راهنمایی کاربران به بازار سیاه

به گزارش انوار بلاگ، بنا به حکمی از سوی دادستانی کل کشور کسب وکار های مجازی ملزم شده اند تا تمام کاربران شان را با استفاده از سامانه امتا احراز هویت نمایند. این بدان معنا است که سایت هایی، چون دیوار، شیپور، باما، کلید و… باید از این به بعد کاربری که قصد ثبت آگهی (در مرحله اول خودرو یا ملک) را دارد در این سامانه احراز هویت نمایند. با وجود این که به نظر می رسد احراز هویت کاربران هم مطلوب کسب وکار ها و هم حاکمیت است، اما وقتی بحث الزام از یک سامانه خاص آن هم با تجربه نه چندان خوشایند به میان آمد، نقد های بسیاری از سوی کارشناسان به این تصمیم وارد شده که بازه گسترده ای از موضوعات مثل امنیت کاربران، ضعف عملکرد سامانه امتا، ایجاد انحصار، آسیب به کسب وکار ها و از همه مهم تر راهنمایی کاربران به بازار های بدون نظارت در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام را شامل می گردد. کسب وکار ها بسیار نگران آسیب هایی هستند که به آن ها وارد می گردد و معتقدند این کار موجب ریزش کاربران آن ها می گردد. اما در این مطلب می خواهیم از دید یک کاربر به ایرادات جدی که به این بخشنامه وارد است بپردازیم.

راهنمایی کاربران به بازار سیاه

1. انحصار امتا

امتا تنها سامانه احراز هویت در فضای مجازی نیست. چندین سامانه مشابه دیگر نیز وجود دارد که دقیقا کاری مشابه امتا می نمایند. سوال این است که چرا باید تمام کسب وکار ها ملزم به احراز هویت کاربران، فقط و فقط به وسیله سامانه امتا شوند؟ آیا متمرکز کردن تمام کاربران کسب وکار ها در یک سامانه احراز هویت کار عقلانی است؟ اگر به هر دلیلی امتا از دسترس خارج گردد، کاربران و کسب وکار ها چه ضربه ای می خورند؟

پیش تر کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای طی بیانیه ای اعلام نموده بود قبل از هر اقدامی ضروری است پایه های حقوقی این الزام معین گردد. در این بیانیه صراحتا آمده بود که مراجع تنظیم گر فضای مجازی این اختیار را دارند که سطوح احراز را برای انواع کسب وکار ها معین نمایند، ولی تصمیم گیری در مورد شیوه اجرای آن، موضوع داخلی کسب وکار است. لذا، الزام کسب وکار ها به استفاده از یک شیوه انحصاری خلاف قوانین، مقررات و مصالح کلان بوده و سوالات و ابهامات زیادی را به وجود می آورد.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکار های مجازی هم در این باره گفته بود: اتحادیه پیشنهاد داده بود که تعدادی از سامانه های احراز هویت برای این منظور اختصاص یابند از جمله شاهکار و امتا و هر سامانه جدیدی که در آینده ایجاد گردد، اما فعلا موضوع به امتا منحصر شده است که امیدواریم در مراحل عملیاتی به مسئله ای برنخورد.

2. نگرانی های امنیتی

الزام کسب وکار ها به استفاده از یک سامانه احراز هویت منجر به ایجاد نگرانی های امنیتی می گردد. وقتی تمام اطلاعات کاربران پلتفرم های معامله آنلاین مثل دیوار، شیپور، باما و… در یک سامانه جمع آوری شده باشد، می تواند به هدفی جذاب برای هکر ها تبدیل گردد. اگر به هر نحوی اطلاعات کاربران سامانه امتا فاش گردد و در اختیار عموم قرار گیرد هم از بعد امنیتی آسیب های جدی برای کاربران خواهد داشت و هم کسب وکار ها را به شدت متضرر می نماید.

3. اشکال در پیاده سازی و تجربه کاربری

عطا خلیقی، موسس سایت ارانیکو در تبادل نظر با پیوست گفته بود: نکته مهم در استفاده از امتا این است که کاربر باید در سایت بیرونی احراز هویت ثبت نام کند، از این سایت نام کاربری و رمزعبور بگیرد و بعد وارد پلتفرم ها گردد. گذراندن این فرآیند تجربه کاربری بدی برای کاربران ایجاد می نماید و باعث می گردد کسب وکار ها هم کاربران خود را از دست بدهند. او همچنین تاکید نمود: همه کسب وکار ها احتیاج به یک سطح از هویت سنجی ندارند، بنابراین در گام اول برای کسب وکار های مختلف باید سطوح مختلف هویت سنجی را در نظر گرفت. سپس سرویس های احراز هویت به صورت API باید در اختیار کسب وکار ها قرار بگیرند تا آن ها تصمیم بگیرند به چه صورت احراز هویت را انجام دهند. نه اینکه کاربران برای ثبت آگهی خود راه طولانی را طی نمایند.

متاسفانه سامانه امتا فاقد یک API است و سایت ها مجبورند هر کاربر را به دامنه امتا بفرستند. این فرایند طولانی قطعا تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد و نه تنها مانع دردسر و سردرگمی کاربران می گردد، بلکه منجر به ریزش کاربران و لطمات شدید به کسب وکار ها خواهد شد.

کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای هم در بیانیه اش در این باره می گوید: معین نیست که چرا انجام این احراز به وسیله اتصال مستقیم به GSB قابل پذیرش نیست، ولی به وسیله سامانه امتا که خود تمامی اطلاعات خود را از همان GSB می گیرد تنها شیوه قابل قبول است؛ روشی که هم از دید فنی و امنیت اطلاعاتی ایراد های بسیاری به آن وارد است و هم به دلیل خروج کاربران از سامانه های سرویس دهندگان، کیفیت خدمت و تجربه کاربری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

4. تمرکز ترافیک و تجربه پیش فروش خودرو

تجربه ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش خودرو سایپا و ایران خودرو در امسال نشان داد که سامانه امتا وقتی زیر فشار قرار می گیرد به شدت ناپایدار می گردد. بسیاری از مواقع این سایت از دسترس خارج می شد و کاربران نمی توانستند در آن ثبت نام نمایند. حال با راهنمایی ترافیک سنگینی از سمت سایت هایی، چون دیوار، شیپور و باما بعید به نظر می رسد این سامانه بتواند کارکرد درستی داشته باشد و احتمالا شاهد قطعی های فراوان در سرویس دهی و شکایت های متعدد کاربران باشیم. جعفر محمدی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نیز در این باره گفته بود که الزام همه کاربران پلتفرم های اینترنتی به بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه می تواند منجر به بارگذاری تقاضای بسیار بالا در این سامانه و قفل شدن و از کار افتادن آن و فلج شدن کسب وکار ها گردد.

یکی دیگر از مسائلی که هم اکنون نیز وجود دارد این است که به دلیل وجود سیم کارت های بدون هویت در بازار سیم کارت های اعتباری را شناسایی نمی نماید، یعنی بخش بزرگی از کاربران امکان استفاده از آن را ندارند. آیا منطقی نیست که موضوع سیم کارت های اعتباری توسط خود اپراتور ها و با همکاری پلیس فتا حل و فصل گردد و آیا عدم شناسایی سیم کارت های اعتباری مصداق شاخص حذف صورت مساله به جای حل آن و سوختن تر و خشک با هم نیست؟

اما مسائل امتا به همین جا ختم نمی گردد. گزارش های بسیاری وجود دارد که کاربران پس از ورود شماره موبایل خود، پیامک حاوی کد احراز هویت را دریافت ننموده اند. تایید کد پستی نیز در این سامانه با مسائل زیادی همراه بوده و معمولا کاربران با پیام خطا روبرو می شوند.

5. چرا ملک و خودرو؟

احراز هویت با امتا در فاز اول در دسته خودرو و املاک لازم الاجرا خواهد بود. این در حالی است که معمولا کلاهبرداری های اینترنتی در حوزه هایی غیر از خودرو و املاک رخ می دهد، چرا که خریداران برای خرید خودرو و مسکن در نهایت باید آن را سند بزنند و معامله را در یک مرجع قانونی به ثبت برسانند. سوال اینجا است که چرا احراز هویت دقیقا برای این دو خدمت که کم ترین آمار کلاهبرداری مجازی را دارند، اجباری شده است و ثانیا چرا احراز هویت به جای آن که در مرحله انجام معامله و خرید و فروش انجام گردد، در مرحله ثبت آگهی صورت می گیرد؟

6. تشکیل بازار سیاه بدون نظارت در اینستاگرام و تلگرام

سایت هایی مانند دیوار، شیپور، باما و… به دلیل نظارتی که روی آن ها وجود دارد و احراز هویت کاربران به وسیله شماره تماس، به محلی امن برای انجام معامله در فضای مجازی تبدیل شده اند. پیش از آن ها این نوع معاملات معمولا در فضای تلگرام و اینستاگرام انجام می گردد و هنوز هم به طور پراکنده صفحه ها و کانال های این چنینی را می توان در آن ها مشاهده کرد. طبیعتا تصمیمات این چنینی که هم به تجربه کاربر لطمه می زند، هم امنیت او را به خاطر می اندازد و هم فرایند ثبت آگهی را سخت می نماید می تواند منجر به ریزش کاربران این سایت ها و چه بسا مهاجرت آن ها به شبکه های اجتماعی گردد که بدون هیچ نظارتی و بدون هیچ دردسری می توانند در آن ها طی فرایندی بسیار ساده آگهی فروش خودرو و ملک خود را ثبت نمایند.

کارشناسان به خوبی می دانند که فضای این نوع صفحه ها و کانال ها به چه شکل است و چقدر راحت می توانند به بستری خطرناک برای انواع کلاهبرداری ها تبدیل شوند؛ چون نه تنها احراز هویت در آن ها ممکن نیست، نظارتی هم بر آن ها وجود ندارد و این یکی از بهترین شرایط برای افرادی است که به دنبال سو استفاده و کلاهبرداری هستند.

البته آفت های آن صرفا محدود به کلاهبرداری نیست و با مهاجرت کاربران به این شبکه های می توان انتظار داشت که بازار سیاه خودرو و ملک در آن ها شدت بگیرد و شاهد قیمت های کذایی آن هم در این شرایط بد مالی باشیم؛ بنابراین باید برای این پرسش هم پاسخی پیدا کنیم که آیا الزام استفاده کسب وکار ها از سامانه امتا به جای ایمن تر کردن فضای معاملات آنلاین و احراز هویت کاربران منجر به راهنمایی آن ها به سمت بازار های سیاه و بدون نظارت اینستاگرامی و تلگرامی نمی گردد؟

منبع: فرارو
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6094

به "راهنمایی کاربران به بازار سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمایی کاربران به بازار سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید