رونمایی از جدیدترین کتاب های تألیفی بنیاد سعدی

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، مؤلفان کتاب چارچوب 2 رضا مراد صحرایی، مرضیه سادات اعتماد الاسلامی، شهناز احمدی قادر و اکرم بیگم حاجی سیدرضایی و لیلا کیاشمشکی هستند.

رونمایی از جدیدترین کتاب های تألیفی بنیاد سعدی

مجموعه چارچوب در سه سطح مقدماتی، پیش مینی، میانی، فوق میانی و پیشرفته با هدف آموزش کاربردی قاعده های دستوری زبان فارسی امروز در سه جلد طراحی شده است. مجموعه چارچوب، دستور آموزشی زبان فارسی را بر اساس الگوی معین با توجه به نیازهای ارتباطی فارسی آموزان غیر ایرانی آموزش می دهد.

در جلد اول این مجموعه مقوله های زمان، وجه فعل، قاعده های پرسشی و امری، منفی کردن فعل ها و بعلاوه تمرین گونه نوشتاری، گفتاری و شیوه تلفظ و پاسخ به تمرین ها آورده شده است و در جلد دوم هم به شیوه پیشرفته تری این فرایند ادامه می یابد. در جلد دوم این کتاب با یاری موقعیت های فراهم شده در بخش های مختلف درس، زبان آموزان همزمان با آموزش کارکردهای زبانی و قواعد دستوری به شیوه آسان آشنا می شوند.

بعلاوه مؤلفان کتاب شیراز 2 رضا مراد صحرایی، حمید آقایی، سیده فاطمه طبسی، مریم طبسی و غلامحسین رضاپور هستند. مجموعه آموزشی شیراز در چارچوب رویکرد ارتباطی و برای آموزش زبان فارسی به کسانی تدوین شده است که الفبای این زبان را می دانند.

از جمله ویژگی های مجموعه شیراز عبارتند از: آموزش زبان فارسی از راه فعالیت های ارتباطی، تقویت همه مهارت های زبان فارسی، آموزش واژه های کاربردی و پایه زبان فارسی، آموزش دستور زبان فارسی بر اساس کاربرد آن، آموزش تلفظ به شیوه ای علمی و کاربردی، آموزش همزمان فارسی گفتاری و نوشتاری، استفاده از شخصیت های داستانی ثابت برای انتقال مفاهیم و کارکردهای زبانی.

شیراز 2 به ویکتور الکک، استاد فقید زبان فارسی که سهم بسزایی در آموزش و توسعه این زبان در لبنان داشته، تقدیم شده است.

در مراسم رونمایی از این کتاب ها غلامعلی حداد عادل، در این مراسم ضمن تبریک برای عرضه کتاب های تازه تألیف بنیاد سعدی، گفت: با تالیف هر کتاب نوی، سرمایه بنیاد اضافه کرده می گردد و اگر شرایط امروز کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را با 30 سال پیش مقایسه کنید، می بینید از نظر تعدد و تنوع، سطح بندی، مبتنی بودن بر مبانی علمی، آموزش زبان، کاغذ و قطع، بسیار متفاوت شده است.

وی اضافه کرد: این نشان می دهد زمانی که عده ای تصمیم بگیرند همدل و همزبان باشند، کارهای بزرگی شدنی می گردد و امروز ما در دنیا با تالیف این کتاب ها، برای آموزش زبان فارسی سرمایه داریم و تنها آرزو نداریم.

وی با تأکید بر ضرورت اهمیت قائل شدن برای توزیع کتاب ها اضافه کرد: به همان مقدار که به فراوری و تألیف اهمیت می دهیم، باید به توزیع آن در دنیا هم اهمیت دهیم. در شرایط حاضر، از راه های مختلفی مانند فرستادن کل فایل کتاب، ارسال فیزیک کتاب با پست، خودرو یا حتی مسافر، توزیع انجام می دهیم و خوشبختانه امروز رایزنان فرهنگی که نمایندگان بنیاد سعدی هستند، در کلاس ها کتاب های ما را استفاده می نمایند و کیفیت آنها موجب شده در میان علاقه مندان جا باز کند و همین کتاب شیراز در مدارس کشورهای عربی هم پذیرفته شده و تدریس می گردد.

بنابراین گزارش، در این مراسم رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، هم به اسم یکی از مؤلفان کتاب های بنیاد، درباره مجموعه چارچوب گفت: مجموعه آموزشی چارچوب، دستور زبان فارسی را به شیوه ای کاملاً نوین و مبتنی بر یافته های علمی نو در قالب دستور آموزشی ارائه می نماید و زمانی که کتاب را ورق بزنید، احساس نمی کنید که آموزش مبتنی بر دستور زبان است.

وی اضافه کرد: مثلث نقش، معنی و صورت دستوری در این کتاب به طور کامل رعایت شده است و خوشبختانه کتاب چارچوب 1 یک نرم افزار بسیار خوبی دارد که از همین امروز بهره برداری آموزشی از آن آغاز شده است و در رویداد تیرماه نرم افزار آن را منتشر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه چارچوب 2 دستور زبان فارسی را در سطح میانی و فوق میانی آموزش می دهد، اسم کرد: ویژگی دیگر این کتاب آن است که یک کتاب دستور زبان آموزشی ساده با اسم دستور ساده زبان فارسی در کنار خود دارد که به طور جداگانه منتشر می گردد.

وی با اشاره به مجموعه کتاب های شیراز گفت: مجموعه آموزشی شیراز هم نوترین مجموعه آموزشی بنیاد است که امروز از انتشار جلد دوم آن رونمایی می گردد و جلد سوم هم در مرحله طراحی و صفحه آرایی است.

صحرایی گفت: ما چهار جلد این کتاب را باید در سال 1401 تحویل می دادیم که خوشبختانه سال جاری کل چهار جلد را تحویل خواهیم داد.

وی اضافه کرد: این کتاب در ابتدا برای مدارس المهدی لبنان طراحی شد و بعد در جاهای مختلف به کار برده شد و ما آن را با استاندارد مرجع خودمان متناسب سازی کردیم.

صحرایی ادامه داد: تمام تجربیات ما از کتاب های قبلی، در کتاب شیراز متبلور شده است و این کتاب برای پایه دوم در مدارس هدایت لبنان و فارسی آموزان سطح پیش میانی طراحی شده است و کتاب اول را به استاد فقید سید احمد لواسانی و این کتاب را هم به ویکتور الکک، استاد فقید زبان فارسی تقدیم کردیم.

وی با اشاره به ویژگی های بصری هریک از کتاب ها در انتها گفت: ما در جلد اول کتاب شیراز نزدیک به 200 قطعه نقاشی و در جلد دوم هم همین مقدار را داریم که از خانم ولدی، طراح این کتاب قدردانی می کنیم.

در انتها این مراسم با حضور حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی و معاونان از کتاب چارچوب 2 و شیراز 2 رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9919

به "رونمایی از جدیدترین کتاب های تألیفی بنیاد سعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از جدیدترین کتاب های تألیفی بنیاد سعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید