. قیمت فولاد به پایین ترین میزان خود در چند ماه اخیر رسید و قیمت آهن نیز بر خلاف افزایش آن در سال2019 کاهش و سپس در ماه مارس افزایش یافت.

آماده باش چین به فولادسازان؛ تاثیر کرونا بر بازار سنگ آهن و فولاد دنیا

به گزارش خبرنگاران، در گزارش برونیت، به نقل از متال بولتن سفارش های فولاد شرکت Baowu Steel از ماه فوریه تا به امروز 5 درصد کاهش یافته است. این میزان کاهش تقاضا به دلیل تاخیر در آغاز کار صنایع پایین دستی مانند ساختمان و ساخت و ساز، ماشین آلات، اتومبیل سازی، کشتی سازی و لوازم خانگی است و نتیجه آن کاهش شدید تقاضای فولاد است.

بسیاری از کارخانه های فراوری فولاد هنوز دفترچه های سفارش خود را برای میزان فراوری در ماه های مارس و آوریل تکمیل ننموده اند.

همانگونه که از نمودارهای فوق برداشت می گردد در پی کاهش تقاضای فولاد تحت تاثیر ویروس کرونا، قیمت فولاد به پایین ترین میزان خود در چند ماه اخیر رسیده است.

این کاهش قیمت برای میلگرد و ورق فولادی در ماه ژانویه به میزان تقریبا3250 یوآن به ازای هر تن رسیده است.

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ، اتحادیه آهن و فولاد چین گفت: شرکت ها در تدارکات و حمل و نقل با محدودیت هایی روبرو هستند، معاملات متوقف شده اند، قیمت مواد اولیه و فولاد کاهش یافته است و این باعث می گردد ارزش بازار کاهش یابد. این گروه که نماینده بزرگترین تأمین نماینده ها است، چراغ سبز را برای میزان فراوری پایین تر نشان داد.

بحران بهداشت چین، صنعت فولاد را تحت تأثیر قرار داده است. بحرانی که صدها نفر را کشته، موجب بیماری هزاران فرد شده است و باعث خلل در چشم انداز تقاضای مواد اولیه به دلیل توقف فعالیت ها و ممنوعیت های حمل و نقل شده است. کشور چین بهترین خریدار سنگ آهن از BHP Group ، Rio Tinto Group و Vale SA است. شرایط موجود در صنعت فولاد چین - که بیش از نیمی از فراوری دنیای را به خود اختصاص می دهد - زنگ هشداری را برای مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان دنیای فولاد در سراسر دنیا به صدا در آورده است.

اتحادیه سنگ آهن و فولاد چین در بیانیه ای گفت: تأثیر ویروس کرونا بر صنعت فولاد در سه ماهه اول متمرکز خواهد شد و فولاد سازان باید برنامه های فراوری را به طور مناسب بر اساس سفارشات، امور اقتصادی و توانایی حمل و نقل مواد تنظیم نمایند. این بخش باید از رقابت زیان آور جلوگیری کند، تجار را مدیریت کند و نباید با فروش فولاد با قیمت پایین بازار را مختل کند.

به گزارش بیرونیت به نقل از فین 24، سنگ آهن کومبا نیز در خصوص اختلال احتاقتصادی قیمت کالاها به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داد. این غول معدن که از جهش 69 درصدی در سود خالص برای سال منتهی به دسامبر 2019 به دلیل بالاتر رفتن قیمت سنگ آهن و تقاضای بیشتر برای محصولات اطلاع داد، گفت: این ویروس موسوم به کووید-19 آغاز به تأثیرگذاری بر قیمت کالاها نموده است.

در سال 2019، قیمت سنگ آهن به طور متوسط 93 دلار در هر تن(بالاترین سطح از سال 2015 از نظر دلار آمریکا) بوده است. افزایش تقاضا از جانب چین به جهت مسئولیتش در راستای افزایش 5 درصدی فراوری آهن و افزایش 7 درصدی فراوری فولاد خام و همچنین اختلال در عرضه در استرالیا و برزیل، از جمله عواملی بود که موجب افزایش قیمت ها شد. با وجود این، پس از شیوع ویروس کرونا، عدم اطمینان در خصوص چگونگی تأثیر آن بر تقاضا از چین در قیمت کالاها تأثیر می گذارد.

در امسال در ماه فوریه، قیمت سنگ آهن حدود 80 دلار در هر تن بوده است، اما در ماه مارس این قیمت به حدود 90دلار نزدیک شده است.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3059

به "آماده باش چین به فولادسازان؛ تاثیر کرونا بر بازار سنگ آهن و فولاد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش چین به فولادسازان؛ تاثیر کرونا بر بازار سنگ آهن و فولاد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید