احتمال یکی شدن ارسباران با پرونده جهانی هیرکانی

به گزارش انوار بلاگ، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: با توجه به محدودیت هایی که در سهمیه بندی یونسکو برای ثبت های جهانی ایجاد شده می توانیم، پرونده ارسباران را نیز به پرونده جنگل های هیرکانی الحاق کنیم.

احتمال یکی شدن ارسباران با پرونده جهانی هیرکانی

به گزارش خبرنگاران، محمدحسن طالبیان در نشست خبری ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که دوشنبه 23 تیر در سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید، با بیان این که یونسکو از سه سال گذشته، محدودیت هایی را برای ثبت جهانی در نظر گرفته و هر کشور می تواند فقط یک سهمیه طبیعی، یا فرهنگی یا منظر فرهنگی در سال داشته باشد، شرح داد: در آینده این امکان وجود دارد که اگر کشور آذربایجان قصد اضافه کردن بخش جنگل های هیرکانی خود به پرونده ایران را داشته باشد، برای یکپارچه کردن این پرونده و جنگل ها، پرونده ارسباران را نیز به پرونده هیرکانی اضافه کنیم، در واقع این امکان برای یکپارچه کردن جنگل ها یکپارچه تر پیشنهاد می گردد.

او تاکید نمود: این بحث در حد پیشنهاد و برای آنالیز است، ایران یا می تواند از این پیشنهاد استفاده کند و سهمیه ای را برای یک سال نسوزاند یا با دریافت یک سهمیه می توانیم آن را به صورت جداگانه ارائه کنیم.

آنالیز پرونده جنگل های ارسباران به عنوان دومین پرونده میراث طبیعی ارسباران که یک بار در سال 2017 به عنوان میراث طبیعی به یونسکو فرستاده شده بود، به اجلاس چهل و دومین یونسکو در منامه بحرین موکول شده بود که در این اجلاس نیز این پرونده در مرحله فنی از سوی IUCN - اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت - رد شد.

منطقه حفاظت شده ارسباران که در 29 مرداد 1393 به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده، نگین تنوع زیستی ایران است و یکی از برجسته ترین نقاط تنوع زیستی کشور محسوب می گردد. این منطقه با وجود داشتن کمتر از پنج صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و 29 درصد از پستانداران، 44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان کشور در آن زندگی می نمایند.

منطقه ارسباران در مقیاس جهانی نیز به تنهایی معادل 34 درصد پوشش گیاهی کشور ارمنستان، 25 درصد از پوشش گیاهی کشور آذربایجان، 25 درصد پوشش گیاهی فرانسه، 25 درصد پوشش گیاهی گرجستان، و 17 درصد پوشش گیاهی کشور ایتالیا است. این منطقه در سال 1977 با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان ذخیره گاه زیست کره در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAP) ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی پیش از این در خصوص این محوطه طبیعی اعلام نموده بود؛ ثبت جهانی پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران نه تنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد که این فرصت را فراهم می نماید تا جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه بازدید نمایند و این اتفاق به شکوفایی مالی جوامع بومی و محلی و زمینه ای برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه منجر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 88

به "احتمال یکی شدن ارسباران با پرونده جهانی هیرکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال یکی شدن ارسباران با پرونده جهانی هیرکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید