تور ارزان استانبول: تور مجازی: استانبول کجاست؟

به گزارش انوار بلاگ، تاریخ، فرهنگ، سنت، جاذبه های تاریخی بسیار. استانبول یا همان قسطنطنیه امپراتوری عثمانی همه این ها را یک جا در دل خود جای داده و به همین سبب محبوب ترین شهر توریستی دنیا نام گرفته است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید و با این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

تور ارزان استانبول: تور مجازی: استانبول کجاست؟

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

استانبول شهری دیدنی با تاریخی منحصربه فرد است. شهری که در گذشته مرکز امپراتوری روم، بیزانس، لاتین (امپراتوریِ رومنیا) و عثمانی بوده است. اگرچه، استانبول امروزی جایگاه خود را به عنوان مرکز از دست داده اما هم چنان سومین شهر بزرگ اروپا است و از مهم ترین مقاصد در تور ترکیه به شمار می آید.

جالب است که این شهر 14 میلیون نفری، سالانه میزبان بیش از 13 میلیون جهانگرد از سراسر جهان است و تعداد زیادی از تورهای استانبول در آن برگزار می گردد؛ همین مسئله حکایت از زیبایی ها و ارزش والای این شهر را دارد. تنگه بسفر (Bosphorus strait، باریکه آبی که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می نماید و در میان شهر استانبول قرار گرفته است) استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می نماید. هردو بخش شهر استانبول بناهای تاریخی بی نظیر و جو و حس وحال منحصر به خود را دارند. علاوه بر مسجدهای دیدنی بسیار در گوشه گوشه این شهر، بناهای باقیمانده از دوره امپراتوری روم نیز بسیار دیدنی و باارزش هستند.

در نیمه اول قرن پنجم میلادی، قسطنطنیه (نام پیشین استانبول در سال های 1453 تا 1930) از دیوارهایی که بنیان گذار شهر، کنستانتین بزرگ، بنا نموده بود فراتر رفت. برای محافظت از شهر در مقابل وحشی ها، تئودئوس دوم (امپراتور روم) فرمان ساخت دیواری تازه به طول 5630 متر را صادر می نماید. اما در اواخر قرن 19 میلادی، این دیوار تخریب می گردد چون شهر در حال توسعه یود و روزبه روز بزرگ و بزرگ تر می شد. اما، خوشبختانه، امروزه بخش هایی از این دیوار تحت حمایت سازمان یونسکو محافظت می شوند.

یکی دیگر از آثار مربوط به عهد عتیق، ستونی 17 متری است که به مناسبت پیروزی رومیان ساته شده است و امروزه در ناحیه فاتح استانبول قدعلم نموده است.این ستون در قرن 5 میلادی ساخته شد و به مارسیانوس (Marcian) امپراتور بیزانس هدیه شد. نام این ستون به زبان ترکی کیزتاسی (Kiztasi) است و به معنای ستون دختر است. قاعدتا، این نام در دوره عثمانیان برای این ستون انتخاب شده است و به مجسمه هایی از زنان بالدار روی ستون ها اشاره دارد.

کمی دورتر از این ستون، آبراهه والنس (Valens Aqueduct، در سال 375-368 ساخته شد) قرار گرفته است. این آبراهه که دو تپه همسایه را به هم مرتبط می نماید، گامی بزرگ در جهت پیشرفت سیستم تامین آب قسطنطنیه به شمار می آید. طول اولیه آن چیزی حدود 1000 متر و ارتفاع آن 26 متر بوده است. امروزه، آنچه از این آبراهه به جای مانده است طولی معادل 97 متر و ارتفاعی 20 متری دارد. در اواخر قرن 19، مجراهای اصلی با این آبراهه ادغام شدند و این گونه آب شهر استانبول تامین می شد. این آبراهه هم اکنون یکی ازمهم ترین جاذبه های جهانگردی استانبول به شمار میرود.

میدان اسب دوانی (hippodrome) که در سال 203 میلادی به وسیله رومیان ساخته شد، امروزه متعلق به میدان سلطاناهمه (Sultanahmet Square) است و مهمترین میدان استانبول به شمار میرود. این میدان از دو بخش تشکیل شده است: میدانی بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار گرفته و خود میدان اسب دوانی. ستون های مربوط به دوران بیزانس و حتی حوضچه آلمانی که به دست ویلهلم دوم (آخرین امپراتور آلمان) ساخته شد جاذبه های مهم این میدان هستند.

قدیمی ترین بنای تاریخی ترک شهر استانبول، قلعه آناتولی است که به حصار آنادولو نیز معروف است و در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. سخن از مراکز مذهبی دوره بیزانس به میان می آید، یکی از مهمترین آن ها کلیسا هولی سویر (Holy Saviour) در چورا و کلیسا تئوتوکاس پاماکاریستوس (Theotokos Pammakaristos) است. یکی از مشهورترین کاخ های استانبول کاخ توپ قاپی (Topkapi Palace) است، به مساحت 700,000 متر، در محل تلاقی تنگه بسفر، شاخ طلایی (مدخلی که بخش اروپایی استانبول را به دو قسمت تبدیل می نماید) و دریای مرمره که با دیواری به طول 1400 متر احاطه شده است.

تمام دیدنی هایی که در این مقاله نام برده شد تنها بخش کوچکی از جاذبه های شهر زیبای استانبول را به تصویر می کشند. با این حال، همه این بناها و جاذبه ها در مقابل معروفیت مسجد ایاصوفیه به چشم نمی آیند. این مسجد، با ارتفاع 55/6 متر و گنبدی به قطر 31 متر، بیش از هزار سال لقب بزرگ ترین کلیسای مسیحیت را یدک می کشید تا اینکه کلیسای سنت پیتر (Saint Peters Cathedral) در رم ساخته شد.

پیش از این درباره مسجد ایا صوفیه در مقاله مشهورترین مسجدهای استانبول خوانده اید، اما تصاویر پانوراما این مقاله یاری می نمایند تا بهتر با معماری باستانی و خیرنماینده استانبول و بناهای بی نظیرش آشنا شوید.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت 10:15 شب در خبرنگاران منتشر می گردد. برای دسترسی به مقاله های این بخش به صفحه اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

منبع: کجارو / airpano.com
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 12880

به "تور ارزان استانبول: تور مجازی: استانبول کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تور ارزان استانبول: تور مجازی: استانبول کجاست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استانبول: تور مجازی: استانبول کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید