شواهدی از فعالیت های صنعتی گسترده در لبه غربی فلات ایران

به گزارش انوار بلاگ، ثریا الیکایی دهنو با اعلام آنالیز و شناسایی محوطه های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گلگل کوهدشت لرستان گفت: براساس داده های باستان شناختی و متون تاریخی می توان به طور نسبی به اهمیت صنعت فلزکاری در ایران پی برد.

شواهدی از فعالیت های صنعتی گسترده در لبه غربی فلات ایران

او وجود سرباره های ذوب فلز قدیمی و کانسنگ ها و معادن حاوی ترکیبات فلزات مختلف را نشان دهنده گسترش صنعت فلزکاری در فلات ایران دانست و اضافه کرد: به دلیل اهمیت کاربرد فلزات در تمامی سطوح زندگی بشر کوشش برای شناخت معادن و بهره وری فلزات در دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی مورد توجه بوده است.

الیکایی دهنو با اشاره به این که لرستان یکی از مناطق دارای اهمیت بسزا در زمینه صنعت فلزکاری است، توضیح داد: منطقه لرستان با توجه به شرایط زیست محیطی و موقعیت استراتژیکی آن، همیشه از سوی گروه های انسانی مورد استفاده بوده است.

او با ابراز تاسف از این که به علت عدم توجه به صنعت فلزکاری در ایران به طور عام و در حوزه فرهنگی لرستان به طور خاص تا کنون نتوانسته ایم شناخت کافی از این صنعت و چگونگی سیر تحولات آن را به دست آورده و مورد ارزیابی قرار دهیم، اظهار کرد: بنابراین یکی از ابهامات در ارتباط با اشیاء مفرغی و آهنی در لرستان، بحث چگونگی استحصال و فراوری آن ها است.

سرپرست فصل سوم آنالیز و شناسایی محوطه های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گل گل کوهدشت لرستان، اضافه کرد: به همین دلیل فصل سوم آنالیز مکان های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گلگل کوهدشت، انجام گرفته که شواهدی گویاست و بر فراوری و فعالیت صنعتی در این بخش از فلات ایران تاکید دارد.

به گفته الیکایی دهنو، مکان های شناسایی شده تقریبا به طور یکسان در دامنه ارتفاعات و بر روی تپه ماهور هایی که دارای شیب نسبی هستند، شکل گرفته اند و به نظر می رسد؛ سرباره های جمع آوری شده از نوع سرباره های آهنی هستند و نشان می دهد که در برهه ای از زمان در این منطقه فعالیت صنعتی گسترده ای وجود داشته است.

وی در ادامه اهداف مقدماتی و پژوهشی طرح آنالیز و شناسایی محوطه های دارای شواهد فلزکاری کهن را شامل؛ شناسایی محوطه های سرباره ای به منظور دستیابی به شواهد فلزکاری در حوزه فرهنگی لرستان(سرباره، بوته ، قالب و...)، مطالعه و طبقه بندی سرباره های جمع آوری شده از سطح محوطه ها و مطالعه سرباره ها جهت تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور شناسایی معادن احتمالی دانست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او درک سیستم تامین مواد خام اولیه از منابع فراوری مرکزی، نمایی از شرایط و پراکندگی سرباره ها در سطح محوطه و نمایی از شرایط و پراکندگی سرباره ها در سطح محوطه را از دیگر اهداف این طرح خواند.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4366

به "شواهدی از فعالیت های صنعتی گسترده در لبه غربی فلات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهدی از فعالیت های صنعتی گسترده در لبه غربی فلات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید