فراوری چراغ های روشنایی دارای پوشش نانو

به گزارش انوار بلاگ، همواره چراغ های روشنایی در فضای باز در معرض عوامل محیطی از جمله گردوغبار، باران و آلودگی قرار دارند. این مشکل با فراوری چراغ های روشنایی دارای پوشش نانو مرتفع شد.

فراوری چراغ های روشنایی دارای پوشش نانو

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره چراغ های روشنایی در فضای باز در معرض عوامل محیطی از جمله گردوغبار، باران و آلودگی قرار دارند. این پدیده ها، به خصوص در فضاهای پر گردوغبار صنعتی، می توانند به شدت بر بازدهی نوری چراغ ها تاثیر بگذارند و موجب کاهش شدید نور آن ها در مدت زمان کوتاه شوند. شرکت گلنور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با بهره گیری از فناوری نانو پیروز شد این مشکل را رفع کند.

در بیرونی ترین جداره نورگذر این چراغها، پوششی از جنس نانوذرات سیلیکا اعمال شده است. این موضوع موجب شده تا سطحی با ناهمواری های نانومتری ایجاد گردد و زاویه تماس قطرات آب با سطح خارجی به نحو چشمگیری افزایش یابد و به اصطلاح، سطح آب گریز گردد؛ بنابراین ذرات گردوغباری که بر روی سطح خارجی قرار می گیرند، به راحتی رفع می شوند و بازدهی نور چراغ مدت زمان بسیار طولانی تری حفظ می گردد.

این محصول چراغ روشنایی خارجی دارای پوشش حاوی نانوذرات سیلیس با خاصیت آبگریزی است که تمیزشوندگی آسان را در پی دارد. آبگریزی سطح به فرایندهایی اطلاق می گردد که در آن سطوح زیرلایه با تلقیح ترکیبات آب گریز اصلاح می گردد.

آبگریزی از جمله خصوصیات فیزیکی سطحی یک ماده است. مواد آبگریز به علت ناهمواری های سطحی میکرومتری و نانومتری خود، اجازه پخش شدن یا جذب شدن آب روی سطح را نمی دهند و از این رو موجب قطره ای شدن آب و سر خوردن آن می شوند.

برای دستیابی به آب گریزی سطحی، ضروری است که یک سطح آب گریز با کشش سطحی بسیار پایین همراه با میکروساختارهای مناسب ایجاد گردد. سیلان ها مواد شیمیایی سیلیکونی هستند که دارای یک مرکز حساس هیدرولیتیک است که می تواند با زیرلایه های معدنی مانند شیشه با تشکیل پیوندهای کوالانسی پایدار، واکنش دهند و بعلاوه دارای خاصیت جایگزینی آلی هستند که می توانند فعل و انفعالات فیزیکی زیرلایه را تغییر دهند.

میزان ذرات زیرتر از 100nm، حضور ذرات سیلیس اصلاح شده با مورفولوژی شبه کروی و میانگین زاویه تماس شیشه بعد از اعمال محلول حاوی نانوذرات سیلیس در حدود 105 درجه از جمله خصوصیات این محصول فراوریی است که با همکاری و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فراوری رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 14216

به "فراوری چراغ های روشنایی دارای پوشش نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری چراغ های روشنایی دارای پوشش نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید