معرفی جاذبه های گردشگری نور

به گزارش انوار بلاگ، جاذبه های گردشگری نور به دلیل واقع شدن در خط ساحلی شمال کشور بیشتر دارای جاذبه های گردشگری است. به علاوه شهرستان نور دارای بازار تجاری قوی است.

معرفی جاذبه های گردشگری نور

از سفر با هزینه سفر به پاتایا چقدر است لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

شهرستان نور از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان آمل، از شمال شرق به شهرستان محمودآباد از جنوب به استان تهران، از جنوب غرب به استان البرز و از غرب به شهرستان نوشهر و شهرستان چالوس متصل است. مردم این شهرستان به زبانهای فارسی و مازندرانی به گویش نوری که می توان آنرا از هموندان گویش کجوری دانست تکلم مینمایند. بهترین زمان برای سفر به این منطقه از ایران فصول بهار و تابستان می باشد.

فیل سنگی

در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ عظیمی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل فیل نشسته بر زمین خودنمایی می نماید که مسافران از این روستای خوش آب و هوا با این منظره طبیعی و منحصر بفرد دیدن می نمایند. فیل سنگی در کنار آبگرم فیل سنگی قرار داد یعنی در مجموعه آبگرم فیل سنگی که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می نماید.

آبگرم فیل سنگی لاویج قدیمی ترین آبگرم لاویج است و دلیل این ادعا اینکه فیل سنگی لاویج که به قدمت تاریخ لاویج است در کنار این آبگرم شکل گرفته است و خالص ترین آبگرم از این جهت که میزانی آبی که از چشمه اصلی آبگرم و از دل زمین به بالا می آید وارد استخر شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

دریاچه الیمالات

دریاچه سد الیمالات در 8 کیلومتری نور در راستا جاده نور ـ چمستان واقع شده است و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود 3 کیلومتر است. به عبارتی دریاچه الیمالات در راستا جاده ارتباطی نور به چمستان واقع شده است و در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا جای گرفته است. فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود سه کیلومتر برآورد می گردد.

دریاچه الیمالات که در دل جنگل واقع شده است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این دریاچه آنقدر زیباست که گویی جنگل را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. اتومبیل را که پارک کردید با شوق راستای پنج دقیقه ای را پیاده روی کنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین که دریاچه آنجاست راهنمایی می شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می نماید. نمای زیر پل سدی است که برخی وقت ها پر آب است. پس از پشت سر گذاشتن چند پله به سنگ های زیبای کنار رودخانه نزدیک می شوید.

آبشار حرام او

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی لاویج آبشار حرام او است با مقدار فراوان آب که از دل زمین به بیرون می ریزد در راستا جاده چمستان به لاویج واقع شده است و دارای آب خنک و گوارایی است و همواره پذیرای جهانگردان زیادی در راستا جاده می باشد و دارای عناصر فضایی کوه و جنگل می باشد. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی بسیار زیبایی برای مهمانان عزیز می باشد. در مورد وجه تسمبه آن (به طور شفاهی) چنین نقل می گردد که این آب به حرم او معروف است چون این آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجا دفن است به پایین سرازیر می گردد و (او) در زبان طبری به معنی آب می باشد و با ترکیب این دو معنی آبی که از حرم می آید را می دهد. این لفظ به مرور زمان به حرام او تغییر یافته است.

کاخ تمیشان

این کاخ در 5 کیلومتری شهرستان نور واقع شده و در دوران سلطنت پهلوی دوّم به دستور اشرف (خواهر محمّد رضا شاه ) ساخته شده و در زمره مجموعه کاخ هایی است که امروزه در اختیار بنیادجانبازان نهاده شده است . محوطه کاخ بسیار عظیم و دارای استخر، اصطبل و محل اقامت نگهبانان است . روبروی آن بنای زیبا و عظیم دیگری وجود دارد که در کنار ساحل دریای خزر ساخته شده و به عنوان پلاژ اختصاصی سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت . ساختمان این بنا از نظر طراحی و تزئینات ، زیبایی خاصی دارد و با سایر ارزش های هنری و معماری آن برابری می نماید.

قلعه پولاد بلده

از معروف ترین و عظیمترین قلعه های برجای مانده در شمال ایران قلعه پولاد بلده است. این قلعه در شهر بلده، در 145 کیلومتری شهرستان نور واقع شده و مربوط به دوره سلجوقیان است. این قلعه تا اوایل دوره صفویه مورد استفاده بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرت های محلی آن موقع در ایران به شمار می رفته است.

قلعه پولاد یا قلعه بلده که در کتب تاریخی به نام قلعه نور شناخته می گردد، در شمال شهر بلده، بر بالای پوزه کوهی که رو به جنوب است، بنا شده است. قلعه پولاد بلده در بالای کوهی واقع شده که از سه سمت شمال، جنوب و شرق به دره های عمیق و پرشیب منتهی می گردد. ورودی اصلی قلعه در سمت جنوب شرقی قلعه نهاده شده است.

پارک جنگلی کشپل

در حوزه استان مازندران شهرستان نور شهر چمستان درراستا ییلاقی لاویج ودر حد فاصل 2/5 کیلومتری از چمستان با موقعیت جغرافیایی از شمال به جاده نور-چمستان و از جنوب به کوه لاویج و آب گرم لاویج وشرق به جنگلهای چمستان واز غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان واقع شده است.

این عرصه بمساحت 7/21 هکتارمی باشد واز نظر پوشش نیز دارای شش تیپ جنگلی توسکا- لرک وتوسکا- توسکاوبلوط- افرا، بلوط - ممرز - انجیلی و ممرز - انجیل است نظر به اینکه از این محدوه بعنوان تفرجگاه در گذشته مورد استفاده واقع می گشت(و همچنین بخاطر وجود سنگ آهن در رودخانه این راستا قدیما دارای کوره های ساچمه سازی بوده است که هنوز هم بقایای آن موجود می باشد). در واقع وجود چشمه های با دبی خوب این امکان را برای استفاده فراهم کرده واز طرف شهرداری چمستان تاسیسات وتسهیلات پراکنده بدون طرح از قبیل چشمه اب معدنی، آ لاچیغ، حصارنرده ای، پله سنگی، فروشگاه مواد غذایی و کته کبابی، پارک بازی برای بچه ها وزمین بازی فوتبال و والیبال و سرویس بهداشتی انجام شده است.

خانه نیما یوشیج

این خانه از جمله آثار دوران قاجاریه به حساب می آید و همچنین به لحاظ اینکه یکی از شعرای مشهور کشورمان در آن می زیسته، از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است. این خانه دارای پلان معمولی تیپ قاجاریه است. سردر ورودی این بنا به تاریخ 1128 است اما در شیر سرنمای قسمت شمالی آن تاریخ 1136 قید شده است. جبهه شمالی این خانه دارای یک ارسی پر ارزش با طرح گره چینی پرکار است و اتاق های طرفین ارسی و دارای 6 نورگیر مشبک چوبی با طرح های جالب است.

عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت و گل و چوب است و روکار نما نیز گچبری می باشد. این خانه یک بار در سال 1370 مورد بازسازی نهاده شد و در سال 1373 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و مجددا در سال 1375 بازسازی اساسی شد. علی اسفندیاری، مردی که بعدها به نیما یوشیج شهرت یافت، در سال 1276 در این خانه به دنیا آمد. وی در مورد این خانه گفته است:

پدرعظیم من برای من قصر و قلعه ساخته است نه خانه. باروهای بلند، دیوارهای منقش، سقف های منبت کاری شده و ...

این شاعر عظیم، درحالی که به علت سرمای شدید یوش، به ذات الریه مبتلا شده بود، برای معالجه به تهران آمد؛ معالجات تاثیری نداشت و در تاریخ 13 دی ماه 1338، درگذشت. او را در تهران دفن کردند؛ تا اینکه در سال 1372 طبق وصیتش، پیکرش را به یوش برده و در حیاط همین خانه که محل تولدش نیز بود، به خاک سپردند.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن واقع در فاصله بین شهرهای نور و رویان واقع شده است. کلیسا توسط ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده و کار ساختمان آن در 1974 میلادی به اتمام رسیده است. دیوارهای خارجی کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است.

کلیسا دارای پلانی بشکل هشت ضلعی است که بر روی برخی از اضلاع آن یک جفت نورگیر کم عرض تعبیه شده است. کلیسا بر روی صفه ای به ارتفاع پنج متر قرار داده شده است و برای ورود به آن پلکانهایی در مقابل ناقوسخانه کلیسا ساخته شده است. سقف کلیسا که بشکل گنبد است در قسمت میانی خود دارای گنبد کوچکتری با ساقی هشت ظلعی و به ارتفاع 1.5 متر با هشت نورگیر میباشد. ناقوسخانه در جلوی درب ورودی بنا شده و دارای گنبدی با شش ستون میباشد.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6683

به "معرفی جاذبه های گردشگری نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید