حافظیه شیراز، تجلی گاه هنر، ادب و آرامش ایرانیان

به گزارش انوار بلاگ، باید بگویم که نام های حافظ و حافظیه، برای همه ما ایرانیان، تداعی کننده برترین خاطرات و لحظه های زندگیمان است، چرا که مقبره شاعر گرانقدرمان در شیراز که روزانه مهمانان زیادی از همه نقاط کشور و دنیا دارد، همانند نگینی در این شهر می درخشد و جزو پرطرفدارترین جاهای تماشای شیراز است، بطوریکه خود اهالی شیراز هم برای گذران اوقات و تسلی روح و آرامششان، بارها به این مکان سر می زنند. حتما تا الان همگی مشتاق شده اید تا این بار همراه با خبرنگاران در سفر به شیراز از این مکان زیبا که از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز است، تماشا کنیم، پس همراه ما باشید.

حافظیه شیراز، تجلی گاه هنر، ادب و آرامش ایرانیان

اجمالی مجموعه حافظیه

این مجموعه تاریخی با مساحت 2 هکتار در شهر شیراز واقع شده است و معروفیتش بدون شک، به علت وجود آرامگاه لسان الغیب حافظ است. مجموعه حافظیه، بارها و بارها مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است، اما بنای کنونی آن در سال 1314 به فرمان علی ریاضی، رئیس وقت فرهنگ شیراز و با طراحی آندره گدار فرانسوی و به سبک معماری دوران زندیه ساخته شده است، ضمن اینکه تغییراتی نیز در سال های اخیر رخ داده و علاوه بر بازسازی مقبره، حیاط ها و مقبره های اطراف نیز به مجموعه حافظیه اضافه شده که این امر به زیبایی فضا افزوده است.

معروفیت و محبوبیت حافظ در بین جهانیان

این شاعر سرشناس که در سده هشتم هجری (قرن 14 میلادی) می زیسته، علاوه بر محبوبیت فراوانی که در میان فارسی زبانان دارد، در بین جهانیان نیز بسیار شناخته شده است، چرا که پس از قرن های 18 و 19 میلادی و ترجمه آثار ایشان به زبان های اروپایی، حافظ در ادبیات غرب هم راه پیدا نموده و مشاهیری چون گوته به ستایش این شاعر پارسی زبان پرداخته اند.

برترین زمان بازدید از حافظیه

و اما آرامش بخش ترین بازدید از این مکان معنوی، در روزهای خلوت سال صورت می گیرد، چرا که قرار گرفتن در فضایی بسیار سبز که با درخت های نارنج و نخل های سر به فلک کشیده و سروهای شیرازی، آراسته شده و مهم تر از همه این ها، مجاورت آرامگاه حافظ شیرازی می تواند یکی از برترین تجربه های زندگی هر فردی بشمار آید و این حال معنوی با تفالی به حضرت حافظ و صدای موسیقی سنتی ایرانی کامل خواهد شد. با این تفاسیر احتمالا اگر شما از اهالی شهر شیراز باشید، همین الان راهی حافظیه خواهید شد. امید است که با نگارش این مطلب، اشتیاقی در دلتان زنده نموده باشیم تا به واسطه آن، بازدیدی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز و حافظیه بزرگ داشته باشید. سفر به شیراز، این شهر رویایی را در فصل بهارنارنج ها و تماشا جاهای تماشای شیراز را از قلم نیاندازید.

چو در میان مراد اورید دست امید

زعهد صحبت ما در میانه یاد آرید

منبع: همگردی
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 17040

به "حافظیه شیراز، تجلی گاه هنر، ادب و آرامش ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظیه شیراز، تجلی گاه هنر، ادب و آرامش ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید