این اشتباهات را هنگام اجاره خانه مرتکب نشوید!

به گزارش انوار بلاگ، قرارداد اجاره ملک یا اجاره مسکن یکی از مهم ترین و بیشترین قراردادهایی است که طی روز انجام می گردد. مطلعی داشتن از قوانین مربوط به اجاره بسیار لازم است؛ زیرا در صورت بروز هرگونه مسئله ای شما مجبورید به مدت قید شده در قرارداد، که حداقل یک سال است، با مشکل پیش آمده مدارا کنید. به همین دلیل قبل از عقد هرگونه قرارداد اجاره نامه، حتماً از تمامی قوانین مربوط به حقوق مستأجرین مطلع شوید تا به هیچ عنوان دچار مسائل بعد از آن نشوید.

این اشتباهات را هنگام اجاره خانه مرتکب نشوید!

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

عده ای به دلیل عدم آگاهی ازاین گونه قوانین، برگه ها و اسنادی را امضا نموده و متعهد به پذیرفتن شرایطی می شوند که به هیچ عنوان به نفع آنان نیست. همچنین به دلیل امضا کردن این اسناد، امکان هیچ اعتراضی را هم ندارند. بنابراین ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی که باید قبل از اجاره ملک یا اجاره مسکن در هر مکانی به آن ها توجه گردد را برایتان گردآوری کنیم و مانع از ضرر و زیان شما در این گونه شرایط شویم.

نکاتی که قبل از اجاره ملک یا اجاره مسکن در هر مکانی باید به آن ها توجه کرد

  • اجاره نامه یک سند بسیار مهم و اثبات اجاره ملک یا اجاره مسکن توسط شما است؛ که باید حتماً به صورت کتبی و در مشاورین املاک قانونی ثبت گردد. به هیچ عنوان به دلیل شانه خالی کردن از پرداخت کمیسیون آژانس املاک، به صورت توافقی ملکی را اجاره نکنید. حتی به صورت دستی هم اجاره نامه را ننویسید. زیرا در صورت بروز هرگونه مسئله ای، شما نمی توانید ادعایی مبنی بر مالکیت موقت ملک و اثبات اجاره ملک یا اجاره مسکن خود داشته باشید و حق حقوق خود را از دست می دهید. همچنین ممکن است ماجرا کاملاً به نفع صاحب ملک تمام شده و شما ضرر بسیار زیادی را متحمل شوید.
  • هرگونه امکاناتی که به شما وعده داده می گردد مانند تلفن، پارکینگ، نوسازی و نقاشی ساختمان، انجام تعمیرات اساسی و … باید به صورت کاملاً کتبی در اجاره نامه قید گردد. در غیر این صورت شما هیچ گونه مدرکی دال بر ادعای دروغین صاحب ملک نداشته و نمی توانید چیزی را به اثبات برسانید.
  • بعد از عقد اجاره و تحویل ملک سر موعد مقرر، در صورت پرداخت به موقع اجاره بها، صاحب ملک به هیچ عنوان حقی در ملک نداشته و اجازه دخالت در امور مستأجر را ندارد. البته تا جایی که مستأجر به ملک آسیب نرسانده و کاری خلاف قرارداد انجام ندهد، مانند اجاره ملک به دیگری. صاحب ملک در صورت رعایت شرایط ذکرشده هیچ حقی بر ملک مورد اجاره ندارد، حتی اگر خود او هم در همان مکان یا ساختمان مستقر باشد و مستأجر قادر است از تمامی حق وحقوق و حریم مشاعات به صورت تمام و کمال استفاده کند.
  • در هر شرایطی اگر صاحب خانه مجبور به وارد شدن به ملک مورد اجاره باشد، مثلاً برای بازدید از خرابی ها، باید از یک هفته قبل به مستأجر اطلاع داده و برای ورود به ملک از او کسب اجازه کند.
  • هیچ صاحب ملکی نمی تواند درخواست پرداخت پیش از موعد اجاره ملک یا اجاره مسکن یا پرداخت به صورت یکجای آن را داشته باشد، مگر آن که در اجاره نامه ذکر شده باشد و شما آن را قبول و امضا نموده باشید. به همین دلیل است که خواندن دقیق اجاره نامه بسیار مهم است و از پیش آمدن مشکل های بعدی جلوگیری می نماید.
  • با توجه به گران شدن هزینه های انرژی مصرفی، در هنگام اجاره ملک یا اجاره مسکن حتماً دقت داشته باشید که برای هرکدام از موارد آب، برق و گاز، کنتوری مستقل نصب شده باشد و شما مجبور به اشتراک این موارد با دیگران نباشید. زیرا شاید بدون اینکه حتی متوجه شوید، ماهیانه هزینه آب و برق مصرفی دیگران را پرداخت کنید.
  • در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک یا اجاره مسکن دقت کنید که هم شما، هم صاحب ملک و هم بنگاه باید قرارداد را امضا کنید و هیچ کدام نباید از این کار سرباز بزنید. همواره این را هم در نظر داشته باشید که باید حواستان را بسیار جمع کنید که شما در یک نسبت دوبه یک هستید، زیرا شما تنها بوده و صاحب ملک و بنگاه با یکدیگر هستند. درواقع بنگاه برای صاحب ملک کار می نماید. پس این شمایید که باید به تنهایی از پس دریافت حقتان بربیایید.
  • برای هرگونه پولی که برای اجاره ملک یا اجاره مسکن پرداخت می کنید، حتی ریزترین و کمترین آن ها، رسید دریافت کنید. مخصوصاً اگر پول نقد پرداخت می کنید. زیرا بدون داشتن رسید، صاحب خانه می تواند ادعا کند که از شما مبلغی را دریافت ننموده و معامله را به هم بزند. در این صورت شما هم ملک را از دست داده اید و هم پولتان را. اگر هم برای هر مسئله ای، چه ودیعه و چه اجاره، چک پرداخت می کنید، حتماً شماره چک ها را در اجاره نامه ثبت کنید. شما باید با چشم باز عمل نموده و همه جوانب را رعایت کنید.
  • حتماً یک نسخه کتبی از اجاره نامه را از بنگاه دریافت نموده و تا زمانی که قرارداد به قوت خود باقی است آن را نزد خود نگه دارید تا صاحب ملک نتواند ادعاهای پوچ داشته باشد یا از زیر بار توافق های انجام شده شانه خالی کند. اجاره نامه در همه شرایط شاهد شماست.
  • این را هم بدانید که در هنگام اجاره ملک یا اجاره مسکن صاحب خانه باید یک شرح کامل و جامع درباره شرایط خانه به شما بدهد و اگر خانه شرایط خاصی دارد باید حتماً در قرارداد عنوان گردد. در غیر این صورت و در صورت پنهان کاری صاحب خانه و نگفتن موردهای خاص به شما، می توانید بدون پرداخت ضرر و زیان معامله را فسخ کنید. البته این موضوع در وهله اول به خود شما مربوط است که در هنگام اجاره ملک یا اجاره مسکن، حتماً با چشم باز عمل نموده و تمامی جوانب را از نظر بگذرانید. عقد قرارداد اجاره به هیچ عنوان مسئله ای نیست که بتوان با عجله آن را انجام داد.
منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3965

به "این اشتباهات را هنگام اجاره خانه مرتکب نشوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اشتباهات را هنگام اجاره خانه مرتکب نشوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید