معرفی محله بستکیه دبی؛ میراث ایرانیان در این شهر

به گزارش انوار بلاگ، محله بستکیه دبی یکی از معروف ترین و برترین مراکز تاریخی در این شهر محسوب می گردد. همانطور که می دانید دبی یکی از شهر های مدرن دنیا است و به احتمال زیاد کمتر فردی پیدا میگردد که به تاریخ این بندر معروف در امارات متحده عربی توجه نموده باشد. محله بستکیه یا همان الفهیدی دبی از منطقه های بسیار قدیمی شهر محسوب می گردد که آن را به عنوان منطقه دبی قدیم نیز می شناسند. این مکان به عبارتی یکی از منطقه های قدیمی ایرانی نشین در شهر است.

معرفی محله بستکیه دبی؛ میراث ایرانیان در این شهر

محله بستکیه دبی | Al Bastakiya

این محله سال های متمادی فراموش شده بود و به علت ساخت دبی تازه در حال تخریب بود. اما در حال حاضر به یکی از چشم نوازترین منطقه ها دبی تبدیل شده که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به این شهر سفر می نمایند. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر تصمیم دارید به دبی سفر کنید، حتماً سری هم به محله بستکیه بزنید که به دست ایرانیان ساخته شده و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود .

  • تاریخچه محله ایرانی نشین بستکیه

محله بستکیه شهر دبی یکی از برترین مراکز سنتی و تاریخی شهر محسوب می شود که تاریخ آن به اواخر قرن 18 میلادی برمی شود. در آن موقع تجار ایرانی که با صدف و مروارید تجارت می کردند از شهر بستاک ایران به دبی رفتند. بدین ترتیب با هدف انجام تجارتی راحت، تاریخچه محله بستکیه دبی نیز شکل گرفت. ملاقات از این محله بدون شک شما را به یاد هنر و معماری ایرانی خواهد انداخت.

بادگیرهایی که در بناهای این محله خواهید دید همگی نمود شاخصی از معماری ایرانی هستند. این محله با قایق های قدیمی به نهر دبی دسترسی دارد که یکی از ویژگی های آن محسوب می شود. مهمترین پیامد تاریخی که برای محله بستکیه دبی اتفاق افتاده، خراب شدن نیمی از این محله به وسیله حاکمان شهر دبی است که به علت ساخت شهر تازه اتفاق افتاده بود. بعد از آن به درخواست شاهزاده انگلیسی تخریب متوقف شده و این محل حفظ شد.

تلفیق هنر و معماری ایرانی و عربی

بستکیه دبی نمونه ای از تلفیق هنر معماری عربی و ایرانی است. برای دیدن این معماری زیبا و چشم نواز به شما توصیه می کنیم به بازارهای بستکیه بروید. در این بازارها شما می توانید هنرهای دستی ایرانی مانند مینیاتور که در مغازه های قدیمی این بازار وجود دارند را بوضوح دیدن کنید. بازار محله بستکیه از مهمترین عناصر شاخص فرهنگ ایرانی در این شهر است. بعبارتی قلب شهر دبی مزین به هنر و فرهنگ سنتی و مجذوب کننده ایرانیان است. شما در این بازار ضمن خرید سوغاتی می توانید از مراکز دیدنی آن نیز لذت ببرید.

غذاهای سنتی و مجذوب کننده محله بستکیه

یکی از برترین غذاهایی که در زمان ورود به محله بستکیه توصیه می کنیم حتما آنها را امتحان کنید غذاهای سنتی عربی است. اگر می خواهید روز شادی داشته باشید به کافه های سنتی عربی و رستوران های این محله سر بزنید و از امکانات دیدنی آنها لذت ببرید. در این مراکز شما می توانید روز بسیار خوب و دلچسبی را در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید.

غذاهای عربی محله بستکیه لذیذ بوده و در این مکان با برترین رستوران ها برای امتحان کردن این غذاهای خوش طعم روبرو هستید. علاوه بر آنها بعضی از رستوران های بین المللی نیز در این منطقه حضور دارند که امتحان کردن غذای آنها خالی از لطف نیست. در کل، در محله ایرانی نشین بستکیه دبی شما با اقسام و انواع مختلف و گوناگون تفریح ها و امکانات تفریحی رفاهی روبرو خواهید شد که می توانند سفر شما را لذت بخش نمایند.

فرهنگ مردمان محله بستکیه

محله بستکیه بدون شک مخزن تمدن و فرهنگ ایرانی و عربی است. در این محل شما با تعداد زیادی گالری های هنری، موزه و مراکز فرهنگی روبرو هستید که بازدید از آن ها بدون شک مجذوب کننده خواهد بود. امکانات رفاهی این منطقه زیاد هستند و در گالری های هنری با تعداد زیادی صنایع دستی و محصولات سنتی دبی که از گذشته تا کنون مورد توجه بوده اند روبرو خواهید شد. این منطقه ها برای عکاسی و خرید به شدت مناسب هستند.

موزه الفهیدی برای کسانی مجذوب کننده است که دوست دارند وسایل زندگی در دبی قدیم را ببینند و در پی پیدا کردن آثار تاریخی دست ساز در دبی هستند. بعد از آن از قلم نیاندازید که سری هم به مرکز تفکر فرهنگی شیخ محمد در محله بستکیه بزنید که برای آشنایی با فرهنگ قدیمی مردم شهر دبی مناسب است. مردم دبی به ایرانیان و فرهنگ آنان بسیار نزدیک هستند و علت آن را می توان نزدیکی بیش از حد این دو قوم به یکدیگر دانست. ما به شما توصیه می کنیم از مراکز فرهنگی و هنری محله ایرانی نشین بستکیه دیدن کنید و سفر خاطره انگیزی را تجربه کنید.

خانه های قدیمی در بستکیه

در محله بستکیه خانه های قدیمی زیادی وجود دارند که در زمان شکوفایی شهر تازه دبی، تخریب شدند. ولی محله ای که امروز به نام محله قدیمیه بستکیه معروفیت دارد از خانه های سنتی که هنوز تخریب نشده اند تشکیل شده است. ایرانیانی که این محله را تاسیس کردند و در آن خانه های خود را ساختند، با الهام از هنر اصیل معماری ایران بادگیر هایی را نیز در خانه های خود طراحی و اجرا کردند که در جهانی معماری از عجایب محسوب می شوند.

به هر حال با تمام کوشش هایی که مردم و دولت دبی برای فدا کردن محله بستکیه و برپا کردن آسمان خراش ها انجام دادند، دو فرد انگلیسی مانع از این اتفاق شده و تصمیم به توسعه دادن شهر گرفتند. در حال حاضر گردشگران زیادی هر ساله از این محله دیدن می نمایند و اگر شما قصد دارید که به دبی سفر کنید بدون شک بازدید از این منطقه گردشگری و زیبا برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

شهر آسمانخراش های برافراشته، دبی

تمام مردم جهان شهر دبی را به عنوان شهر آسمان خراش ها می شناسند و در این بین بد نیست که گاهی اوقات به تاریخچه شهر های مدرن و پیشرفته نیز نگاهی بیندازیم. با این که دبی هیچ وقت شهری بزرگ در تاریخ تلقی نشده که فراز و نشیب های فراوانی داشته باشد، اما وجود منطقه های مانند محله بستکیه بدون شک یک سرنخ مهم برای اشخاصی است که در پی تاریخ شهر دبی هستند.

شهر تازه دبی زیباست ولی به طور حتم دبی در گذر تاریخ، گزینه پرطرفدار ترین برای گردشگران است که دوست دارند چهره واقعی این شهر را ببیند. البته قسمت های زیادی از محله بستکیه در شهر دبی قدیم تخریب شده، ولی هنوز هم خانه هایی از آن دوران به جای مانده که می توانند گزینه های مجذوب کنندهی برای عاشقان تاریخ باشند.

محله بستکیه، ردپای تاریخ بر پیکر مدرنیته دبی

محله بستکیه در دبی یکی از برترین و مهمترین مراکز گردشگری محسوب می شود. بدون شک نمی دانید که تنها منطقه تاریخی این شهر همین محله است. ورود شما به این محله پر از شگفتی خواهد بود چون در آن تلفیقی از فرهنگ عربی و ایرانی را در کنار هم مشاهده خواهید کرد. ما در این مطلب سعی کردیم تا محله بستکیه دبی را برای شما آنالیز کنیم تا با این منطقه بیشتر آشنا شوید. اگر قصد سفر به دبی را داشتید حتماً از منطقه ها مختلفی که در این محله قرار دارند دیدن کنید و خود را به سرو یک وعده غذایی هیجان انگیز در رستوران های این محله مهمان کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 15329

به "معرفی محله بستکیه دبی؛ میراث ایرانیان در این شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی محله بستکیه دبی؛ میراث ایرانیان در این شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید