آلودگی آب و تأثیر آن بر سلامتی

به گزارش انوار بلاگ، مسأله ی آب مهمترین موضوعی است که توجه متخصصین بهداشت را به خود جلب می نماید زیرا بسیاری از بیماری ها مسلماً مربوط به استعمال آب آلوده می باشد و با پاک نگه داشتن آب نتایج بسیار سودمندی عاید جامعه می گردد. تعریف آب سالم: آب سالم آبی است که: 1. حاوی میکروبهای بیماری ها نباشد. 2. عوامل شیمیایی و سمی که برای انسان و حیوان مضر است مثل سرب و ارسنیک در آن نباشد. 3. مواد معدنی محلول در آب شامل کلسیم، منیزیم، سولفات ها و نیترات و غیره باید در حد معیار باشد. در آب سبک کربنات کلسیم کمتر از 50P.P.M و در آب سخت بیشتر از 50P.P.M کربنات کلسیم وجود دارد.

آلودگی آب و تأثیر آن بر سلامتی

آلودگی آب و تأثیر آن بر سلامتی

نویسنده:صدیقه نیک اندیش

مسأله ی آب مهمترین موضوعی است که توجه متخصصین بهداشت را به خود جلب می کند زیرا بسیاری از بیماری ها مسلماً مربوط به استعمال آب آلوده می باشد و با پاک نگه داشتن آب نتایج بسیار سودمندی عاید جامعه می شود.

تعریف آب سالم:

آب سالم آبی است که:

1. حاوی میکروبهای بیماری ها نباشد.

2. عوامل شیمیایی و سمی که برای انسان و حیوان مضر است مثل سرب و ارسنیک در آن نباشد.

3. مواد معدنی محلول در آب شامل کلسیم، مهمیم، سولفات ها و نیترات و غیره باید در حد معیار باشد. در آب سبک کربنات کلسیم کمتر از 50P.P.M و در آب سخت بیشتر از 50P.P.M کربنات کلسیم وجود دارد.

4. مقدور باشد که آن را به مقدار کافی و با کیفیت مطلوب و بدون اینکه آلوده شود در اختیارمصرف کننده بگذاریم. پس آب سالم آبی است که در موقع مصرف خواص فیزیکی، شیمیایی، میکروبی آن مطابق استانداردهای موجود بوده و عاری از بو و طعم خاصی باشد.

شاخص آلودگی آب بطور غیر مستقیم:

وجود باسیل ECoil در آب شاخص آلودگی آب است. این باکتری وقتی در آب دیده شد دلیل آلوده شدن آب با چاه توالت است. در 100ml آب که از آب شرب برداشت شود نباید ECoil وجود داشته باشد.

بیماری های منتقله از طریق آب:

مسأله ی بهداشت آب و بیماری های منتقله از طریق آن از زمان های قدیم مورد توجه بوده است بیماری هایی که از طریق آب انتقال پیدا می کند به دو دسته بیماری های غیر میکروبی و بیماری های میکروبی تقسیم می شوند:

1. بیماری های غیر میکروبی: شامل بیماری های گوارشی: آبهای سخت که دارای املاح زیاد مهمیوم و کلسیم و نیترات و سولفات ها می باشند برای نوشیدن مناسب نیستند، شستشوی با آن پوست را خشک می کند و نوشیدن آن موجب اختلالات گوارشی می شود. اگر فلوئور آب بیشتر از 1 تا 2 P.P.M باشد باعث بروز لکه های سیاه روی دندانها می شود و وقتی به 4 P.P.M برسد باعث فساد دندان هم می شود. وجود سرب بیشتر از 0/5 میلی گرم در هر لیتر آب باعث مسمومیت با سرب می شود وقتی مقدار سرب به 5 میلی گرم در هر متر مکعب آن برسد مصرف آن موجب مسمومیت شدید می شود، مسمومیت با سرب سبب پیدا شدن خط های سیاه پای لثه ها، کم خونی، فلج اعصاب، دردهای شکمی شدید، جنون حاد و بیماری های قلبی و عروقی می شود. کمبود ید در آب مثل آب منطقه ها کوهستانی موجب برزگی غده ی تیروئید و گواتر آندمیک می شود.

2. بیماری های میکروبی: عامل این بیماری ها موجودات ذره بینی مانند ویروسها، باکتری ها، قارچ ها و پروتوزوئرها هستند.

ویروسها:

ویروس بیماری فلج اطفال می تواند از طریق آب سرایت کند. باکتریها: از قبیل باسیل اسهال خونی و وبا هم می تواند از طریق آب آلوده انتقال پیدا کنند.

منبع: اصول خدمات بهداشتی (دکتر سید غلامرضا میرحسینی).

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 57

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11091

به "آلودگی آب و تأثیر آن بر سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی آب و تأثیر آن بر سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید