نخستین قطار باری برقی جهان رونمایی شد
به گزارش انوار بلاگ، اولین قطار باری باتری-الکتریکی دنیا دارای 18 هزار سلول باتری لیتیوم-یونی است.
یک گزارش در دیجیتال ژورنال نشان می دهد که شرکت سازنده قطارهای باری موسوم به وابتک(Wabtec) با همکاری دانشگاه کارنگی ملون(Carnegie Mellon) از اولین لوکوموتیو باری باتری-برقی جهان رونمایی کرده اند.
این شرکت مستقر در پیتسبورگ پنسیلوانیا ادعا کرده است که این لوکوموتیو تازه به طور چشمگیری قوی تر از خودروهای برقی تسلا است و می تواند به کاهش قابل توجه انتشار کربن در بخش حمل و نقل ریلی کمک کند.
نیروی برقی این قطار را می توان با یک موتور دیزلی سنتی ترکیب کرد تا مصرف سوخت را تا 11 درصد کاهش دهد، همچنین منجر به کاهش 11 درصدی انتشار کربن، معادل با حذف بیش از 6200 گالن سوخت دیزل و عدم انتشار تقریبا 70 تن کربن می شود.
این قطار تازه که FLXdrive نام دارد، آزمایش موفقی را در اوایل سال جاری در کالیفرنیا به سرانجام رسانده و در طول سه ماه 20 هزار و 920 کیلومتر را طی کرده است. این قطار 195 تنی با 18 هزار سلول باتری لیتیوم-یون کار می کند و به این وسیله می تواند تا 4400 اسب بخار قدرت تولید کند.
این قطار دارای ظرفیت انرژی 2.4 مگاوات ساعت است و می تواند از طریق ترمزهای احیا کننده شارژ شود.
لوکوموتیو FLXdrive از سیستم کروز کنترل مجهز به هوش مصنوعی به نام Trip Optimizer برای مدیریت جریان انرژی به منظور بهینه سازی بهره وری انرژی استفاده می کند.
شرکت وابتک همچنین در حال توسعه نسل دوم این قطار برقی با ظرفیت هفت مگاوات ساعت است که می گوید مصرف سوخت و انتشار کربن را تا 30 درصد کاهش خواهد داد و دارای قدرت معادل با 100 خودروی تسلا است.
اریک گبهارت مدیر ارشد فناوری این شرکت در مصاحبه با گاردین، نسل بعدی این لوکوموتیو را دارای قدرت و انرژی بیشتر و 100 برابر یک خودروی تسلا توصیف کرد و گفت که به طور چشمگیری قدرتمندتر خواهد بود.
در همان روزی که وابتک از FLXdrive رونمایی کرد، شرکت معدنی استرالیایی روی هیل در بیانیه ای گفت که اولین لوکوموتیو FLXdrive را از این شرکت خریداری کرده است. همچنین این شرکت نسل دوم لوکوموتیو FLXdrive را پس از تکمیل در سال 2023 دریافت خواهد کرد. شرکت معدنی روی هیل از خط آهن معدنی 344 کیلومتری در معدن سنگ آهن در منطقه پیلبارای استرالیای غربی برخوردار است.
این لوکوموتیو تازه به نام بخشی از همکاری شرکت وابتک و دانشگاه کارنگی ملون به منظور کمک به تقویت حمل و نقل ریلی باری توسعه داده شده است. بخش حمل و نقل در ایالات متحده منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای است، اگرچه خطوط ریلی تنها دو درصد از کل انتشارات این بخش را بر عهده دارند، اما برآوردها نشان می دهد که روی آوردن به راه آهن و دور شدن از حمل و نقل جاده ای می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 75 درصد کاهش دهد.
با این وجود، وابتک و کارنگی ملون توسعه یک فناوری بدون آلاینده را برای کمک به جابجایی 1.7 میلیارد تن محموله در هر سال از طریق خط آهن در ایالات متحده دنبال کردند.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین