خبرنگاران سد مجن سرریز شد

به گزارش انوار بلاگ، سمنان- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: سد تنظیمی- مخزنی مجن شهرستان شاهرود، پس از آبگیری در سال آبی، سرریز کرد.

خبرنگاران سد مجن سرریز شد

ایرج حیدریان عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پس از بارهای مطلوب در سال آبی گذشته و جاری ذخیره سد مجن شهرستان شاهرود به تراز عادی رسید.

وی خاطرنشان کرد: کل مخزن سد مجن بر اثر بارش ها در مدت 2 سال آبی، لبریز از آب شد و برای اولین بار این سد با 180 لیتر در ثانیه سرریز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان یادآور شد: سد مجن پس از افتتاح در سال 97 بر اساس دستوالعمل آبگیری و زیر نظر مشاور طرح در ترازهای مختلف پس از انجام بررسی های لازم در زمان های مقتضی، در نهایت به تراز عادی رسید.

سد مجن شاهرود از نوع سد تنظیمی- مخزنی است، طول تاج 276 و عرض آن هشت متر، عرض کف 160 متر، ارتفاع از بستر 38 متر و حجم قابل تنظیم مخزن 4.75 میلیون مترمکعب است.

برای ساخت این سد حجم مصالح بدنه 511 هزار مترمکعب و بتن ریزی به حجم 12 هزار متر مکعب و عملیات حفاری تزریق به حجم 10 هزار و 300 متر طول اجرا شده است .

اهداف اولیه سد مجن تنظیم آب رودخانه مجن به میزان 4.75 میلیون مترمکعب در سال، تغذیه آبخوان دشت مجن و افزایش بهره وری و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی و دامی است.

سد تنظیمی - مخزنی مجن در 42 کیلومتری شاهرود و 7.5 کیلومتری شهر مجن قرار گرفته است، رودخانه مجن از دامنه های جنوبی کوه سرتنگه در شمال شاهرود سرچشمه می گیرد و از بهم پیوستن دو سرشاخه داستان و تنگه اسمال تشکیل می شود.

حوضه آبریز این رودخانه حدود 52.2 کیلومتر مربع و میانگین بارندگی آن هم 295میلی متر است.

در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 70 درصد از منابع زیر زمینی است و این استان سالانه با کسری مخزن سالانه 450 میلیون مترمکعبی روبرو است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3859

به "خبرنگاران سد مجن سرریز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سد مجن سرریز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید