ورزش همواره باعث لاغری نمی گردد

به گزارش انوار بلاگ، یک مطالعه نو در این مورد که فعالیت بدنی چگونه بر سوخت وساز ما تأثیر می گذارد نشان داد که ورزش کردن با هدف سوزاندن 100 کالری در عمل به سوزاندن 72 کالری می انجامد. این مطالعه نشان داد که بدن ما تمایل دارد که حداقل یک چهارم کالری مصرفی در طول ورزش را جبران کند و لذا کوشش ما در کاهش وزن را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه بعلاوه نشان می دهد که جبران کالری از فردی به فرد دیگر فرق دارد و یادگیری نحوه واکنش سوخت وساز بدن به تمرینات، می تواند کلیدی برای بهینه سازی ورزش برای کنترل وزن باشد.

ورزش همواره باعث لاغری نمی گردد

فرض بر این است که ورزش به مقدار قابل توجهی به کاهش وزن یاری می نماید. هنگام حرکت ، ماهیچه های ما منقبض می شوند و به سوخت بیشتری نسبت به حالت استراحت احتیاج دارند، در حالی که سایر اندام ها و سیستم های بیولوژیکی نیز انرژی اضافی مصرف می نمایند. با لطف مطالعات آزمایشگاهی گذشته، ما تقریباً می دانیم که این فرایندها چقدر انرژی می خواهند. به عنوان مثال، پیاده روی حدودا 5/1 کیلومتری، بسته به مقدار بدن و سرعت راه رفتن، تقریبا 100 کالری می سوزاند.

تا همین اواخر، بیشتر مردم، از جمله دانشمندان ورزش، تصور می کردند که این فرایند افزایشی است یعنی اگر 5/1 کیلومتر پیاده روی 100 کالری می سوزاند، 3 کیلومتر پیاده روی باید 200 کالری بسوزاند. اما این نتیجه منطقی به ندرت اتفاق می افتد. در مطالعات بعدی تعیین شد بیشتر افرادی که برنامه ورزشی نوی را آغاز می نمایند، بر اساس تعداد کالری هایی که در طول تمرینات خود می سوزانند، از آنچه انتظار می رود وزن کمتری از دست می دهند، حتی اگر رژیم غذایی خود را به شدت کنترل نمایند.

در این زمینه بخوانید:

30 دقیقه ورزش روزانه و 6 تاثیر مفید آن روی سلامت مغز!

چرا با وجود ورزش، چاقی شکمی از بین نمی رود؟

سایر مطالعات در این زمینه نشان می دهند که فعالیت بیشتر لزوماً منجر به افزایش مصرف کالری روزانه نمی گردد. حتی در بسیاری اوقات بدن کالری از دست رفته را جبران می نماید. تحقیقات نوتر روی 1754 بزرگسال به این پرسش پاسخ داد که آیا افراد هنگام حرکت بیشتر نسبت به کل کالری روزانه می سوزانند یا خیر. محققان دریافتند بالا بردن تمرینات ورزشی لزوماً به سوزاندن کالری بیشتر نمی انجامد. به نظر می رسد که با تمرین بیشتر و سوزاندن کالری بیشتر بدن بعد از تمرین تمایل دارد این کالری اضافی سوزانده شده را جبران کند. یافتۀ غیر منتظره این بود که سطح جبران انرژی در بین افرادی که دارای چربی نسبتاً بالایی از بدن هستند افزایش می یابد. آنها تمایل داشتند که 50 درصد یا بیشتر کالری سوزانده شده با فعالیت را جبران کند.

ذکر این نکته لازم است که در این مطالعه مقدار مصرف غذای افراد مورد آنالیز قرار نگرفته است. این تمرکز تنها بر صرف انرژی و اینکه چگونه بدن ما قادر به جبران بعضی از کالری های سوزانده شده در حین ورزش با کاهش فعالیت های بیولوژیکی در نقاط دیگر بدن متمرکز شده است. اینکه چگونه ما به طور ناخودآگاه این عملکرد را تنظیم می کنیم و کدام سیستم های داخلی می توانند بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند، هنوز تعیین نیست. محققان حدس می زنند که عملکرد سیستم ایمنی بدن، که به انرژی قابل توجهی احتیاج دارد، ممکن است تا حدودی کاهش یابد. یا می توانیم ناخودآگاه در روزهایی که ورزش می کنیم کمتر بی حوصله باشیم یا در غیر این صورت بی تحرک تر شویم. شاید بعضی از عملکردهای داخلی سلول های ما کند شده و باعث کاهش کل انرژی بدن ما گردد. اما علم نو ورزش و جبران کالری کاملاً دلسرد نماینده نیست. حتی افرادی که بدن آن ها 50 درصد یا بیشتر از کالری مصرفی خود را در طول فعالیت بدنی جبران می نمایند، کالری بیشتری در روز نسبت به زمان سکون خود می سوزانند. مشکل سخت تر استفاده از ورزش برای کاهش وزن این است که ورزش واقعاً کالری کمی می سوزاند. برای کاهش وزن، باید غذای کمتری بخوریم.

منبع: The New York Times

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 12504

به "ورزش همواره باعث لاغری نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش همواره باعث لاغری نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید