گردشگری در دسترس؛ گردشگری برای همه از کودک تا افراد دارای معلولیت

به گزارش انوار بلاگ، از زمانی که انسان چشم باز کرد، تمایل به دیدن دنیا در او شکوفا شد. سفر کردن از آرزوهای دیرینه انسان ها بوده است. انسان ها فارغ از محدودیت های ذهنی و جسمی خود به دنبال آن هستند تا دنیا و طبیعت را کشف و با فرهنگ ها و تاریخ جوامع آشنا شوند. بر اساس آمار سازمان بهداشت دنیای، حدود 15 درصد جمعیت زمین (یک میلیارد و 200 هزار نفر) دارای معلولیت هستند. این افراد هم درست مانند سایر انسان ها به دنبال سفر کردن و تجربه لذت بخش گردشگری هستند. به همین دلیل مفهوم گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس (Accessible Tourism) در سال 2009 مطرح شد. این مفهوم زیرساخت های لازم برای گردشگری در تمام مناطق را فراهم می نماید تا همه انسان ها بدون توجه به سن، نژاد، معلولیت جسمی و ذهنی بتوانند در میان کشورها سفر و دنیا را کشف نمایند. در ادامه همراه باشید تا گردشگری در دسترس را به شما معرفی کنیم.

گردشگری در دسترس؛ گردشگری برای همه از کودک تا افراد دارای معلولیت

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

گردشگری در دسترس یا Accessible Tourism چیست؟

ممکن است که تا به حال اصطلاح گردشگری در دسترس یا گردشگری برای همه را نشنیده باشد. جای تعجبی هم ندارد، چرا که این اصطلاح تقریبا جدید بوده و هنوز در همه کشورها اجرا نمی گردد. در ایران از این مفهوم با عبارت های گردشگری برای همه، گردشگری در دسترس و گردشگری دسترس پذیر نام برده می گردد. مفهوم گردشگری در دسترس یا Accessible Tourism در سال 2009 توسط دیکسون و دارسی برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی مطرح شد. این نوع گردشگری با فراهم کردن تسهیلات مورد احتیاج افراد معلول، نابینا، ناشنوا، لال و حتی افراد مسن، زنان باردار و بچه ها، این امکان را ایجاد می نماید تا همه از کودک تا افراد ناتوان بتوانند از امکانات گردشگری به صورت عادلانه و با حفظ کرامت خود بهره ببرند.

در گردشگری برای همه، تمامی خدمات، محصولات و محیط ها به گونه ای طراحی و آماده می شوند که همه افراد فارغ از محدودیت های جسمی و ذهنی خود بتوانند از آن ها استفاده نمایند. هتل ها، موزه ها و شرکت های بسیاری در سراسر دنیا در کوشش هستند تا خدمات و محصولات خود را متناسب با این افراد ارائه نمایند. در حقیقت گردشگری در دسترس به این معنا است که همه افراد حق برابری برای لذت بردن از سفر دارند و بازدید از تمام جاذبه های گردشگری چه طبیعی، چه تاریخی و چه فرهنگی باید برای همه امکان پذیر باشد.

معلولیت ناتوانی نیست

بسیاری از مردم فکر می نمایند که افرادی که دارای معلولیت هستند، نمی توانند همانند سایر گردشگران به سفر مشغول شوند و گردشگری برای آن ها پیشنهاد مناسبی نخواهد بود. خیلی ها بر این باورند که ماجراجویی برای افراد دارای معلولیت می تواند خطرناک باشد. اما نباید فراموش کنیم که معلولیت ناتوانی نیست و افراد عادی از درک توانایی معلولان عاجز هستند.

درست مانند سایر انسان ها، افراد دارای معلولیت هم این حق را دارند لذت سفر کردن را تجربه نمایند و به ماجراجویی بروند. به همین دلیل صنعت گردشگری در کوشش است تا با ایجاد امکانات و تسهیلات، این افراد را به سفر رفتن تشویق و از آن ها حمایت کند.

فیلم مستند Right to Risk، ماجراجویی 15 روزانه هشت فرد دارای معلولیت را در پارک ملی گرند کنیون آمریکا به تصویر کشیده است. این مستند گواهی بر این موضوع است که باید به افرادی دارای معلولیت اجازه دهیم تا مسئولیت خود را بر عهده گرفته و خودشان تصمیم گیری نمایند. باید پیش فرض ها را کنار گذاشته و ببینیم که این افراد هم دارای توانایی هایی هستند و می توانند درست مانند سایر افراد به ماجراجویی و سفر بروند. فرقی نمی نماید که عصای سفید داشته باشیم یا ویلچر، اگر هدفمان صعود به قله یا غواصی در اعماق اقیانوس است، باید برای رسیدن به آن ها کوشش کنیم.

گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس چگونه است؟

گردشگری برای همه یا در دسترس به آن معنا است که همه افراد بتوانند بدون ترس سفر نموده و گردشگری را تجربه نمایند. درست است که محدودیت هایی وجود دارد، اما با رعایت برخی نکات می توان گردشگری در دسترس را اجرا کرد.

1. انتخاب و تحقیق درباره مقصد

جزییات شناخت مقاصد و امکانات موجود در شهرها و کشورها به صورت کامل وجود ندارد و به همین دلیل افراد دارای معلولیت نمی توانند به خوبی شرایط مقصد سفر خود را پیش از سفر آنالیز نمایند. سازمان های فعال در حوزه گردشگری با فراهم کردن اطلاعات کامل درباره مقاصد، می توانند سفر کردن را برای این افراد راحت تر نمایند. اگر این افراد نتوانند اطلاعات کاملی درباره مقصد و جاذبه های گردشگری آن پیدا نمایند، ممکن است که از سفر دست بکشند.

2. رزرو سفر

اپلیکیشن ها و وب سایت های بسیاری در حوزه رزرو سفر از خرید بلیط هواپیما تا رزرو اقامتگاه و خرید بلیط موزه فعال هستند. اما افرادی که نابینا بوده یا نمی توانند از قدرت دستان خود استفاده نمایند، چگونه باید با این وب سایت ها و اپلیکیشن ها کار نمایند؟ سازمان ها و آژانس های گردشگری برای حل این مشکل باید کوشش نموده تا همه افراد فارغ از محدودیت های خود بتوانند به سادگی سفر خود را رزرو نمایند.

3. سفر به مقصد

افراد دارای معلولیت هم درست مانند بقیه از اتوبوس، قطار یا هواپیما برای سفر خود استفاده می نمایند. به همین دلیل اگر این وسیله های حمل ونقل به ریل های ویلچر یا دیگر امکانات مورد احتیاج این افراد مجهز نباشد، سفر کردن برای آن ها سخت می گردد. به همین دلیل در تهیه وسایل حمل ونقل عمومی بهتر است که به امکانات و تسهیلات مورد احتیاج همه افراد کودک، مسن و دارای معلولیت توجه گردد.

4. لذت بردن در مقصد

برای آنکه همه افراد بتوانند در مقصد سفر خود به ماجراجویی رفته و از تفریح ها و بازدید جاذبه ها لذت ببرند، احتیاج دارند تا امکانات مورد احتیاج آن ها فراهم باشد. برای مثال برای بازدید از موزه ها، وجود راهنمای صوتی به افراد ناشنوا یاری خواهد نمود. سازمان های گردشگری با فراهم کردن امکانات مورد احتیاج این افراد از حمل ونقل در شهر تا اقامت در هتل ها و بازدید از جاذبه ها، می توانند به آن ها یاری نمایند تا سفر آسان و لذت بخشی را تجربه نمایند.

نمونه های دنیای گردشگری برای همه

1. مسافر ویژه

مسافر ویژه یا The Special Traveler، یک راهنمای مجازی گردشگری در دسترس است که به افرادی که ویلچر دارند، یاری می نماید تا در برزیل مقصد و فعالیت های خود را آنالیز نمایند.

2. سفر وسمان

سفر وسمان یا Wesemann Travel، جامعه ناشنوایان در سراسر دنیا است. این پروژه به افرادی که ناشنوا هستند، یاری می نماید تا بدون مشکل سفر نمایند. برای مثال راهنمایان گردشگری به خوبی آموزش می بینند و با دنیای این افراد آشنا می شوند.

3. لطفا هنر را لمس کنید

لطفا هنر را لمس کنید یا Please Touch the Art، پروژه موزه هنرهای مدرن نیویورک است که برای نابینایان تورهای گردشگری داخل موزه برگزار می نماید. افراد نابینا با استفاده از دستکش و هدایت دقیق می توانند آثار را لمس نمایند.

کلام آخر

فراموش نکنیم که گردشگری و سفر کردن حق هر انسانی است و همه انسان ها روی زمین بدون توجه به محدودیت های جسمی و ذهنی که دارند، اگر امکانات برایشان مهیا باشد، می توانند سفر نموده و زمین را کشف نمایند. گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس، مفهومی است که به این افراد یاری می نماید تا آسان تر و راحت تر به سفر بروند.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9862

به "گردشگری در دسترس؛ گردشگری برای همه از کودک تا افراد دارای معلولیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در دسترس؛ گردشگری برای همه از کودک تا افراد دارای معلولیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید